Okno z widokiem na co tylko chcesz. Volkswagen California 6.1 Beach - TEST, OPINIA

2021-08-24 6:01

Ostatnie miesiące, w których dużą rolę odgrywały ograniczenia związane z pandemią COVID-19 wpłynęły na zdecydowanie większe zainteresowanie kamperami. Wolność, możliwość noclegu praktycznie w dowolnym miejscu oraz mobilność sprawiły, że Polacy częściej sięgają po tego typu auta. Z ciekawości również posmakowałem w wakacje kampera, a autem tym był Volkswagen California 6.1 Beach z silnikiem 2.0 TDI 204 KM DSG.

Motoryzacyjnej marki z Wolfsburga nie trzeba nikomu przedstawiać. Golfa znają wszyscy. Passata także. Polo i Tiguan? Te modele to światowe bestsellery. Jednak niewiele osób wie, że Volkswagen słynie także z samochodów, które można zaliczyć do grona kamperów. Rodzina California zawiera trzy modele. Caddy California to namiastka auta wyprawowego, które jednak spełni pokładane w nim nadzieje. California 6.1 to model oparty na popularnym modelu, który dedykowany jest bardziej wymagającym globtroterom. Grand California bazująca na Crafterze to z kolei pełnoprawny kamaper z miejscami do spania oraz toaletą. Jakby tego było mało California T6.1 oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia – Beach, Coast oraz Ocean. Najbogatszą z nich niedawno testowaliśmy. Teraz przyszła pora na podstawową, „plażową” odmianę.

Pudełkowate nadwozie

Samochód mierzy niespełna 5 metrów długości (4904 mm), 1904 mm szerokości oraz 1990 mm wysokości. Szczególnie ważna jest ta ostatnia wartość, która pokazuje, że California zmieści się w większości parkingów i garaży podziemnych. Stylistyka jest mniej istotna. W najnowszym wcieleniu auto otrzymało wyraźniej zaznaczony przedni grill oraz nieco inne światła. Pojawiły się także plastikowe, czarne osłony nadkoli, które chronią lakier przed uszkodzeniami. Z tyłu można znaleźć opcjonalny bagażnik rowerowy, a z bocznej części nadwozia delikatnie wystaje pokrywa od markizy. 

Volkswagen California 6.1 Beach 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION

i

Autor: Paweł Kaczor Kamper Volkswagen California Beach

Liczy się wnętrze

W Volkswagenie Californii 6.1 najważniejsze jest jednak wnętrze. Co oferuje podstawowa odmiana Beach? Dwa bardzo komfortowe fotele z kapitańskimi podłokietnikami. Na dodatek oba fotele można przekręcić o 180 stopni. Z tyłu znajduje się bardzo wygodna i szeroka trzyosobowa kanapa. Można ją regulować wzdłużnie powiększając tym samym pojemność bagażnika lub przestrzeń na nogi. W standardowym ustawieniu kanapy jest tak dużo miejsca, że nawet Marcin Gortat z kolegami koszykarzami nie powinni narzekać na brak miejsca i tlenu.

Podstawowa odmiana Beach w przeciwieństwie do bogatszych odmian nie ma specjalnej zabudowy w tylnej części nadwozia. Szafki z talerzami i sztućcami? Zlew? Nie, nie tym razem. Biwakowe narzędzia ograniczają się tutaj do sprytnie chowanej w burcie kuchenki gazowej z jednym palnikiem. Do zagotowania wody na herbatę lub usmażenia jajecznicy taka kuchenka wystarczy. Chociaż jasna podsufitka przy częstym korzystaniu z palnika z pewnością zbyt długo jasną nie pozostanie. Butla gazowa jest ukryta w obudowie ścianki.

Volkswagen California 6.1 Beach 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION

i

Autor: Paweł Kaczor Kamper Volkswagen California Beach

Sypialna na piętrze

Podstawową Californią w komfortowych warunkach podróżować może pięć osób. Gdy zatrzymają się gdzieś na krańcu świata mogą zaparzyć herbatę i delektować się widokiem z okna. A co ze spaniem? Tutaj California odkrywa kolejne karty. Podnoszony dach odkrywa miejsce do spania. Umieszczony na „poddaszu” materac o wymiarach 120 cm na 200 cm pomieści dwie dorosłe osoby. Duży plus dla sypialni na piętrze za odsłaniane przy pomocy zamka błyskawicznego okna i zainstalowane w nich moskitiery. Minus za brak jakiejkolwiek skrytki, siatki czy przegródki na drobne rzeczy na piętrze.

Kolejne miejsce do spania można znaleźć na „parterze”. Dzięki rozkładanej tylnej kanapie, specjalnemu stelażowi oraz segmentowemu materacowi dwie, a nawet trzy dorosłe osoby swobodnie prześpią się na dole. Nawet chłodne noce nie będą wyzwaniem dla osób śpiących w pojeździe dzięki opcjonalnemu ogrzewaniu postojowemu wartemu 7550 zł dopłaty. Volkswagena Californię 6.1 Beach wyposażono w dodatkowy akumulator, który zapewnia zapas energii elektrycznej. Auto można także podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania. Volkswagen pomyślał o wszystkim.

Volkswagen California 6.1 Beach 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION

i

Autor: Paweł Kaczor Kamper Volkswagen California Beach

Praktycznie i sprytnie

Przednią szybę można zasłonić roletami. Rolety znalazły się także na bocznych tylnych oknach. Dzięki nim można zbudować naprawdę intymną atmosferę. We wnętrzu opisywanego samochodu nie zabrakło także całej masy skrytek i schowków (z szufladami pod siedzeniami oraz pod tylną kanapą włącznie). Jest także wiele złącz USB (zarówno USB-C jak i tych nieco starszych, wciąż bardziej popularnych). Oświetlenie wnętrza? Także mocno rozbudowane, pełne wielu lampek w mniej lub bardziej oczywistych miejscach.

W standardzie dostępna jest także rozsuwana markiza pod którą rozstawić można krzesełka ukryte w... klapie bagażnika. Wystarczy zabrać ze sobą szwagra, solidny zapas kiełbasy, przenośnego grilla i każdy wypad w nieznane nabierze rumieńców.

Volkswagen California 6.1 Beach 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION

i

Autor: Paweł Kaczor Kamper Volkswagen California Beach

Szybko i komfortowo

Odpoczynek odpoczynkiem, grill grillem i chillout chilloutem, ale ktoś musi usiąść za kierownicą i pokierować autem do celu. Volkswagen California 6.1 może mieć pod maską 150- lub 204-konny silnik 2.0 TDI SCR BlueMotion Technology. W odmianie Coast dostępny jest także słabszy 110-konny diesel. Prezentowany egzemplarz oferował wszystko, co najlepsze. Pod maską skrywał nie tylko 204-konnego ropniaka, ale także posiadał napęd 4MOTION oraz automatyczną skrzynię DSG.

Volkswagen nie podaje czasu przyspieszanie auta od 0 do 100 km/h. Podaje natomiast prędkość maksymalną, która wynosi 199 km/h. Jednak w tym przypadku nie osiągi są najważniejsze. Oczywiście mocny silnik zapewnia komfort podróży oraz pewność wyprzedzania, ale słabszy wariant także sprosta wymaganiom podróżnika. Topowy motor zużywa średnio 10 l/100 km. Jeśli większość trasy będzie przebiegała drogami lokalnymi średnie spalanie da się zbić nawet o 2 litry na „setkę”. Zużycie paliwa w mieście? Chyba nikt nie kupuje tego typu samochodu, aby używać go na co dzień do dojazdów do pracy...

Volkswagen California 6.1 Beach 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION

i

Autor: Paweł Kaczor Kamper Volkswagen California Beach

Jak w osobówce

Pomijając względy dynamiczne oraz wrażenia z jazdy, które mierzyć należy skalą komfortu a nie dynamiki jazdy, prowadzenie Californii przypomina obcowanie z autem osobowym. Siedzimy bardzo wysoko. Wyżej niż w SUV-ie. Dzięki temu widzimy więcej, a duże lusterka poprawiają widoczność w tył. Manewrowanie nie sprawia problemów. Chociaż należy brać poprawkę na gabaryty samochodu.

Kabina jest duża i z tylnej części łatwo przechodzi się do przedniej. Pozytywne odczucia budzi także system multimedialny. Jest to może nieco starsza wersja systemu rozrywki Volkswagena, która legitymuje się mniej atrakcyjną szatą graficzną, ale za to odwdzięcza się szybkim działaniem i przejrzystym menu. Panel klimatyzacji jest czytelny i łatwy w obsłudze za sprawą zachowanych pokręteł i fizycznych przycisków. Zegary? Są cyfrowe i czytelne z kilkoma motywami graficznymi. Patrząc na nie można się poczuć jak w typowej osobówce.

Volkswagen California 6.1 Beach 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION

i

Autor: Paweł Kaczor Kamper Volkswagen California Beach

Cena i podsumowanie

Podstawowy Volkswagen California Beach kosztuje 237 710 zł brutto. Wersja z opisywanym układem napędowym, napędem 4MOTION oraz skrzynią DSG to wydatek 283 478 zł brutto. Dodatkowo, wyposażeniem opcjonalnym, cenę początkową można podbić o kolejne kilkadziesiąt tys. złotych.

Jeszcze bardziej dopasione wersje Volkswagena Californii 6.1, dopakowane zabudową gastronomiczną i gadżetami, potrafią kosztować ponad 400 000 zł brutto. Taka kwota wystarczy na zakup małego mieszkania w Warszawie lub nieco większego w innej części Polski. Jednak żadne mieszkanie nie zapewni na co dzień widoków zza okna na co tylko się zechce. Po wybraniu się tym autem w podróż widok codziennie może być zupełnie inny!

Volkswagen California 6.1 Ocean - dane techniczne

SILNIK R4 16V
Paliwo Diesel
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 204 KM przy 4000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 450 Nm przy 1400-2250 obr./min.
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h brak danych
Skrzynia biegów automatyczna DSG/ 7 biegów
Napęd na cztery koła 4MOTION
Zbiornik paliwa 70 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa WLTP 8,7 l/100 km
Poziom emisji CO2 229 g/km
Długość 4904 mm
Szerokość 1904 mm
Wysokość 1990 mm
Rozstaw osi 3000 mm
Masa własna 2530 kg
Ładowność 550 kg
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył (w testowym modelu) 255/45 R18

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki