Nissan Juke 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-02-28 2:00

Lifestyle'owy charakter Nissana Juke'a nie kończy się na futurystycznej sylwetce. Producenci zadbali o to, by mały crossover dostarczał zabawy także podczas jazdy. Kierujący kontroluje pracę silnika z kabiny według własnych upodobań, przez co może pozwolić sobie na bardziej sportowe doznania. Oszczędni pod maską znajdą popularnego diesla, znanego z aut marki Renault. DRUGI ODCINEK dziennika Nissana Juke'a, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Nissan Juke - SILNIKI

Pod maską Nissana Juke'a może zagościć jeden z trzech silników - wszystkie są czterocylindrowe. Gamę otwiera benzynowa jednostka napędowa z wielopunktowym wtryskiem paliwa, o pojemności 1.6 litra o mocy 117 KM i momencie obrotowym wynoszącym 158 Nm. Kolejna to turbodoładowany motor 1.6 DIG-T z sekwencyjnym, wysokociśnieniowym i bezpośrednim układem wtryskowym, dysponujący mocą 190 koni mechanicznych i 240 Nm.

W ofercie znajduje się też coś dla miłośników diesli. Juke może być wyposażony w dobrze znany z aut marki Renault, wysokoprężny silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM i momencie obrotowym wynoszącym 240 Nm. Jednostka ta charakteryzuje się wtryskiem bezpośrednim paliwa typu Common rail.

>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Japoński crossover oferuje trzy warianty przekładni biegowych. Podstawowa manualna skrzynia dla wolnossącego silnika 1.6 117 KM, posiada 5 biegów. Dopiero w przypadku mocniejszej wersji 1.6 190 KM, lub w dieslu 1.5 dCi, kierujący ma do dyspozycji 6-stopniową przekładnię. Automatyczna skrzynia 6-biegowa XTRONIC CVT dostępna jest w połączeniu z jednostkami 1.6. W przypadku turbodoładowanej opcji z napędem 4x4, skrzynia nazywa się XTRONIC CVT m6 4WD.

Wideo z testu Nissana Juke'a:

Nissan Juke 1.5 dCi 110 KM - TEST

Cudaczny Juke, którym mieliśmy przyjemność się poruszać, otrzymał system inteligentnego kluczyka znanego choćby z Renault. Klucz w kieszeni zostaje wykryty przez auto i pozwala zasiąść w środku. Do odpalenia silnika wystarczy tylko naciśnięcie podświetlonego guzika START/STOP, a pilota (z wysuwanym awaryjnie grotem kluczyka) nie musimy nawet wyciągać.

Wskakujemy do wnętrza. Noga na pedał hamulca, palec na przycisk startowy, wzrok skierowany na szalejące po wskaźnikach wskazówki i silnik "zaczyna gadać". Przysłuchujemy się pracy jednostki na biegu jałowym i jesteśmy pod wrażeniem - dobrze wytłumione wnętrze umiejętnie maskuje efekt diesla. Silnik jest cichy a jego drgania nie są przenoszone do kokpitu. Kultura pracy "ropniaka" także na całkiem dobrym poziomie. Sprawa akustyki trochę inaczej prezentuje się podczas jazdy. Przy wciśniętym pedale gazu i podkręcaniu obrotów, silnik 1.5 dCi bardzo specyficznie warczy. Dźwięk ten w żadnym wypadku nie jest nieprzyjemny - po prostu cechuje się oryginalnością.

>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W naszym testowym Juke'u znalazł się na pokładzie ciekawy gadżet. Mogliśmy sobie pozwolić na zmianę trybu pracy silnika i układu kierowniczego. Wszystko dzięki dynamicznemu systemowi sterowania Nissana, który oferuje do wyboru ustawienia: Normal, Sport i Eco. Jeden spośród trzech trybów jazdy wybiera się przyciskami na panelu, a kolorowy wyświetlacz pokazuje aktualne dane. Dwa przyciski CLIMATE i D-MODE zamieniają wyświetlacz o 180 stopni. Przełączniki, które były odpowiedzialne za sterowanie trybem jazdy, po naciśnięciu guzika zamieniają się w funkcje sterowania nawiewu i klimatyzacji, wraz z kolorem podświetlenia przycisków.

Diesel dysponujący 110-koniami mechanicznymi bardzo przyzwoicie radzi sobie z napędzeniem ważącego 1,3-tonowego auta. Na przyspieszenie wynoszące 11,3 sekundy do 100km/h wpływa moment obrotowy wynoszący 230 Nm, osiągany przy 1750 obr/min. Kierowca w ruchliwym mieście nie musi obawiać się, że "zostanie zatrąbiony" przez innych użytkowników, bo crossover potrafi sprawnie wystrzelić z miejsca. W zwykłej, codziennej eksploatacji auto sprawdza się rewelacyjnie.

>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Pozamiejska jazda mimo iż nie stanowi wyzwania dla Juke'a, nie jest już taka żwawa. Pracujący pod pokrywą silnika turbodiesel mimo dość dobrej elastyczności, nie pozwala na sprawnie wyprzedzanie. Przy wyższych prędkościach brak mocy zaczyna być odczuwalny. Prędkość maksymalna ustalona przez producenta wynosi 170 km/h. Przy dynamice tej jednostki napędowej liczyć się ma tania eksploatacja, a nie sportowe osiągi - największy plus to niskie spalanie dające powody do uśmiechów. Praca skrzyni biegów znanej z innych modeli Renault czy Dacia, jest wystarczająco precyzyjna. Poszczególne przełożenia wchodzą gładko. Lewarek nie jest za długi i przyjemnie leży w dłoni, cieszy też sześć przełożeń skrzyni.

Nissan Juke 1.5 dCi 110 KM - SPALANIE

Zbiornik testowego Juke'a posiadał pojemność 46 litrów paliwa. Wersje z napędem na 4 koła wyposażone są w zbiorniki mieszczące 50 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.5 dCi o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, napędem na oś przednią oraz oponami w rozmiarze 215/55 R17 spala: 4,9 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,3 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 5,9 litra/100km.

Gama silników Renault oznaczona symbolem dCi należy do dość oszczędnych. Eksploatacja nie jest droga, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Dane dotyczące spalania Nissan Juke'a 1.5 dCi 110 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24, nieco różnią się od katalogowych. Małym crossoverem pokonaliśmy wystarczającą liczbę kilometrów, by zbadać jego "pragnienie" na ON. Podczas jazdy po mieście Juke zadowolił się ilością 6,5 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym komputer pokazał wartość 5,4 litra/100km, a podczas wyprawy w trasę, przy statycznej jeździe i z delikatnym obchodzeniem się z gazem, spokojnie osiągnęliśmy spalanie poniżej 5 l/100km.

Dane dotyczące spalania wyświetlają się na komputerze pokładowym wkomponowanym między zegarami. Niestety jego wielkim minusem jest nieporęczna obsługa. Przycisk osadzono przy zegarach (podobnie jak w Qashqai'u), przez co nie można podczas jazdy bawić się funkcjami komputera - no chyba, że przełożymy rękę przez środek koła kierownicy, co jest niewygodne i do tego niebezpieczne.

 

Nissan Juke 1.5 dCi 110 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1461 cm3
Moc maksymalna 81 kW/110 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 240 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,2 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 46
Masa własna/ładowność 1285/1750 kg
Opony 215/55 R17
Emisja CO2 129 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 251 l/550 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego niewielkiego japończyka. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Czy układ kierowniczy jest precyzyjny? O tym w 3. odcinku dziennika testu Nissana na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki