Toyota Yaris Cross to kozica wśród crossoverów! Napęd AWD-i robi robotę - TEST WIDEO

2021-09-24 5:42
Rafał Mądry i Toyota Yaris Cross
Autor: Maciej Pruszyński Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT

Toyota Yaris Cross potrafi zaskoczyć. Ma nieduże rozmiary, jest podwyższona, zgrabna i zwinna niczym kozica górska. W wersji z silnikiem 1.5 Hybrid Dynamic Force e-CVT i napędem AWD-i radzi sobie na bezdrożach tak dobrze, że obserwatorzy na widok tego co wyprawia ten wóz, aż przecierają oczy ze zdumienia. Jak jeździ japońska nowość? Ile pali hybrydowa Toyota Yaris Cross w wersjach FWD i AWD-i? Przetestowałem ją w wymagających górskich warunkach i sporo już wiem. Zobaczcie koniecznie wideo.

Toyota Yaris poważnie ewoluowała. Z popularnego miejskiego hatchbacka wyrosła na crossovera segmentu B, jakiego od jakiegoś czasu brakowało w rodzinie Toyoty. Obecnie na rynku podwyższonych pojazdów obudowanych osłonami jest już ponad 20 modeli. Japończycy ze swoim produktem trochę się spóźnili, ale wcale nie oznacza to, że nie mają już czego szukać w tej klasie pojazdów. Toyota Yaris Cross mająca kilka asów w rękawie pewnie wjeżdża do gry i od razu zaczyna się rozpychać łokciami przy stole. Ma rozpoznawalną nazwę, jest atrakcyjnie wystylizowana, wnętrze okazuje się dość przestronne, a poziom wyposażenia podstawowego jest bogaty. To co jednak najbardziej wyróżnia ten samochód na tle konkurencji, to oszczędny hybrydowy układ napędowy oraz opcjonalny napęd na cztery koła, praktycznie niespotykany w segmencie B-SUV.

Dlaczego w mojej opinii hybrydowa Toyota Yaris Cross to kozica wśród crossoverów? Auto legitymujące się prześwitem 170 mm (30 mm więcej w stosunku do zwykłego Yarisa) wdrapuje się tam, gdzie nie powinna i wyjeżdża z miejsc, w których więksi i mocniejsi zawodnicy potrafią utknąć z powodu dużej masy i gabarytów. Ważąca niecałe 1200 kg Toyota Yaris Cross mierzy 4180 mm długości, 1765 mm szerokości i 1560 mm wysokości. Rozstaw osi 2560 mm jest identyczny jak w miejskim hatchbacku. Zgrany zestawy tworzy 116-konna hybryda (120 Nm silnik spalinowy, 141 Nm motor elektryczny) i dodatkowy silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi o mocy 5,2 KM, przekazujący natychmiast maksymalny moment obrotowy do dołączonych tylnych kół (podobno blisko 100 Nm). Inteligentny napęd AWD-i zdumiewająco dobrze radzi sobie na niestabilnej nawierzchni, stale poszukując przyczepności kół do podłoża. Rozłożenie napędu na koła to stosunek od 100:0 do 40:60 przód/tył w zależności od stanu nawierzchni. Tryby pracy Trail i Snow pomagają dostosować charakterystykę układu napędowego do sytuacji pogodowej. Ze sposobem działania tego rozwiązania ograniczającego buksowanie i poślizg kół, zapoznałem się podczas testów przeprowadzonych na południu Polski. Testowałem Toyotę Yaris Cross w Pieninach, gdzie po wdrapaniu się na kilka poważniejszych wzniesień, podziwiałem malowniczą panoramę Tatr. Koniecznie zobaczcie na filmie, jak działa napęd AWD-i.

Ile pali hybrydowa Toyota Yaris Cross?

Toyota Yaris Cross to zdecydowanie ekonomiczny pojazd. W końcu japońskie hybrydy słyną z umiarkowanego zapotrzebowania na paliwo. Odmiana z napędem FWD podczas testu na jezdniach pełnych podjazdów, zjazdów, serpentyn i odcinków, gdzie nie da się rozwinąć większych szybkości, na dystansie około 80 km zużyła średnio 4 l/100 km. Odmiana z napędem AWD-i na asfalcie oraz w trakcie wymagających prób w lekkim terenie, pokazała na komputerze wynik 4,7/l 100 km. Naprawdę nieźle! Zbiornik paliwa ma pojemność 40 litrów. Na pełnym baku pokonuje się ponad 500 kilometrów. Wyżej zawieszony Yaris został nastawiony na komfort jazdy, z zachowaniem umiarkowanej sztywności. Pojazd jest całkiem wygodny, za kierownicą siedzi się wyżej, w prowadzenie nie trzeba wkładać siły. Od tego auta nie należy wymagać ponadprzeciętnej dynamiki i trzeba oswoić się z przypadłością toyotowych hybryd. Reakcja skrzyni e-CVT na kickdown jest powolna, a przy wyższych obrotach silnika zaczyna doskwierać hałasowanie. Z zewnątrz zresztą też słychać za dużo przez słabe wyciszenie.

Toyota Yaris Cross to kozica wśród crossoverów - TEST

Ile kosztuje Toyota Yaris Cross?

W Polsce Toyota Yaris Cross jest dostępna w wersjach Active, Comfort, Executive, uterenowionej Adventure i limitowanej Premiere Edition, dostępnej tylko w 2021 roku. Paleta opcji kolorystycznych jest bogata i obejmuje 9 lakierów oraz 12 dwukolorowych kombinacji z czarnym, złotym lub białym dachem. Już podstawa wyposażenia Active ma system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, łączność Apple CarPlay i Android Auto oraz usługi Toyota Connected Car. Jest też klimatyzacja i pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji. Poziom bezpieczeństwa podnosi także siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami. W wyższych wersjach poziom wyposażenia rośnie.

Ile kosztuje Toyota Yaris Cross? Auto w podstawowej wersji Active wycenionej od 74 900 zł ma silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM i 6-biegową skrzynią manualną. Odmiana z produkowanym w Polsce napędem hybrydowym (w fabrykach TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach) startuje od ceny 88 900 zł. Na hybrydę z napędem czterech kół AWD-i trzeba przygotować minimum 101 400 zł. To dużo, jak za auto tej klasy, ale to właśnie rozwiązanie AWD-i mocno wyróżnia Toyotę w swoim segmencie. Jeśli ktoś zamieszkuje w górzystym terenie lub często wybiera się na działkę usytuowaną w malowniczej lokalizacji, do której wiedzie kiepska, błotnista i pełna głębokich kolein ścieżka, napęd czterech kół okaże się nieoceniony. Przedstawiciele Toyota Motor Poland potwierdzają, że klienci chcą dopłacać do takiego napędu. Okazuje się, że na 1450 zamówionych Yarisów Cross w Polsce (dane z początku września 2021 roku), aż 34 procent stanowią wersje z AWD-i. Poza tym lwia część zarezerwowanych aut to hybrydy (z konwencjonalnym silnikiem benzynowym zamówiono 386 aut).

Dane techniczne - Toyota Yaris Cross AWD-i

SILNIK R3 12V + motor elektryczny
Paliwo benzyna
Pojemność 1490 cm3
Moc

68 kW/ 92 KM przy 5500 obr./min.

silnik elektryczny 67 kW/ 91 KM przy 5500 obr./min.

łącznie 85 kW/ 116 KM

Maksymalny moment obrotowy

120 Nm przy 3600-4800 obr./min.

silnik elektryczny 145 Nm przy 4800-5200 obr./min.

Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,8 s
Skrzynia biegów bezstopniowa e-CVT
Napęd na cztery koła (AWD-i)
Zbiornik paliwa 40 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 4,7–5,1
Poziom średniej emisji CO2 106–115 g/km
Długość 4180 mm
Szerokość 1765 mm
Wysokość 1595 mm
Rozstaw osi 2560 mm
Masa własna 1165 kg

Pojemność bagażnika/

po złożeniu siedzeń

320 l/

1038 l

Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE