Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-07-24 3:30

Zestrojenie podwozia Fiata Pandy 4x4 to idealny kompromis pomiędzy nastawami na asfalt, a nieutwardzonymi drogami. Zawieszenie dobrzy tłumi wszelkie dziury i nierówności spotykane na jezdni, jednak jazda po zakrętach nie jest żywiołem małego auta. Prześwit o wysokości 16 cm pozwala zarówno na bezstresowe atakowanie wyższych krawężników, jak i poruszanie się po całkiem głębokich piaskach. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego wszędołaza. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Fiat Panda 4x4 - UKŁAD JEZDNY

Uterenowiona wersja małego Fiata powstała na standardowej płycie popularnej Pandy III generacji, a to oznacza, że na przednie zawieszenie składają się kolumny McPhersona, a z tyłu mamy prostą belkę skrętną. Taka konfiguracja cechuje się taniością produkcji, jednak do Pandy nie potrzeba bardziej wymyślnych układów - ten jest wystarczający.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

W standardzie Panda 4x4 wyposażona jest w elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive oraz regulację kolumny kierownicy w płaszczyźnie góra-dół, co sprawia, że ciężko znaleźć odpowiednią dla siebie pozycję za "wolantem". Elektryczne wspomaganie zostało tak skonfigurowane, że ciężko określić co się dzieje z przednimi kołami - układ dobrze przenosi nasze polecenia na przednie koła, jednak nie przekazuje kierowcy informacji zwrotnej chociażby o ilości dostępnej jeszcze przyczepności opon lub strukturze nawierzchni. Przyczynę tego zjawiska można również upatrywać w wąskich i nieco balonowych przednich oponach, jednak ich zmiana nie zdałaby się na zbyt wiele. Trzeba jednak przyznać, że podczas jazdy na wprost nie występuje tu irytujący efekt myszkowania, który często trapi układy kierownicze wspomagane elektronicznie. Podczas parkowania w mieście przyda się użyteczna funkcja City, która zwiększa siłę wspomagania na tyle, że kierowca może obracać "kółkiem" za pomocą jednego palca (między krańcowymi położeniami kierownicy lewo/prawo trzeba wykonać aż trzy obroty). Pomocne okazują się opcjonalne tylne czujniki parkowania, za pomocą których unikniemy zarysowań. Średnica zawracania wynosi 9,7 m, co jest dobrym wynikiem.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Układ zawieszenia dobrze tłumi nierówności - amortyzatory i sprężyny stanowią udany kompromis pomiędzy sztywnością potrzebną poza utwardzonymi drogami, a komfortem oczekiwanym na asfalcie. Praca zawieszenia mogłaby być lepiej wyciszona, ponieważ zdarza się, że do kabiny przenoszą się dźwięki skutecznie uświadamiające, iż w Polce modernizacje dróg postępują w wolnym tempie. Do pokonywanych łuków należy się przyzwyczaić, bowiem wysokie nadwozie w połączeniu z mało komunikatywnym układem kierowniczym mogą początkowo straszyć. Z czasem jednak nabierzemy zaufania do zachowania auta i uświadomimy sobie, że pomimo sporych wychyłów nie tak łatwo wyprowadzić Pandę z równowagi. Zresztą mały Fiat jest wyposażony w szereg różnych pomocników elektronicznych, które podnoszą poziom bezpieczeństwa na drodze.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Fiat Panda 4x4 - HAMULCE

Układ hamulcowy jest oparty na tarczach hamulcowych - z przodu zamontowano tarcze wentylowane, natomiast z tyłu pracują zwykłe tarcze lite. Dodatkowo już w standardzie kierowca ma do dyspozycji następujące systemy: ESP (elektroniczny układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę), ERM (system zapobiegający dachowaniu) oraz HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne). Ponad to w opcji dostępny jest system City Brake Control, który automatycznie zapobiega kolizjom do prędkości 30 km/godz - w momencie wykrycia zagrożenia kolizji hamowanie odbywa się automatyczne.

>>> Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza Pandy 4x4. Jak prezentuje się deska rozdzielcza auta? Jakie przyrządy znalazły się na pokładzie? Co otrzymujemy w wyposażeniu seryjnym? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu nowej Pandy 4x4 na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki