W tym porównaniu zestawiamy Alfa Romeo Giulię z Peugeotem 508. Auta w zupełnie różnych stylach, napędzane różnymi silnikami i o różnym stażu rynkowym. Łączy je jednak to, że oba są sedanami aspirującymi do klasy premium. W jaki sposób to robią?
Zobacz także: Napęd na przód czy na tył? Szukamy sportu w BMW 330i i Volvo S60 T5 - TEST
Alfa Romeo Giulia została niedługo po debiucie okrzyknięta włoskim BMW serii 3. Zaczepia klasę wyższą znakomitym prowadzeniem i obecnością piekielnie szybkiej wersji w gamie. Domyślnie ma również napęd na tył - niewystępujący wśród europejskich sedanów klasy średniej. My, na potrzeby porównania jeździliśmy napędzaną na obie osie Giulią Veloce o mocy 280 KM. Benzynowy, 2-litrowy silnik jest zestawiony z 8-stopniowym automatem ZF, który znamy m.in. z BMW.
i
Peugeot może się pochwalić odważnym projektem kokpitu i użyciem dobrych materiałów do jego wykończenia. Błyszczy również pod względem wyposażenia, które może obejmować noktowizor, masaż dla kierowcy i pasażera, szereg asystentów jazdy i bardzo dobry system audio Focal. Jeździliśmy wersją Allure z dieslem o mocy 160 KM. Napęd - oczywiście na przód. Przekładnia - automatyczna, 8-stopniowa i bardzo chwalona. Podpisujemy się pod pochwałami. Miłym dodatkiem są również drzwi bez ramek okiennych.
W jakich kwestiach auta pozostają w tyle za klasą premium?
Choćbyśmy bardzo chcieli, nie wyposażymy Alfy w typowe dla klasy wyższej elementy, takie jak wirtualne zegary, wentylowane fotele, asystent jazdy w korkach, czy systemy wykrywania pieszych i rowerzystów. Alfa nie może się też pochwalić jakością wykończenia godną konkurentów takich jak Audi czy Mercedes-Benz, choć opcjonalnie oferuje m.in. estetyczne wykończenie skórą i drewnem - testowaliśmy taką - SPRAWDŹ. Możliwości personalizacji są jednak odrobinę mniejsze niż w przypadku niemieckiej trójcy. Zawodzi również jakość systemu audio - ciężko wskazać wóz, w którym zestaw sygnowany przez harman/kardon gra tak mizernie.
i
Peugeot cierpi na brak dużych, mocnych silników. Największa „benzyna” w ofercie ma 1.6-litra pojemności i 225 KM mocy. Wystarczająco? W segmencie premium „wystarczająco” to za mało, szczególnie, że 1.6-litrowy motor męczy się z ciężkim autem w trasie i lubi wtedy wypić trochę bezołowiowej. Napęd jedynie na przód również kłóciłby się z przynależnością do wyższej klasy. Na czteronapędową wersję hybrydową o większej mocy musimy jeszcze chwilę poczekać. Pewne jest natomiast, że takowa ujrzy światło dzienne w produkcyjnej postaci. Francuzi powinni również poprawić pracę układu jezdnego - a konkretnie wyeliminować nieprzyjemne odgłosy jakie wydaje on na nierównych drogach.
Jak jeżdżą aspirujące sedany?
Ciężko porównywać je między sobą, nie tylko ze względu na różnicę mocy. Sportowy duch jest w Alfie odczuwalny jak w mało którym aucie tej klasy. Niezwykle szybka, precyzyjna i skuteczna Włoszka daje masę satysfakcji z pokonywania zakrętów. Ma również świetne odejście na prostej - relacja mocy do osiągów jest tu bardzo dobra - zupełnie jak w bawarskiej marce. Tu, doprawione jest to jeszcze odrobiną włoskiego charakteru. Prowadzenie Giulii to fantastyczna zabawa.
WIDEO - takie bajery ma Peugeot 508
Peugeot to zupełnie inna bajka. Prowadzi się przyzwoicie, ale nie da się porównać tego do charakternego zachowania Alfy. Francuskie auto zapewnia komfortową jazdę i generalnie jedzie tam gdzie chce tego kierowca. Peugeota przyjemnie się prowadzi, ale z zupełnie innych względów niż Alfę. Ma małą kierownicę, która dobrze leży w dłoniach. Można nim połykać kilometry z przyjemnością dzięki wygodnym fotelom i stabilności przy prędkościach autostradowych.
Czy można wyłonić zwycięzcę tego starcia?
Dwa różne samochody, dwie zupełnie różne próby podejścia klasy premium. Alfa wygrywa bezapelacyjnie pod względem prowadzenia i osiągów. Domaga się jednak liftingu - bez niego trudno będzie o walkę jak równy z równym, zwłaszcza, że konkurencja nie śpi. Świeżo zaprezentowane BMW serii 3 również jeździ zwinnie i satysfakcjonująco.
Peugeot jest nieco bliżej rywali w kwestii wyposażenia. Może być nieco tańszą alternatywą dla niemieckich konkurentów, przynajmniej w bazowych wersjach silnikowych. Pozostawia jednak zbyt duży niedosyt w kwestii osiągów i prowadzenia, choć na tle swojej klasy ciężko jest je określić jako słabe - jest minimalnie powyżej średniej.
i
Giulia budzi więcej skojarzeń z klasą premium. Włoski sznyt dodaje jej charakteru, choć prosta i efektowna stylistyka 508 również może się podobać. Bazowa, benzynowa wersja Giulii zapewnia lepsze osiągi niż topowa, najmocniejsza odmiana Peugeota - jeśli komuś nie zależy specjalnie na osiągach, wybór pozostaje kwestią gustu. I pieniędzy.
Zobacz również TEST Alfa Romeo Giulia Veloce z silnikiem diesla
A Giulia tania nie jest. Cenowo, usytuowana jest na poziomie BMW serii 3. Zarówno bazowe, jak i nieco droższe wersje z napędem na obie osie są wycenione bardzo podobnie. Dla przykładu, BMW serii 3 ze 190-konnym dieslem i napędem na tył kosztuje 179 300 zł. Giulia o tej samej mocy i z napędem Q4 to koszt 186 500 zł. Problem w tym, że z silnikiem 2.2-litra łapie się już na wyższą akcyzę, która winduje cenę.
Peugeot jest tańszy, choć po doposażeniu różnica nie jest wielka. Za porównywalne pieniądze dostaniemy jednak lepsze wyposażenie standardowe niż w klasie premium. Niższa będzie również cena dodatków, jakie możemy dorzucić podczas konfiguracji. Testowana przez nas odmiana wyceniona jest na 148 900 zł.
Dane techniczne
| Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 Turbo 280 KM AT8 Q4 |
Peugeot 508 2.0 BlueHDI 160 KM AT8 Allure |
|
|---|---|---|
| SILNIK | R4 16V | R4 16V |
| Paliwo | benzyna | olej napędowy |
| Pojemność | 1995 cm3 | 1997 cm3 |
| Moc maksymalna | 280 KM przy 5250 obr./min. | 160 KM przy 3750 obr./min. |
| Maks moment obrotowy | 400 Nm przy 2250 obr./min. |
400 Nm przy 2000 obr./min. |
| Prędkość maksymalna | 240 km/h | 230 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s | 8,4 s |
| Skrzynia biegów | automatyczna/8 biegów | automatyczna/8 biegów |
| Napęd | na 4 koła | przedni (FWD) |
| Zbiornik paliwa | 58 l | 55 l |
| Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
9,7 l/ 6,5 l/ 7,7 l | 7,8 l/ 5,4 l/ 6,3 l |
| maks. poziom emisji CO2 | 255 g/km | 164 g/km |
| Długość | 4643 mm | 4750 mm |
| Szerokość | 2024 mm | 1907 mm |
| Wysokość | 1450 mm | 1403 mm |
| Rozstaw osi | 2820 mm | 2793 mm |
| Masa własna | 1530 kg | b.d. |
| Pojemność bagażnika | 480 l | 487 l |
| Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
| Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
| Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
| Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/45 R18 i 255/40 R18 | 215/55 R17 |
Książki, gry, muzyka i wiele więcej z rabatem na stronie Empik promocje.