Volkswagen Golf 8 tylko nadwoziem przypomina poprzednika. Wszystko inne jest rewolucją! TEST, OPINIA

2020-01-06 11:52 Rafał Mądry

Volkswagen Golf 8 rozpoczął pisanie swojej historii, kontynuując nieprzerwane od 45 lat rewolucje wprowadzane do klasy samochodów kompaktowych. Niech nikogo nie zmyli charakterystyczna sylwetka nadwozia z tradycyjnie zachowanym kształtem szerokiego słupka C. To nie jest przypudrowany Golf 7, jakiego świetnie znamy, ale zupełnie nowy produkt, który przy pierwszym kontakcie wprowadza odbiorcę w zakłopotanie. Obsługa przestała być taka, jak zawsze, tradycyjne rozwiązania przegrały z cyfryzacją, a systemy wsparcia kierowcy zdumiewają możliwościami. Co dokładnie się stało? Czy na takiego Golfa 8 czekaliśmy?

Doskonalony z generacji na generację Volkswagen Golf od chwili debiutu w 1974 roku sprzedał się w ponad 35 milionach egzemplarzy. Po 45 latach ewolucji przyszedł czas na kolejne zmiany, które zdobędą zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Decydenci w niemieckim koncernie tworzącym najbardziej znane auto dla ludu na świecie, zdecydowali o wprowadzeniu bardzo radykalnych posunięć. Ósmy Golf przede wszystkim od strony wnętrza pożegnał się z tradycją, witając z otwartymi rękami innowacje, jakich użytkownicy kompaktowych samochodów do tej pory nie znali.

Volkswagen Golf 8 1.5 TSI 130 KM Style
Autor: Rafał Mądry Volkswagen Golf 8 1.5 TSI 130 KM Style Link: Zobacz więcej w GALERII

Cyfrowa rewolucja

O ogromnych zmianach odbiorca dobitnie przekonuje się po wejściu do środka Golfa ósmej generacji. Zamiast tradycyjnych zegarów widocznych za kierownicą jest ekran montowany już w wersji podstawowej (Digital Cockpit o rozmiarze 10-cali). Tuż obok umieszczony został na tej samej osi, lekko zwrócony w stronę kierowcy dotykowy wyświetlacz (podstawowo 8,25-calowy z matrycą 1083 x 480 pikseli lub opcjonalne 10-calowy z rozdzielczością 1560 x 700 pikseli) działający online, stanowiący nie tylko multimedialne centrum rozrywkowe, ale też przejmujący większość funkcji sterowania pojazdem.

Polecamy: Volkswagen Golf jest nudny? Nie w tych gorących wersjach! VW Golf GTI TCR & VW Golf R - TEST, OPINIA, WIDEO

W konstrukcji tunelu środkowego nie tylko nie uświadczymy dźwigni hamulca ręcznego, ponieważ w wersji z automatyczną skrzynią biegów nie ma też tradycyjnego lewarka. Zamiast dźwigni pojawia się przycisk wybieraka przełożeń, który nie jest mechanicznie połączony ze skrzynią biegów. Informacja o wyborze biegu przesyłana jest impulsem do komputera. Rozwiązanie to zadebiutowało jakiś czas temu w Porsche 911, a teraz przeniesiono je na poziom aut kompaktowych niemieckiego koncernu.

Volkswagen Golf 8
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf 8 Link: Zobacz więcej w GALERII

Gorsza ergonomia

Niestety mam złą wiadomość dla dotychczasowych użytkowników Golfów. Legendarna intuicyjność obsługi i wzorowa volkswagenowska ergonomia przeszła do historii. Panel z pokrętłami i przyciskami odpowiedzialnymi za ustawienia wentylacji? Tego już w Golfie nie uświadczymy! Nie ma też przycisków ułożonych w sąsiedztwie dźwigni zmiany biegów, podobnie jak przycisków i pokrętła od świateł zgrupowanych po lewej stronie kierownicy tuż przy boczku drzwiowym. Co w zamian? Dotykowe pola, które wcale nie ułatwiają korzystania z funkcji auta. Na dodatek całe otoczenie ekranów wkomponowanych w deskę zostało wykończone lśniącym lakierem piano black, perfekcyjnie zbierającym kurz i ślady paców.

Zmiana rozwiązań oznacza zmianę przyzwyczajeń. Skoro ludzie przyzwyczaili się do smartfonów, bez których swoją drogą teraz nie potrafią żyć, przywykną też do cyfrowego świata we wnętrzach aut. W Golfie innowacja ta stała się rzeczywistością. Zakres informacji dostarczanych kierowcy da się poszerzyć przy korzystaniu z wyświetlacza Head-up, przedstawiającego informacje na szybie. Możliwe jest sterowanie różnymi funkcjami pojazdu przy pomocy komend głosowych, system potrafi też łączyć się ze światem zewnętrznym i pobierać różnego rodzaju dane w czasie rzeczywistym. Łączność z urządzeniem osobistym? Żaden problem. Koniec baterii w smartfonie? Uda się go naładować indukcyjnie lub z poziomu portów USB typu C.

Volkswagen Golf 8
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf 8 Link: Zobacz więcej w GALERII

Dużo miejsca w kabinie

Choć nie ma już intuicyjnie poukładanego kokpitu o zachowawczym wzorze wszystkiego co wchodziło w skład deski rozdzielczej, to już siedzenia oraz ogólna przestrzeń panująca w kabinie są znajome. Na spory obszar panujący we wnętrzu wpływ mają subtelnie wyprofilowane boczki drzwi oraz nienachalny kształt deski, co pozwoliło na maksymalne wydobycie wolnego miejsca. Duże okna i mocno pochylona szyba przednia nie ograniczają wpuszczania do środka światła dziennego.

Porównaliśmy: Kombi na dwa sposoby. Niby podobne, a jednak różne: VW Passat Variant i VW Passat Alltrack - OPINIA

Na fotelach można przybrać dowolną pozycję. Bardzo niskie położenie siedzisk przypadnie do gustu młodym dynamicznym kierowcom, a dużą możliwość regulacji na wysokość docenią drobne kobiety. Dwustopniowy zakres nastawów kierownicy i regulowany podłokietnik wzdłuż oraz na wysokość to także spora zaleta. Fotele w egzemplarzach przygotowanych do testów posiadały niezłe podparcie boczne poprawiające nastrój przy ostro pokonywanych zakrętach i były tak wygodne, że nie chciało się z nich wysiadać. Oczywiście wyposażono je w regulację podudzi i odcinka lędźwiowego, sterowane były elektrycznie, miały funkcję podgrzewania i nosiły oznaczenie Ergo Active.

Volkswagen Golf 8
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf 8 Link: Zobacz więcej w GALERII

Szeroko uchylane drzwi tylne pozwalają na łatwe wejście do przedziału pasażerskiego. Tu miejsca jest pod dostatkiem i kompromisy ze strony podróżnych z przodu nie są wymagane. Zagłębiająca się kanapa ma duże siedzisko i jest obszerna. Z miejscem na ułożenie nóg nie będzie problemu, o ile z przodu nie usiądzie 2-metrowy kierowca (w takim wypadku kolana pasażera uderzą o oparcia siedzeń). Głowy otrzymują swobodę dzięki linii dachu poprowadzonej daleko w tył nadwozia, więc wysokie osoby nie mają prawa spotkać się z podsufitką. Dopełnieniem komfortowej pozycji jest wysuwany z oparcia szeroki podłokietnik oraz podnoszący walory podróży kanał wentylacyjny skierowany na kanapę. Dwójka dorosłych naprawdę będzie zadowolona z warunków panujących z tyłu.

Testowaliśmy: Nie przegap: Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI 245 KM DSG7: na co dzień z pazurem - TEST, OPINIA

To co znajduje się w środku wygląda solidnie. Wszystko spasowano z należytą starannością, a materiały wykończeniowe są dobrej jakości. Miękkich poszyć jest dużo, a fragmenty pojemnych kieszeni w drzwiach są wyłożone materiałem (tak było już w Golfie 7). O walory estetyczne zgodne z upodobaniami klientów można zadbać personalizacją koloru tworzyw oraz dekorów, a także regulowaną barwą nastrojowego podświetlenia kabiny. Ustawny bagażnik z regulowaną podłogą w Golfie 8 zmieści 380 litrów (takim samym wynikiem chwalił się poprzedni Golf 7).

Volkswagen Golf 8
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf 8 Link: Zobacz więcej w GALERII

Bezpieczeństwo przede wszystkim

VW Golf 8 wyznacza w klasie aut kompaktowych nowy standard w dziedzinie systemów asystujących i wspomagających kierowcę podczas prowadzenia samochodu. Zastosowany po raz pierwszy na świecie w aucie tej klasy system Travel Assist (znany z nowego Passata) sprawia, że Golf może poruszać się po autostradzie automatycznie do prędkości 210 km/h – kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicą, dodawać gazu, ani hamować. Zwiększają się dzięki temu komfort jazdy i bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas dalekich podróży.

Pisaliśmy: Przekonałem się, jak bezpieczny jest nowy Volkswagen Passat. To musisz wiedzieć o systemach IQ.DRIVE - TEST

Golf jest też pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym seryjnie w system Car2X umożliwiający komunikację z otoczeniem. System ten wykorzystuje informacje pochodzące z innych pojazdów znajdujących się w pobliżu, a także sygnały dostarczane przez urządzenia infrastruktury drogowej, by ostrzegać kierowcę i przekazywać te ostrzeżenia do innych aut wyposażonych w system Car2X. Dzięki temu idea zbiorowej inteligencji stała się rzeczywistością. System przekazywania komunikatów przez modele Volkswagena za pomocą Car2X do innych samochodów w szybkim czasie może się upowszechnić.

Bądź na bieżąco, obserwuj na na facebooku

Wersje wyposażenia

Volkswagen Golf 8 w momencie wprowadzenia na rynek będzie dostępny w czterech wersjach wyposażenia: Golf, Life, Style, R-Line. Tym samym wersje wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline przechodzą do historii, a wersja R-Line zastępuje pakiety „R” oferowane do poprzedniego Golfa. A co z budzącymi więcej emocji odmianami GTI, GTI TCR, GTD, GTE oraz R? Te z czasem będą się sukcesywnie pojawiać.

Sprawdziliśmy: Volkswagen Passat B8 teraz jest zawsze online. Lifting przyniósł zmiany, których w większości nie widać

Wszystkie wersje zawierają znacznie bogatsze wyposażenie w stosunku do poprzedniego modelu. Już w podstawowej wersji znajdują się: diodowe reflektory i diodowe tylne lampy, system Keyless Start, Digital Cockpit, dostęp do usług mobilnych oraz funkcji We Connect i We Connect Plus, wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja, Lane Assist utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu, monitorujący przestrzeń przed autem system Front Assist z prewencyjną funkcją ochrony pieszych oraz system Car2X.

Volkswagen Golf Style 1.5 eTSI 130 KM / Lemon Yellow
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf Style 1.5 eTSI 130 KM / Lemon Yellow Link: Zobacz więcej w GALERII

Wymiary i design

Wraz z Golfem ósmej generacji debiutuje najnowsza wersja modułowej platformy podwoziowej (MQB), która będzie stosowana w pojazdach Grupy Volkswagena przez kolejne dziesięć lat. W 2012 roku to właśnie Golf był pierwszym samochodem Volkswagena, który powstał w oparciu o platformę MQB, pozwalającą się skalować w celu produkcji różnych modeli. Volkswagen Golf 8 wydaje się niższy, dłuższy i bardziej dynamiczny z wyglądu od poprzednika. Jego kompaktowe wymiary nie zmieniły się jednak prawie wcale. Długość auta wynosi 4284 mm, szerokość 1789 mm, a wysokość 1456 mm. Rozstaw osi to 2636 mm (w poprzedniku 2626 mm).

Przeczytaj też: Takich GTI jak Volkswagen nie robi nikt inny. TEST hot hatchy na serpentynach przełęczy Col de Turini

Design jest ewolucją stylistyki poprzednika. Pojazd oglądany z każdej perspektywy jest natychmiast rozpoznawalny i nie pozostawia złudzeń, że patrzy się na Golfa. Świadczy o tym m.in. charakterystyczny słupek dachowy C. Pięciodrzwiowy hatchback ma zachowawczo narysowaną sylwetkę i kompaktowe proporcje. O tym, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano, świadczą wartości aerodynamiczne: powierzchnia czołowa nowego Golfa została zmniejszona do 2,21 m2, a współczynnik oporu powietrza Cx do 0,275.

Największą innowacją jest pas przedni, gdzie zwężone reflektory zostały połączone płynną linią z wąskim grillem. We wszystkich wersjach Golfa zastosowano diodowe oświetlenie LED, które zastąpiło konwencjonalne reflektory. Opcjonalnie oferowane są matrycowe reflektory diodowe IQ.LIGHT, wyposażone w interaktywne funkcje. Kształt lamp z tyłu nieco ewoluował, na środku klapy pojawił się duży napis GOLF, a firmowy logotyp otrzymał zaktualizowany nowy wzór.

ZOBACZ - tak zmienił się VW Golf - to już 45 lat

Świetnie się prowadzi

Na szczęście Volkswagen Golf 8 nie jeździ jak komputer na kołach i pozwala czerpać przyjemność z prowadzenia. Z przodu zawsze pracują kolumny McPhersona. W wersjach powyżej mocy 150 KM konstrukcja zawieszenia tylnego oparta jest o wielowahacz (opcjonalnie adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC z trybami jazdy), a w słabszych do 150 KM stosowana jest belka skrętna. Do tego prostszego rozwiązania, z którym miałem styczność, nie mam absolutnie zastrzeżeń. Ta klasyczna konstrukcja świetne sprawdza się w Golfie 8 nie nastawionym na sportową jazdę. O obecności belki dowiemy się co najwyżej na poważniejszych poprzecznych nierównościach, których pokonywanie wiąże się charakterystycznym zachowaniem tylnej części auta. Kompakt zachowuje się na drodze bardzo stabilnie i jest łatwy do opanowania także podczas jazdy z wyższymi prędkościami. Nowy Golf świetnie się prowadzi, zgrabnie składa się nawet do ciasnych wiraży i bez nerwowych zachowań z nich wyjeżdża.

Zobacz koniecznie: Oto Volkswagen ID.3! Jest przełomowy, jak kiedyś Garbus, a potem Golf - GALERIA, WIDEO

Sposób pracy układu kierowniczego niemal od razu daje się polubić. Nowy Golf może mieć dwa różne układy kierownicze. W podstawowej wersji jest stosowana przekładnia o linearnym przełożeniu. W porównaniu z układem wykorzystywanym w poprzednim Golfie nowy działa w sposób odczuwalnie bardziej bezpośredni (przełożenie wynosi 14,6 zamiast 15,0), kąt skrętu kierownicy jest mniejszy, a reakcje samochodu bardziej spontaniczne. W opcji ponownie oferuje się układ kierowniczy o działaniu progresywnym i jeszcze bardziej bezpośrednim przełożeniu wynoszącym 14,1; do skrętu kół z maksymalnego położenia w prawo do maksymalnego w lewo potrzebne są tylko dwa obroty kierownicy. W oprogramowaniu obydwu układów zastosowano zmienione algorytmy, które powodują, że reagują one jeszcze bardziej dynamicznie.

Ósmy Golf pewnie trzyma się drogi, co miałem okazję sprawdzić na krętych górskich jezdniach, którymi została poprowadzona trasa pierwszych dziennikarskich testów. Auto przy tym zadowala optymalnym komfortem, co jest zasługą zawieszenia umiejętnie maskującego ubytki w jezdni. W nadkola trafiają felgi w rozmiarze od 15 do 18 cali. 

Volkswagen Golf Style 1.5 eTSI 130 KM / Lemon Yellow
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf Style 1.5 eTSI 130 KM / Lemon Yellow Link: Zobacz więcej w GALERII

TSI, TDI, eTSI, eHybrid

Kiedy już Golf 8 pojawi się w sprzedaży, klienci będą mogli wybierać do woli w układach napędowych. Kompakt dostanie silniki benzynowe wyposażone w filtr cząstek stałych (TSI), wysokoprężne (TDI), zespoły napędowe typu Mild-Hybrid (eTSI) oraz zespoły hybrydowe typu plug-in (eHybrid). Wszystkie silniki benzynowe i diesla wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa oraz w turbosprężarki. Spektrum mocy tych jednostek – gdy wszystkie znajdą się w ofercie – wyniesie od 90 KM do ponad 300 KM. Do modeli z napędem na przednie koła standardowo trafi nowa 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Napęd 4MOTION pojawi się w późniejszym czasie i będzie parowany tylko z mocnymi silnikami (2.0 TSI, 2.0 TDI) i skrzynią DSG.

Polecamy: Który szybszy, który głośniejszy? Renault Megane R.S. Trophy kontra Volkswagen Golf GTI TCR - WIDEO, TEST

Kilka zespołów napędowych będzie oferowanych w Golfie po raz pierwszy. Nowością są dwa trzycylindrowe silniki benzynowe o 90 KM i 110 KM oraz dwa czterocylindrowe diesle osiągające moc 115 KM i 150 KM. Nowe jednostki benzynowe działają w innowacyjnym cyklu Millera dla silników TSI, wykazując bardzo niskie zużycie paliwa i niską emisję szkodliwych substancji. Z kolei w jednostkach TDI nowością jest dwukrotny wtrysk czynnika AdBlue (Twindosing), znacznie zmniejszając emisję tlenków azotu (NOx). W porównaniu z tradycyjnymi silnikami nowe TDI zużywają nawet o 17 procent mniej paliwa.

Volkswagen Golf 8 Style / Oryx White
Autor: Volkswagen Volkswagen Golf 8 Style / Oryx White Link: Zobacz więcej w GALERII

Pięć hybryd

Golf 8 to pierwszy Volkswagen, który będzie dostępny z pięcioma rodzajami hybrydowych zespołów napędowych do wyboru. Po raz pierwszy również zastosowano w Volkswagenie technologię układu elektrycznego o napięciu 48 wolt. Napędzany paskiem generator-rozrusznik 48V, litowo-jonowy akumulator 48V oraz efektywne silniki TSI najnowszej generacji tworzą zespół napędowy eTSI – tzw. Mild-Hybrid. Jego zaletą jest system odłączania części cylindrów (ACT), co wpływa na oszczędność paliwa wynoszącą 10 procent (według WLTP). Ponadto samochód wyposażony w ten rodzaj napędu rusza z miejsca bardzo dynamicznie i komfortowo.

Porównaliśmy: Audi w cenie dwóch Passatów! W czym Audi A6 allroad jest lepsze niż VW Passat Alltrack? TEST, OPINIA

Volkswagen będzie oferował napęd eTSI w trzech wersjach o mocy 110 KM, 130 KM i 150 KM. Poza tym Golf ósmej generacji będzie dostępny w dwóch odmianach hybrydowych typu plug-in. W nowej wersji eHybrid uzyskuje moc systemową 204 KM, z kolei sportowa wersja w modelu GTE osiąga 245 KM. Obydwie wersje Golfa z napędem eHybrid są wyposażane w nowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 13 kWh, który pozwala na pokonywanie znacznych odległości wyłącznie w trybie elektrycznym, przez co nowy Golf staje się autem do pewnego stopnia bezemisyjnym. Póki co nie wiadomo jeszcze, jaką mocą będą legitymować się usportowione odmiany GTI, GTD oraz R.

Podczas jazd testowych, które odbyły się w grudniu na drogach Portugalii, miałem okazję pojeździć autem z silnikiem 1.5 TSI o mocy 130 KM i 200 Nm oraz wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 150 KM. Pierwsze z aut było wyposażone w manualną, precyzyjnie działającą skrzynię biegów. Samochód żwawo reagował na polecenia i zadowalająco przyspieszał, co potwierdza katalogowy czas osiągany do „setki” wynoszący 9,2 s. Auto w trybie mieszanym zużyło 5,8 l benzyny na 100 km. Diesel, którym miałem okazję się przejechać był bardziej zrywny. Pierwsze 100 km/h ze startu zatrzymanego osiągał w 8,8 s, co było zasługą znacznie wyższego momentu obrotowego wynoszącego 360 Nm, z którego okiełznaniem dobrze radziła sobie 7-biegowa skrzynia DSG. Motor ten bez specjalnego przykładania się do ekonomicznej jazdy wykazał się niskim zapotrzebowaniem na paliwo, wypijając średnio 4,2 l/100 km.

Tyle pali VW Golf 8 z silnikiem 2.0 TDI 150 KM

Podsumowanie

Stonowane kształty zawsze gwarantowały bezpieczeństwo i neutralność wobec gustów potencjalnej klienteli, dlatego też od strony wizualnej Golf 8 taki pozostał. Nachalnie nie wyróżnia się z tłumu, a kłuć po oczach może co najwyżej ekstrawaganckimi kolorami. Trochę inaczej jest od strony wnętrza. Z deską rozdzielczą i sposobem obsługi pokładowych funkcji nie każdy się łatwo zaprzyjaźni. Za rekompensatę można uznać właściwości jezdne, rozbudowaną paletę jednostek napędowych i arsenał systemów stojących na straży bezpieczeństwa.

Po pierwszym spotkaniu z tym samochodem mogę śmiało stwierdzić, że takiego Golfa się spodziewałem. Model ten nie budzi nie wywołuje we mnie salw emocji, a to oznacza, że zachował cechy poprzedników. Za to techniczne innowacje jakie otrzymało to kolejne wcielenie bestsellera sprawiają̨, że Golf znów zasługuje na miano najnowocześniejszego samochodu w swojej klasie. Klasie pojazdów kompaktowych, dla których od ponad czterech dekad Golf jest wyznacznikiem.

Ile kosztuje Volkswagen Golf 8? Kompaktowy niemiec wciąż nie został wyceniony w Polsce. Patrząc jednak na podstawowe wyposażenie można się domyślać, że będzie pozycjonowany pośród najdroższych propozycji w klasie.

Dane techniczne

  1.5 TSI 1.5 TSI 1.5 eTSI 2.0 TDI 2.0 TDI
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna diesel diesel
Pojemność (ccm) 1498 1498 1498 1968 1968
Liczba cylindrów R4 R4 R4 R4 R4
Napęd przedni przedni przedni przedni przedni
Skrzynia biegów manualna/6 manualna/6 automatyczna
/7 DSG
manualna/6 automatyczna
/7 DSG
Moc (KM)
przy obr./min.
130/5000-6000 150/5000-6000 150/5000-6000 115/3250-4000 150/3500-4000
Mom. obr. (Nm)
przy obr./min.
200/1400-4000 250/1500-3500 250/1500-3500 300/1750-3200 360/1750-3000
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 8,5 s 8,5 s 10,2 s 8,8 s
Prędkość maksymalna 214 km/h 224 km/h 224 km/h 202 km/h 223 km/h
Śr. spalanie (l/100 km) b.d. b.d. b.d. b.d. b.d.
Emisja CO2 (g/km) 120-133 122-134 130-140 128-136 105-117
WYMIARY
Długość 4284 mm
Wysokość 1456 mm
Szerokość 1789 mm
Rozstaw osi 2636 mm
Pojemność bagażnika  380 l/1237 l