Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT to pierwszy hybrydowy Jeep! Jak jeździ i ile pali? TEST, OPINIA

2020-10-15 5:16 Paweł Kaczor

Samochody marki Jeep od zawsze są synonimem męskości oraz kojarzą się z niezapomnianą przygodą. Współczesne modele czerpią garściami z bogatej i kultowej już historii marki, bardzo często będąc dość siermiężnymi tworami dla prawdziwych twardzieli. Jednak nawet największy twardziej, hołdujący tradycji, musi iść z duchem czasu. Z duchem czasu idzie także Jeep wprowadzając do oferty modle Compass i Renegade w wersjach hybrydowych.

Można doceniać Grand Cherokee za amerykański styl i charakterną prezencję. Można także uwielbiać Wranglera za brak kompromisów oraz niepodważalną przebojowość w terenie. Jeśli jednak chodzi o to, co w motoryzacji oprócz emocji jest bardzo ważne, Compass i Renegade robią dla Jeepa kawał świetnej roboty. To właśnie te dwa kompaktowe modele napędzają całą sprzedaż aut amerykańskiej marki i to właśnie te dwa modele jako pierwsze w historii Jeepa otrzymały napęd hybrydowy.

Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT
Autor: Paweł Kaczor Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT

Na zachodzie bez zmian

Podczas pierwszych jazd testowych odbywających się na polskiej ziemi wziąłem w obroty hybrydowego Renegade. Pierwsze wrażenie? Z zewnątrz samochód jest nie do odróżnienia od wersji z konwencjonalnym układem napędowym. Zmiany oczywiście są, ale aby je wypatrzeć trzeba albo wspomóc się folderem reklamowym, albo być wiernym fanem modelu.

Przeczytaj także: TEST, OPINIA - Jeep Renegade Limited 1.3 GSE-T 150KM DDCT: Fiat na sterydach

Hybrydowego Jeepa Renegade poznacie przede wszystkim po dodatkowej klapce nad tylnym nadkolem, skrywającej złącze do ładowania. Ten samochód jest hybrydą typu plug-in, którą można ładować z gniazdka. Innymi stylistycznymi elementami wyróżniającymi najbardziej ekologiczny model małego Jeepa od innych wersji są delikatne niebieskie akcenty w logo na przedniej masce oraz na przednich drzwiach. Całość zmian wieńczy oznaczenie 4XE ulokowane na tylnej klapie.

Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT
Autor: Paweł Kaczor Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT

Zmienione multimedia i zegary

Lejące się z nieba strumienie deszczu sprawiły, że z olbrzymią chęcią zająłem miejsce w kabinie opisywanego samochodu. Tutaj było zdecydowanie przytulniej niż na dworze. Jakie zmiany zaszły w kabinie hybrydowej odmiany? Także niewielkie.

Sprawdź swoją wiedzę: QUIZ. Co wiesz o marce Jeep? Znasz kultowe auta terenowe i ich historię?

Deska rozdzielcza jest dobrze znana z każdej innej odmiany Renegade. Przed pasażerem znajduje się solidny uchwyt do trzymania podczas harców w terenie, na środku deski umieszczono dotykowy ekran sytemu uConnect, a przed oczyma kierowcy są klasyczne analogowe zegary z dużym wyświetlaczem komputera pokładowego pomiędzy nimi. I to właśnie w owych zegarach zaszły największe zmiany.

Po lewej stronie znajduje się czytelny i dość prosty analogowy obrotomierz. Natomiast po prawej stronie mamy również analogowy wskaźnik aktualnie dostępnej mocy. Tuż obok niego znalazło się miejsce na dane dotyczące zasięgu możliwego do pokonania na energii elektrycznej, na benzynie oraz na obu źródłach napędu łącznie. Prędkościomierz? Po środku, tylko w formie cyfrowej.

Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT
Autor: Paweł Kaczor Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT

O nowe funkcje wzbogacony został także system uConnect. W specjalnym podmenu można obserwować pracę napędu, analizować statystyki dotyczące jazdy czy zaplanować czas rozpoczęcia ładowania. Opcji jest naprawdę dużo, a całe menu dość mocno rozbudowane.

Wspomnę jeszcze, że każdy Jeep Renegade w wersji 4XE wyposażony jest w pokrętło trybów jazdy systemu Selec-Terrain. Różnica w stosunku do odmian konwencjonalnych polega na umieszczeniu dodatkowych przycisków służących do wyboru pracy napędu. Dostępne są trzy tryby – Hybrid, Electric oraz E-Save. Nazwy dwóch pierwszych tłumaczyć chyba nie trzeba. Trzeci, służy do maksymalnego odzyskiwania energii oraz ładowania akumulatorów z wykorzystaniem silników elektrycznych pracujących na pokładzie. Dostępny jest jeszcze tryb E-Coasting, który mocniej przyhamowuje auto podczas odpuszczenia gazu, wpływając na jeszcze efektywniejsze odzyskiwanie energii.

Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT
Autor: Paweł Kaczor Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT

Do trzech odlicz

Układ napędowy hybrydowego Renegade składa się z trzech silników – dwóch elektrycznych oraz jednego spalinowego. Przednie koła napędzane są przez 1.3-litrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik GSE o mocy 130 KM lub 180 KM. Z przodu znajduje się także jeden z dwóch silników elektrycznych. Jednak nie napędza on kół. Wspomaga działanie rozrusznika, pokładowej elektroniki, a jeśli trzeba ładuje akumulatory. Drugi silnik elektryczny umieszczony w okolicy tylnej osi ma moc 60 KM i napędza tylne koła. We współpracy z silnikiem benzynowym tworzy nowy dla Jeepa układ napędu 4x4 oparty o dwa oddzielne silniki. Standardem jest 6-biegowa automatyczna przekładnia.

W zależności od wersji łączna moc hybrydowego Renegade wynosi 190 lub 240 KM czyniąc ten drugi wariant najmocniejszą odmianą małego Jeepa w ofercie. Łączny moment obrotowy wynosi około 500 Nm. Silnik spalinowy generuje 270 Nm, a elektryczny 250 Nm. Jednak takie wartości w układach hybrydowych nie sumują się w linii prostej. Osiągi? 240-konny wariant rozpędza się do 100 km/h w czasie 7,1 sekundy i potrafi poruszać się z maksymalną prędkością 200 km/h. Według Jeepa takie osiągi okupione są średnim spalaniem na poziomie 2-2,2 l/100 km w cyklu mieszanym według danych WLTP. Niemożliwe? Sprawdźmy!

Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT
Autor: Paweł Kaczor Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT

Szybko i oszczędnie

Akumulatory umieszczone pod podłogą magazynują energię 11,4 kWh. Taki zapas powinien wystarczyć na pokonanie w trybie bezemisyjnym około 50 km. Prędkość maksymalna na silniku elektrycznym została ograniczona do 130 km/h. Ciekawostką jest fakt, że napędzany tylko i wyłącznie siłą elektronów Jeep Renegade jest autem tylnonapędowym.

Porównaliśmy: Do miasta I w teren? Z tymi autami to możliwe! Land Rover Discovery Sport vs. Jeep Cherokee - PORÓWNANIE, OPINIA

Czy faktycznie na samym prądzie uda się pokonać 50 km? Niestety pierwsze jazdy nie pozwoliły na dokładne sprawdzenie tego zapewnienia. Udało się natomiast sprawdzić średnie spalanie, które bez specjalnego nacisku na jazdę o kropelce wyniosło 4 l /100 km. Świetny wynik. Wynik, który z pewnością mógłby być jeszcze lepszy, gdyby co około 50 km podłączać hybrydowego Renegade do ładowania. W takiej sytuacji o wizytach na stacjach benzynowych można praktycznie zapomnieć.

A propos ładowania. Po podłączeniu do tradycyjnego domowego gniazdka, akumulatory od zera do pełna naładują się w około 5 godzin. Korzystając z dedykowanego Wallboxa można ten czas skrócić do 100 minut. Ważną dla wielu cechą może być fakt, że wersja hybrydowa ma taką samą pojemność bagażnika jak odmiany konwencjonalne. Chociaż z drugiej strony 330 litrów jakie połknie kufer nie jest jakąś wybitną wartością.

Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT
Autor: Paweł Kaczor Jeep Renegade 4XE S 240 KM 6AT

Cena i podsumowanie

Jeep Renegade w wersji 4XE oferowany jest w wersjach Limited, Trailhawk oraz S. Najtańsza z nich występuje tylko i wyłącznie w połączeniu ze 190-konnym układem napędowym i kosztuje 172 000 zł. Odmiany Trailhawk i S sparowane są tylko z 240-konnym napędem i są odpowiednio droższe o... 2000 zł i 10000 zł. Różnice w cenach są tak niewielkie, że zakup podstawowej odmiany Limited wydaje się być mało racjonalny. Porównując jednak wyżej wymienione kwoty do cen odmian konwencjonalnych pojęcie racjonalności wyboru nie jest już takie oczywiste. Jeep Renegade Limited ze 180-konnym silnikiem 1.3 GSE T4 oraz 9-biegowym automatem kosztuje 120 100 zł. To o około 50 tys, zł mniej od 190-konnej odmiany hybrydowej. 

Polecamy test: Wierny starej szkole. Jeep Wrangler Unlimited JL Rubicon 2.2 CRD 200 KM Rock-Trac 4x4 - OPINIA, WIDEO  

Hybrydowy napęd Jeepa Renegade jest bez wątpienia wartością dodaną tego modelu. Auto ma świetne osiągi i potrafi zadowolić się niewielkimi ilościami paliwa. Na dodatek, mocno obniża średnią emisję CO2 jakże ważną dla całej gamy modelowej. Jeep Renegade 4XE jest ciekawym i wartym uwagi samochodem kompaktowych rozmiarów. Jednak z większą ciekawością czekam na hybrydowego Wranglera wyposażonego w nowatorski elektryczny napęd 4x4 (pisaliśmy o nim tutaj - ZOBACZ). To auto pojawi się już w 2021 roku!

Jeep Renegade 4XE S - dane techniczne

SILNIK

R4, 16V

+ silnik elektryczny

Paliwo benzyna
Pojemność 1332 cm3
Moc

180 KM przy 5500 obr./min.

+ 60 KM silnik elektryczny

Maksymalny moment obrotowy

270 Nm przy 1850 obr./min

+ 250 Nm silnik elektryczny

Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,1 sekundy
Skrzynia biegów automatyczna DDCT / 6 biegów
Napęd 4x4 (AWD)
Zbiornik paliwa 37 l
Katalogowe zużycie paliwa(średnie) 2-2,2 l/100 km
Poziom emisji CO2 50 g/km
Długość 4236 mm
Szerokość 1805 mm
Wysokość 1667 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Masa własna 1770 kg
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń 330 l/ 1277 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane / tarczowe
Zawieszenie przód

McPherson z aluminiowymi zwrotnicami,

stabilizator zamontowany na pionowych łącznikach

Zawieszenie tył Multilink z poprzeczną belką nośną z aluminium

Opony przód i tył

(w testowym modelu)

235/45 R19
Najnowsze