Hybrydowe Suzuki Swift 1.2 DualJet - czy to się opłaca?

2017-09-05 4:30

Przekonaliśmy się do samochodów hybrydowych – przez pierwsze sześć miesięcy tego roku zarejestrowano w Polsce aż 90% więcej aut z dodatkowym silnikiem elektrycznym niż rok wcześniej. Obecnie na naszym rynku oferowanych jest 35 modeli hybrydowych, w tym aż trzy takie pojazdy w gamie marki Suzuki. Z tym, że ekipa z Hamamatsu podchodzi do tematu trochę inaczej...

Suzuki odnotowało rewelacyjne wyniki sprzedaży w okresie styczeń - lipiec 2017. Do klientów wyjechało aż 5641 egzemplarzy samochodów. Na czele tabelki znalazła się legendarna Vitara, tuż za nią Baleno, a podium zamknął odświeżony SX4 S-Cross.  W tym roku plan sprzedaży ma zostać podniesiony o nieco ponad 18%. To odważne prognozy, lecz warto pamiętać, że w 2016 roku wzrost wyniósł aż 15%! Interesująca jest również sytuacja całego rynku. Jak twierdzą specjaliści, w tym roku możemy kupić aż 480 tysięcy nowych pojazdów, czyli o około 64 tysiące więcej niż rok wcześniej.

Sprawdź: Suzuki Swift Sport - katalog już jest!

Rosnący rynek może cieszyć, lecz zmienia się jego struktura. Segment A kurczy się znacząco na rzecz coraz ważniejszych samochodów klasy B. Klienci chcą pojazdów lepiej wyposażonych, nowocześniejszych i oszczędniejszych dla środowiska. Suzuki czuje się w tym segmencie wyjątkowo dobrze, lecz warto pamiętać, że jest swego rodzaju ewenementem pod względem sprzedaży. Do salonów japońskiej marki najczęściej zmierzają klienci indywidualni (68%). Gdy spojrzymy na cały rynek polski, taki odsetek klientów stanowią firmy. Suzuki musi więc przekonać zwykłego Kowalskiego, a nie managera odpowiedzialnego za flotę korporacji...

Nowa nazwa, sprawdzona technologia

Jak zrobić to w przypadku samochodu z napędem hybrydowym? Suzuki samodzielnie pracuje nad rozwiązaniami ekologicznymi i stara się wprowadzić na rynek sprawdzone mechanizmy. Obecnie oferuje je w modelach Swift, Ignis i Baleno. Wcześniej znany był on jako SHVS – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki – teraz po prostu jako Hybrid. Na chwilę obecną co piąty nowy Swift jeżdżący po drogach ma na pokładzie dodatkowy akumulator litowo jonowy. Jak więc działa taka technologia?

Zobacz koniecznie: Tak zmieniło się nowe Suzuki Swift

W tradycyjnej hybrydzie – najczęściej kojarzonej jako również produkt japoński – dodatkowy silnik elektryczny pomaga przejechać nawet dwa kilometry bez udziału tradycyjnej jednostki spalinowej. Motor wspomaga również przyspieszanie, co ma znaczący wpływ na zmniejszenie spalania. Suzuki od zawsze stawiało na bezawaryjność i prostotę. Zdając sobie sprawę z możliwości swoich układów napędowych, zdecydowano się pójść nieco inną drogą.

Hybrydowe modele Suzuki zamiast tradycyjnego alternatora i rozrusznika mają jeden moduł, który zarówno odzyskuje energię podczas hamowania jak i uwalnia ją w razie dynamicznego przyspieszania. Suzuki nie jedzie na silniku elektrycznym, lecz wykorzystuje go by zmniejszyć spalanie i finalnie żywot jednostki.

Przeczytaj: TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet AllGrip 4WD Elegance

Jedyna różnica jaką możemy zauważyć to dodatkowa bateria litowo-jonowa o wadze nieco ponad dwóch kilogramów umieszczona pod siedzeniem kierowcy. To takie samo ogniwo jakie mamy w telefonach komórkowych. Nie ma ono efektu pamięci, a dzięki pracy w optymalnej temperaturze, długo nie straci swojej pojemności wynoszącej 3 Ah. Cały układ może współpracować zarówno z silnikiem o pojemności 1.2 litra, jak i 1-litrową jednostką BoosterJet.

WIDEO - poznaj hybrydowe modele Suzuki

Słowo o korzyściach

Co więc daje takie hybrydowe rozwiązanie? Podczas ruszania czy dynamicznego wyprzedzania silnik może otrzymać dodatkowe 50 niutonometrów (jednostka 1.2 ma ich 120). Niutonometry jednak nie sumują się, a wymagają mniejszego zaangażowania ze strony silnika spalinowego. To przekłada się na jego dłuższą żywotność jak i oszczędniejszą jazdę. Suzuki oczywiście pracuje nad "zwykłymi" hybrydami, lecz są one dostępne tylko w Japonii. Producent chce być pewny swoich rozwiązań.

Polecamy: Czym różni się pełna hybryda od miękkiej hybrydy?

Oszczędności w przypadku hybrydowego Swifta wynoszą 6,5% (4,3 litra zamiast 4,6 w aucie bez dodatkowego akumulatora), podobnie jest w przypadku Ignisa. Baleno oszczędzi 0,2 litra na sto kilometrów. Za dodatkowe ogniwo zapłacimy 7 tysięcy złotych. Czy to się opłaca? Zależy.

Jeśli nie robimy gigantycznych przebiegów w mieście, kalkulacja na pierwszy rzut oka nie jest pozytywna. Warto jednak pamiętać, że samorządy zwracają coraz większą uwagę na rozwiązania hybrydowe, co wpływa na rozmaite benefity. Takim autem będziemy mogli np. parkować za darmo w mieście lub poruszać się po buspasach. Jeśli zostaną wprowadzone dopłaty do hybryd ze strony państwa, oferta Suzuki okazałaby się bardzo atrakcyjna. Tym bardziej, że producent daje 5 lat gwarancji na układ hybrydowy. Jeśli obawiamy się o koszt wymiany baterii po tym okresie... no cóż, niepotrzebnie. Już teraz nie jest to operacja droższa niż wymiana turbiny czy wtryskiwaczy w jednostce wysokoprężnej.

Nowe Suzuki Swift mieliśmy okazję przetestować bardzo dokładnie. Przeczytaj również nasz test nowego Suzuki Ignis oraz modelu Baleno.

.
Suzuki Swift - pełny polski CENNIK
.

silnik/wersja skrzynia biegów Premium Premium Plus Elegance
1.2 DualJet 90 KM
5 M/T 47 900 zł
49 900 zł
-
1.2 DualJet 90 KM
CVT -
54 900 zł
-
1.2 DualJet Hybrid 90 KM
5 M/T - - 59 900 zł
1.0 BoosterJet 111 KM
5 M/T -
59 900 zł
-
1.0 BoosterJet 111 KM
6 A/T - -
74 900 zł
1.0 BoosterJet Hybrid 111 KM
5 M/T - -
69 900 zł

- Dopłata do lakieru metalicznego jednokolorowego: 2090 zł
- Dopłata do lakieru zwykłego/metalicznego dwukolorowego: 3090 zł

.
Suzuki Swift 1.2 DualJet - dane techniczne
.

SILNIK R4, 16V, Turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 1242 cm3
Moc maksymalna 90 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 120 Nm przy 4400 obr./min.
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,9 sekundy
Skrzynia biegów manualna, 5 biegów
Napęd na przód
Zbiornik paliwa 37 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
5,4 l/ 3,7 l/ 4,3 l
poziom emisji CO2
98 g/km
Długość 3840 mm
Szerokość 1735 mm
Wysokość 1495 mm
Rozstaw osi
2450 mm
Masa własna - zależna od wyposażenia
od 840 kg
Maksymalna masa z obciążeniem 1380 kg
Pojemność bagażnika/ po złożeniu oparć
265 l/ 947 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe
Zawieszenie przód
kolumny McPherosna
Zawieszenie tył
belka skrętna
Opony (w testowym modelu)
185/55 R16

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki