Nissan Juke 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka

2012-02-27 2:00

Miejski crossower Nissana mimo niewielkich gabarytów, budzi wielkie emocje. Juke to samochód obok którego nie da się przejść obojętnie, a wszystko za sprawą wzbudzającej kontrowersje futurystycznej stylistyki. Napompowane błotniki, nisko opadająca linia dachu, trzy rzędy świateł z przodu - to tylko niektóre charakterystyczne elementy japończyka. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24 jest oceną stylistyki Nissana Juke'a. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Nissan Juke - WSTĘP

Rosnąca popularność aut typu SUV oraz niespodziewany sukces modelu Qashqai sprawiły, że Nissan postanowił wyprodukować pojazd jakiego jeszcze nie widział rynek. Tak powstał koncepcyjny prototyp o nazwie Qazan, pokazany oficjalnie na Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 roku. Auto zostało gorąco przyjęte, dlatego już w 2010 r. trafiło do produkcji pod nazwaną Juke. Za projekt jeżdżącej dziś po drogach wersji odpowiada londyńskie studio Nissan Design Europe. Ostatnie poprawki zostały naniesione natomiast w Centrum Projektowym Nissana w Japonii. Juke wytwarzany jest w dwóch fabrykach - pierwsza znajduje się w Sunderland w Wielkiej Brytanii, a druga w japońskim mieście Oppama.

Samochód zbudowany na platformie podłogowej sojuszu Renault-Nissan, znanej z modelu Note, wpisał się w segment między kompaktowym rodzinnym Note'm a uterenowionym Qashqaiem. W ten sposób Japończycy stworzyli małego crossovera, który obecnie plasuje się wśród małych aut grupy B, i ma niewielką konkurencję na rynku. Największy rywal to Mini Countryman. Niedługo pojawi się jednak bliźniaczy model Renault Captur - będzie on bazował na tej samej płycie i podzespołach co Juke.

>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zadaniem wozu jest przede wszystkim przemieszczanie się po miejskiej dżungli. Za sprawą podwyższonego zawieszenia wjeżdżanie w trudno dostępne miejsca i parkowanie jest po prostu banalne. Pomyślano też o tym, by auto mogło się zapuścić w jeszcze bardziej dzikie, nieutwardzone tereny. W pokonywaniu bezdroży pomaga napęd 4x4, dostępny w jednej z najdroższych wersji.

Nissan Juke - STYLISTYKA

Design Juke'a jest bardzo kontrowersyjny - Japończycy wykazali się dużą odwagą, decydując się na seryjną produkcję wozu o tak nietypowej sylwetce. Mały crossover to zmiksowanie auta sportowego z terenowym, przez co wyglądem nie przypomina żadnego ze znanych dotąd modeli japońskiego koncernu. Jedyne podobieństwa jakich można się doszukać, to cechy wspólne ze sportowym Nissanem 370 Z. Dotyczą one tylnych lamp w kształcie bumerangu oraz nisko opadającej linii dachu w stylu coupe.

Nadwozie Juke'a nie ma nic wspólnego z typem zwartej i spokojnej sylwetki. Uwagę zwraca każdy element, począwszy od przedniej część pojazdu. Zaskakuje oryginalne rozwiązanie świateł - są ich aż trzy poziomy. Pierwsze zamontowane na błotnikach, to wąskie wyłupiaste pasy z kierunkowskazami i lampkami do jazdy dziennej. Pośrodku w masywny zderzak wkomponowano ciekawie wyglądające reflektory, a na najniższym poziomie okrągłe światła przeciwmgłowe. Do tego designerski duży grill z chromowanym logo marki i centralny wlot powietrza do chłodnicy z okrągłymi otworami w stylu reflektorów.

>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Potężne zderzaki w kolorze nadwozia są połączone z napompowanymi błotnikami, których linie przechodzą aż na drzwi. Nadkola zintegrowane z całością sylwetki nadają autu muskulatury. Przednie drzwi posiadają klamkę, ale już na tylnych jej nie znajdziemy. Uchwyt do otwierania zintegrowano ze słupkiem - coraz większa liczba producentów decyduje się stosować to rozwiązanie zapoczątkowane przez Alfę Romeo. Jedyna proste linia biegnące po boku karoserii, to wysoko poprowadzona kreska okien. Jest też dolne wcięcie drzwi tuż przy progu.

Mocno nachylona przednia szyba jest duża w stosunku do małych okienek przedziału pasażerskiego. Efekt ten powoduje nisko opadająca linia dachu jak w autach coupe - przez co szybki znacznie zwężają się w tylnej części, wsteczne okno jest naprawdę małe i ogranicza widoczność do tyłu. Urody "zadkowi" Juke'a nadają bumerangowe lampy, zgrabnie wkomponowane w błotnik i słupki. Całość dopełnia trzecie światło stopu poprawiające bezpieczeństwo w daszku klapy bagażnika. Wycieraczkę okna dostajemy w standardzie wraz ze spryskiwaczem i podgrzewaniem. Na obłej klapie znalazła się pozioma linia wraz z wnęką na tablice rejestracyjną.

>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Cudaczna sylwetka Nissana ma swoim designem nawiązywać do dynamicznie wyglądającej terenówki - stąd  duży prześwit i czarne plastikowe osłony nadkoli. Wysoko zawieszona nad ziemią całość jest osadzona na potężnych 17-calowych kołach z szerokimi oponami - to poza dachem w stylu coupe kolejny ze sportowych akcentów.

WIDEO - zobacz z bliska Nissana Juke:

SPOILERY i FELGI

W katalogu akcesoriów znajduje się sporo ciekawych dodatków. Do Japończyka można m.in. zamówić osłony zderzaków i progów w kolorze srebrnym. Elementy te dodają autu nieco terenowego charakteru. Centralna nakładka zderzaka przedniego kosztuje 620 zł, a tylnego 537 zł. Rurowe stopnie progów ze stali nierdzewnej mają cenę 1 571 zł, a boczne ozdobne listy drzwi w chromie kosztują 562 zł. Za chromowane Osłony lamp przeciwmgłowych w zderzaku trzeba zapłacić 496 zł. Listwy klapy bagażnika to wydatek 375 zł - za krótszą oraz 422 zł za dłuższą. Dla fanów sportowych dodatków przewidziano spoiler dachowy - jego cena to 858 zł.

Klienci decydujący się na nowego Juke'a, mają do wyboru parę wzorów obręczy. W ofercie są podstawowe stalowe "szesnastki" z tradycyjnym kołpakiem pełnym, a także felgi ze stopów lekkich. Aluminiowe obręcze charakteryzują się rozmiarem 17-cali. Wzór felgi otrzymujemy w zależności od wersji wyposażenia auta.

Nissan Juke - KOLORY NADWOZIA

Japońskie cudo na kołach jest dostępne w salonach w jednym z 9 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 800 zł. Malowanie zderzaków oraz lusterek bocznych w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowane klamki drzwi nie są jednak podstawą - nie znajdziemy ich w podstawowym modelu Visia. Mają je za to wersje Acenta i Tekna. Najbogatszy Juke noszący nazwę Shiro, by się wyróżniać posiada srebrne lusterka i klamki drzwi.

Gwarancja powłoki lakierniczej wynosi 3 lata. Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie - w przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Gwarancja producenta odejmuje 3-letnią eksploatację lub 100 000 km (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej). Przeglądy serwisowe odbywają się co 30 000 km, lub jeden raz na 12 miesięcy.

Nissan Juke - WYMIARY

Crossover Nissana wbrew pozorom wcale nie może pochwalić się dużymi wymiarami. Auto jest małe i wielkością plasuje się wśród miejskich aut klasy B. Długość wynosi 4,13 metra, szerokość mierzy 1,76 m, a wysokość to aż 1,57. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,53 m. Pojemność bagażnika jest niewielka - do dyspozycji jest zaledwie 251 litrów, które można powiększyć po złożeniu siedzeń do do 550 l. Co ciekawe z napędem na cztery koła kufer zmniejsza się do 207/506 l.

Masa własna Juke'a może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1172 kg a najcięższy 1441 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie nawet 1860 kilogramów, w przypadku turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1.6.

 

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Nissan Juke został wyposażony w silnik wysokoprężny 1.5 dCi o mocy 110 KM. Jak pracuje czterocylindrowy diesel? Jakie jednostki i układy przeniesienia napędu mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu Nissana Juke na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki