SUV-y są nudne? Na pewno nie ten! BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM - TEST, OPINIA

2020-01-22 20:59 Paweł Kaczor

SUV-y, SUV-y, wszędzie SUV-y. Nuda i monotonia. Praktyczność i użyteczność kosztem fantazji i polotu. Ok, SUV-y i crossovery mają szereg sprawdzających się na co dzień cech, ale większość z nich nie budzi szybszego bicia serca i wzrostu poziomu endorfin u prawdziwego moto-fana. Na szczęście na tej całej dość rozległej mapie aktualnie oferowanych i do bólu poprawnych SUV-ów są tak szalone auta, jak BMW X3 M Competition. To szalony bawarczyk zawstydzający wiele stricte sportowych samochodów!

Litera M w nomenklaturze BMW jest tym, czym dla Audi jest RS, a dla Mercedesa AMG. Fani aut z Bawarii na wieść o pojawieniu się nowego modelu z serii M reagują podnieceniem połączonym z poceniem się rąk. M2, M3, M4, M5. Można tak długo wymieniać. Współczesne generacje tych modeli są prawdziwymi wilkami w owczej skórze. Starsze generacje to z kolei pożądane klasyki i youngtimery, których ceny rosną proporcjonalnie do wieku. Nawet współczesne odmiany X6 M oraz X5 M powoli zdobywają serca wielu fanów. X3 sygnowane logo M GmbH? Tego jeszcze nie było. Aż do teraz.

Testowaliśmy: To najmocniejsze seryjne BMW. Jak się z nim żyje? BMW M5 Competition - TEST, OPINIA, WIDEO

Aktualna generacja bawarskiego SUV-a średniej wielkości oznaczona kodem G01 oferowana jest od 2017 roku. Początkowo oferta silnikowa zawierała głownie rozsądne silniki, a jej człon stanowiły diesle. Jeszcze do niedawna topowymi wersjami były usportowione odmiany M40i oraz M40d. Pod ich maskami pracowały 3-litrowe motory (benzynowy lub wysokoprężny) o mocach znacznie przekraczających 300 KM. Jednak takie parametry dla kogoś ważnego w BMW były niewystarczające. Decyzja zapadła. Pierwsze w historii pełnoprawne wersje M modelu X3 ujrzały światło dzienne kilka miesięcy temu. Dodatkowo oferta zawierała dwie odmiany. Standardową, czyli i tak szaloną M oraz piekielną M Competition.

BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM
Autor: Paweł Kaczor BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM

Wilk w owczej skórze

Czy najmocniejsza X3 w historii już od pierwszego kontaktu zdradza swój niepokorny charakter? Absolutnie nie. Pierwsze wrażenie jest wręcz zaskakująco mało emocjonujące. Wszystko za sprawą relatywnie niewielkich zmian na nadwoziu.

Sprawdź również: Na takie BMW serii 3 liczyli fani marki. BMW 320d xDrive (G20) - TEST, OPINIA

Topowa X3 ma przemodelowany przedni zderzak z wielkimi wlotami powietrza. Inny jest także zderzak tylny, który obnaża dwie podwójne końcówki układu wydechowego. W okolicach przednich nadkoli pojawiły się także atrapy wlotów powietrza z logo X3 M. Podobne logo znajdziemy również na klapie bagażnika oraz na przednim grillu. Ów grill polakierowany na czarno oraz równie czarne końcówki układu wydechowego są zarezerwowane dla odmiany Competition. Czy tak ”wystrojone” X3 wygląda jak 510-konny potwór? Absolutnie nie! Osoby postronne widzą w nim raczej typowego SUV-a odwożącego codziennie do szkoły dzieci i wożącego weekendowe zakupy z supermarketu.

BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM
Autor: Paweł Kaczor BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM

Subtelne detale

Wnętrze rasowej X-trójki także nie rzuca na kolana swoją sportową bezkompromisowością. Pierwsze skrzypce w kabinie grają mocno wyprofilowane fotele z podświetlanym logo M w zagłówkach. Czy taki element nie wygląda kiczowato? Na pewno mniej niż podświetlany grill w najnowszym X6.

Nie przegap: BMW X4 30i xDrive to świetny SUV, ale brakuje mu jednej, istotnej cechy - TEST, OPINIA

Oprócz wspomnianych sportowych i zarazem super wygodnych foteli wnętrze X3 w wersji M można rozpoznać po charakterystycznym drążku skrzyni biegów M Steptronic, prędkościomierzu wyskalowanym do 330 km/h oraz dwóch czerwonych manetkach przy kierownicy służących do wywoływania zdefiniowanego wcześniej trybu. Są także karbonowe wstawki na boczkach drzwi i desce rozdzielczej, chociaż takie elementy nie są wyposażeniem standardowym. Poza tymi detalami kabina X3 jest typową kabiną większości współczesnych BMW.

Konsola środkowa skierowana jest delikatnie w stronę kierowcy. Za sterowanie multimediami odpowiada chyba najlepszy aktualnie kontroler w motoryzacji czyli system iDrive. Jakość wykonania? Solidna. Przestronność kabiny? Wystarczająca, adekwatna do rozmiarów auta. Bagażnik? 550 litrów nie budzi zastrzeżeń. Jest tak, jak w typowym SUV-ie być powinno. Największą różnicę w stosunku do typowych SUV-ów robi tutaj jednak układ napędowy. Iście niesamowity układ napędowy!

BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM
Autor: Paweł Kaczor BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM

Nowy w rodzinie

Pomimo 3-litrów pojemności, dwóch turbosprężarek oraz 6 cylindrów ułożonych w rzędzie, jednostka napędowa prezentowanego samochodu nie jest tym samym silnikiem, który napędzał ostanie BMW M3 F80 czy BMW M2. Motor pracujący pod maską X3 M w 90% składa się z zupełnie nowych części i ma fabryczne oznaczenie S58 (poprzednik był oznaczony kodem S55). Nowa jednostka napędowa posiada m.in. kuty wał korbowy oraz powlekaną żelazem powłokę na ścianach cylindra. Maksymalna moc? 480 KM w standardowej odmianie oraz 510 w testowanej wersji M Competition. Moment obrotowy? W obu przypadkach taki sam, wynoszący 600 Nm. Potęga!

Przeczytaj także: BMW X5 30d xDrive (G05): na bulwary, trasę i w teren

Każde X3 M wyposażone jest standardowo w 8-biegowy automat M Steptronic oraz napęd M xDrive. Taki zestaw w najmocniejszej odmianie Competition zapewnia sprint do pierwszych 100 km/h w 4,1 sekundy oraz prędkość maksymalną równą 285 km/h (po odbyciu odpowiedniego kursu). Standardowo v-max wynosi 250 km/h). Takie parametry dostępne są na zawołanie w ważącym blisko 2 tony niepozornym SUV-ie. Niesamowite!

BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM
Autor: Paweł Kaczor BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM

Moc ustawień

Wspomniany wcześniej napęd M xDrive ma dwa tryby pracy – standardowy oraz sportowy. W przeciwieństwie do modelu M5 nie da się przerzucić całej mocy i momentu obrotowego na koła tylko i wyłącznie tylnej osi. X3 M Competition odpycha się od podłoża zawsze czterema kołami. W trybie sportowym faworyzowana jest oś tylna, a auto potrafi zaskakująco chętnie zamiatać tyłem.

Sprawdziliśmy: BMW X3 M40i AT8 3.0 R6 TwinTurbo 360 KM: mieszanka wybuchowa - TEST, OPINIA

Koleją ciekawą cechą prezentowanego samochodu są wspomniane wcześniej dwie czerwone manetki przy kierownicy. Oznaczone tajemniczo brzmiącym kodem M1 i M2 służą do natychmiastowego aktywowania wcześniej zdefiniowanych nastaw pracy układu napędowego. Niezależnie można ustawić m.in. czułość przepustnicy, siłę wspomagania układu kierowniczego, pracę adaptacyjnego zawieszenie oraz pracę skrzyni biegów. Dodam, że działanie skrzyni biegów ma aż 6 trybów. Od najbardziej łagodnego po hardcorowe czy wręcz torowe irytujące szarpnięciami podczas jazdy w korku. Całość takich ustawień można zapisać i wywołać za pośrednictwem jednego kliknięcia.

BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM
Autor: Paweł Kaczor BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM

Okrutnie szybki SUV!

Jak jeździ BMW X3 M Competition? Szybko. Cholernie szybko! I jest to jedno z bardziej kulturalnych określeń nadających się do publikacji. Silnik jest niesamowicie wręcz chętny do współpracy, a niemiecki SUV wystrzeliwuje w przód niezależnie od prędkości przy której wciśniecie gaz do oporu. 80, 120,180, 200 km/h? To bez różnicy. X3 M Competition wyrywa do przodu jak oszalałe. Jazda po zakrętach? Tutaj także jest nieźle.

Zobacz też: To największe i najprzestronniejsze BMW jakie zbudowano. BMW X7 40i xDrive Steptronic 8 - TEST, OPINIA

Twarde zawieszenie oraz niewielkie przechyły nadwozia poprawiają skuteczność pokonywania ostrych łuków. Na początku łapałem się na tym, że samochód był w stanie znieść więcej niż pozwalała mi na to odwaga. W tym przypadku dynamicznie i szybko pokonany zakręt nie brzmi jak oksymoron. Ten bawarski SUV faktycznie potrafi naginać prawa fizyki. Potrafi też nieźle... kłamać. Adaptacyjne zawieszenie posiada tryb komfort. Ktoś, kto wymyślił jego nazwę musi mieć olbrzymie poczucie humoru. Komfort jest tak obcy BMW X3 M Competition jak obce są pustyni Gobi ulewne deszcze. 

Oddzielną kwestią jest dźwięk silnika. Kupując auto z serii M można wymagać, że to, co będzie wydobywało się z końcówek układu wydechowego odwróci za sobą dziesiątki głów. X3 M Competition faktycznie jest głośnym autem. Szczególnie na wysokich obrotach. Ale odgłos silnika jest bardziej delikatny i grzeczny, niż w przypadku parskającej co chwila jednostki BMW M3 F80. Za taki stan rzeczy możemy podziękować nowym normom WLTP oraz wszystkim tym, którzy w motoryzacji widzą największe zło tego świata.

BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM
Autor: Paweł Kaczor BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM

Cena i podsumowanie

Ceny BMW X3M rozpoczynają się od kwoty 425 000 zł za kompletnie wyposażone auto. Opcjami dodatkowymi są tak naprawdę jedynie kolor lakieru, elementy wykończenia wnętrza oraz bardziej rozbudowane systemy multimedialne. Topowa odmiana Competition kosztuje niespełna 470 000 zł. Jak widać tanio nie jest. Ale konkurencja także nie jest tańsza.

Pisaliśmy: Samochody z rodziny BMW M są hitem! Padł rekord sprzedaży

510-konny Mercedes-AMG GLC 63 S kosztuje 464 900 zł. Pod maską gracza ze Stuttgartu pracuję 4-litrowe V8, a pierwsze 100 km/h przekraczane jest w czasie poniżej 4 sekund! Porsche Macan Turbo z ceną od 440 00 z jest wyjściowo tańszą propozycją. Jednak opcje dodatkowe w Porsche są piekielnie drogie. Z resztą w tej klasie sportowych super SUV-ów nie ma tanich propozycji. Trzeba liczyć się z wydatkiem około pół miliona złotych.

Czy BMW X3 M Competition można nazwać pełnoprawnym członkiem aut z rodziny M GmbH? Wiele ortodoksyjnych fanów eMek spojrzy na ten samochód z grymasem na twarzy. Napęd na cztery koła oraz nadwozie typu SUV gryzie się z pierwotnymi założeniami dzikich wersji aut z Bawarii. Czasy się jednak zmieniają. Zmieniają się także oczekiwania klientów. X3 M Competition jest idealnym znakiem czasów i zmian w motoryzacji. Z jednej strony mamy praktycznego SUV-a, który sprawdzi się w roli auta rodzinnego, a z drugiej piekielną maszynę do ostrych harców. Taki miks oraz połączenie wielu sprzeczności mogą trafić w gusta wielu klientów. Klientów, którzy wymagają od auta nieszablonowych przeżyć!

BMW X3 M Competition - dane techniczne

SILNIK R6 24V Bi-Turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 2993 cm3
Moc maksymalna 510 KM przy 6250 obr./min.
Maks mom. obrotowy 600 Nm przy 2600-5950 obr./min.
Prędkość maksymalna 285 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 4,1 s
Skrzynia biegów automatyczna / 8 biegów
Napęd 4x4 (AWD, M xDrive)
Zbiornik paliwa 65 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa
średnie WLTP
10,5 l
poziom emisji CO2 259 g/km
Długość 4726 mm
Szerokość 1897 mm
Wysokość 1667 mm
Rozstaw osi 2864 mm
Masa własna 1970 kg
Ładowność 555 kg
Pojemność bagażnika/
po złożeniu siedzeń
550 l/ 1600 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
255/45 R20