Futurystyczny poduszkowiec

2008-11-18 7:00

Poprzedni C5 spotkał się z wieloma skrajnymi opiniami, najbardziej krytykowano go za to, że stał się samochodem popularnym, wręcz nudnym. Citroen postanowił więc powrócić do swojego stylu sprzed lat i drugą generację tego modelu zaprojektowano bardziej nowatorsko.

Nowy citroen C5 dostał potężny zastrzyk nowoczesnych technologii i finezyjnej stylistyki. Z zewnątrz nowa twarz i dobrze dobrane proporcje sylwetki łączące dynamikę ze sportową elegancją sprawiają dużo przyjemności dla oczu. W porównaniu do poprzednika jest on nieznacznie dłuższy i odrobinę niższy, za to szerszy aż o 8 cm. Zbudowano go w oparciu o płytę podłogową większego modelu, co zaowocowało większym rozstawem osi o 7 cm i nie pozostało bez znaczenia dla ilości miejsca we wnętrzu.

Powrócono do koła kierownicy z nieobracającym się środkiem, w którym umieszczono sporą ilość przycisków, pokrętła i przełączniki do najróżniejszych systemów elektronicznych oraz poduszkę gazową chroniącą głowę kierowcy. Najwięcej jednak innowacji technicznych znalazło się tam, gdzie oko nie sięga. Przede wszystkim układ jezdny, przy zakupie można wybrać tradycyjny - mechaniczny lub Hydroactiv III+, czyli nowszą i usprawnioną generację zawieszenia hydropneumatycznego. Przy tej drugiej opcji kierowca ma możliwość dwustopniowego zwiększenia prześwitu względem ustawienia normalnego lub obniżenia o jeden poziom.

Inżynierowie, opracowując nowy model, użyli specjalnych materiałów wyciszających niemalże w każdej części nadwozia, nawet przednia szyba została tak wytworzona, by maksymalnie ograniczała docierający z zewnątrz hałas. Tylną zaś ukształtowano podobnie jak C6, jest wklęsła przy dolnej krawędzi, by pomimo mocno przesuniętych tylnych słupków dachowych dawała większą powierzchnię pokrywy bagażnika, a co za tym idzie, większy otwór i łatwiejszy dostęp do bagażu.

Nie sposób wymienić wszystkich nowości, jakimi dysponuje C5, za to nasz test z Czytelnikami pokazuje, że choć nowy model zwraca na siebie uwagę stylistyką i nowoczesnymi technologiami, to nadal będzie samochodem kontrowersyjnym.

Komfortu w nim nie brakuje

Łukasz Zakaszewski, 31 lat, warszawiak, mechanik, jeździ hondą transalp

Prowadzi się go przyjemnie, nie jest taki miękki jak typowe auto francuskie, ale daje dużo komfortu. Automatyczna skrzynia biegów niestety nie reaguje tak szybko, jak byśmy tego oczekiwali, ale za to bardzo płynnie zmienia biegi. C5 ma wygodne siedzenia, a zwłaszcza przednie fotele z nietypowymi możliwościami regulacji. Wyciszenie jak na diesla jest niezłe, ale nie ma aż tak wielkiej przewagi nad konkurencją. Jeśli chodzi o zawieszenie, to Citroen jest jedynym producentem, który w tej klasie oferuje możliwość wyboru pomiędzy tradycyjnym a hydroaktywnym układem. Bogate wyposażenie zawsze jest na plus, ale nie każdy się cieszy z auta wyposażonego w dużą ilość elektroniki.

Plusy

Mocny silnik, daje dużo przyjemności przy przyspieszaniu

Dobry układ jezdny, przyjemnie tłumi nierówności

Komfortowe przednie fotele, łatwo je dopasować nawet dla wymagających

Minusy

Jak na diesla to duże zużycie paliwa

Mało miejsca z tyłu, zwłaszcza dla wysokich osób

Bardzo wysoka cena, nie każdy może sobie na takie auto pozwolić

OCENA:

Wygląd: 4 pkt

W kabinie: 3 pkt

Za kierownicą: 6 pkt

Silnik: 6 pkt

Zawieszenie: 4 pkt

Za te pieniądze: 1 pkt

Pochwała hydropneumatyki

Krzysztof Nowiński, 32 lata, warszawiak, taksówkarz, jeździ renault laguną

Po wejściu do środka stwierdzam, że fotele są bardzo wygodne i dzięki elektrycznemu sterowaniu łatwo ustawić dla siebie wygodną pozycję. Ma ona wpływ na komfort prowadzenia, na to, że się człowiek szybko nie męczy za kierownicą oraz na widoczność, którą tutaj mamy bardzo dobrą. Pomimo małej tylnej szyby mamy dobre pole widzenia także do tyłu za sprawą dobrych lusterek. Jak na diesla to silnik pracuje cichutko z dużą kulturą, ale ważne jest także to, że cały samochód został dobrze wyciszony, przez co przyjemnie się podróżuje. Zawieszenie hydroaktywne daje nie tylko przyjemne wybieranie dziur, ale także możliwość uniesienia nadwozia i pokonania większych nierówności.

Plusy

Wygodne siedzenia dają duży komfort jazdy

Dobrze wykończone wnętrze, nie ma zbyt dużo twardych plastików

Świetnie wyciszone wnętrze uprzyjemnia podróżowanie

Minusy

Mało miejsca z tyłu jak na pięcioosobowy samochód i mało miejsca na głowy przez mocno opadający dach

Nie odpowiada mi to, że się nie kręci środek kierownicy

Zbyt wysoka cena

OCENA:

Wygląd: 5 pkt

W kabinie: 5 pkt

Za kierownicą: 5 pkt

Silnik: 5 pkt

Zawieszenie: 4 pkt

Za te pieniądze: 3 pkt

Cechy charakterystyczne

Najbardziej ekskluzywną wersję C5 napędzać będzie diesel. Sześciocylindrowa jednostka o pojemności ponad 2,7 litra w technologii HDI, w połączeniu z automatyczną sześciostopniową przekładnią daje wysoki komfort i przyzwoite osiągi, ale nie należy do najbardziej ekonomicznych.

Nieobracający się środek kierownicy to prawdziwe centrum dowodzenia. Z obsługą podstawowych funkcji nawet laik nie będzie miał problemów. Najważniejsze informacje w komunikacji z kierowcą pojawiają się na dwóch wyświetlaczach wbudowanych w zegary deski rozdzielczej.

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce rzucają się w oczy duży monitor LSC powiązany z nawigacją i systemem audio. Poniżej umieszczono w jednej ramce przełączniki dwustrefowej klimatyzacji, nawigacji i radia. Ukryty twardy dysk służy jako nośnik map cyfrowych i ulubionej muzyki w formacie MP3.

Wysoki komfort na pokładzie C5 to również zasługa dopracowanych w szczegółach siedzeń. Te z przodu są oczywiście regulowane elektrycznie i to nie tylko w typowych kierunkach dla ustawiania takich foteli. Elektrycznie można również zmienić krzywiznę oparcia. Fotele w C5 potrafią też masować.

Konkurencja nie śpi

Audi A4

Pojemność/moc: 2698 ccm/190 KM

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s

Prędkość maksymalna: 226 km/h

Cena: 155 254 zł

BMW 330d

Pojemność/moc: 2993 ccm/231 KM

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Cena: 170 500 zł

Toyota avensis

Pojemność/moc: 2231 ccm/177 KM

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s

Prędkość maksymalna: 220 km/h

Cena: 117 000 zł

Citroen C5 2.7 HDI 208 KM

Dane techniczne

pojemność silnika (ccm): 2721

moc maks. (KM/obr.): 208/4000

moment obr. (Nm/obr.): 440/1900

przyspieszenie 0-100 km/h (s): 8,9

prędkość maks. (km/h): 224

Wymiary:

rozstaw osi (mm): 2815

długość (mm): 4779

szerokość (mm): 1860

wysokość (mm): 1458

pojemność bagażnika (l): 439

Zużycie paliwa (l):

Miejskie: 11,8

Pozamiejskie: 6,4

Średnie: 8,5

Masy:

masa własna (kg): 1766

Dopuszczalna masa całk. (kg): 2310

pojemność zbiornika paliwa (l): 71

Wyposażenie

ABS+EBD, ASR, BAS, ESP; Hill Assist; 9 poduszek gazowych; tempomat; klimatyzacja dwustrefowa; nawigacja, kierunkowe reflektory biksenonowe i statyczne doświetlanie zakrętów; okno dachowe

Silniki

1,8 127 KM, 2,0 143 KM, 1,6 HDI 110 KM, 2,0 HDI 138 KM, 2,2 HDI 173 KM, 2,7 HDI 208 KM

Ceny

wersji najtańszej (1.5 109 KM): 79 900

wersji podstawowej: 155 400

wersji testowanej: 176 400

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki