Wertepów i dziur się nie boi. Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT - TEST, OPINIA, WIDEO

2019-09-04 19:46

Choć w wymagającym terenie Toyota RAV4 Hybrid AWD-i z oczywistych względów nie będzie miała się czym popisać, tak już wyprawa na działkę, dojechanie na ryby lub wjazd do lasu na grzyby, nie będzie musiał kończyć się wycieczką do najbliższego gospodarstwa w poszukiwaniu traktora. Nowa generacja ekonomicznego SUV-a z napędem na cztery koła, została zaprojektowana z myślą o radzeniu sobie w mniej sterylnych warunkach. Podniesiona Toyota wstrętu do dziur nie ma i poradzi sobie z przejazdem po niepewnym podłożu, gdy zajdzie taka potrzeba.

Toyota RAV4 to jeden z pierwszych reprezentantów klasy pseudo terenówek, który już na samym początku swojego istnienia mocno przypadł do gustu kierowcom na całym świecie. Auto z każdą kolejną generacją rośnie, staje się coraz bardziej bezpieczne oraz ekologiczne. W czwartej odsłonie pojawiła się po raz pierwszy w historii RAV4 odmiana z hybrydowym układem napędowym (kompleksowo przetestowaliśmy to auto - SPRAWDŹ). W najnowszej piątej generacji nie znajdziemy już pod maską diesla, za to hybryda ewoluowała i w zależności od rodzaju napędu kół, generuje różną moc.

Serce, z którego Toyota jest dumna, to 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2.5 Dynamic Force z bezpośrednim wtryskiem, pracujący w cyklu Atkinsona (więcej na ten temat tutaj - KLIKNIJ). Półelektryczny układ hybrydowy ma moc 218 KM dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM z napędem AWD-i. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD-i 8,1 s, a odmianie z napędem na przód 8,4 s. Hybryda jest łączona z bezstopniową automatyczną skrzynią CVT, która nie hałasuje aż tak, jak to było w poprzedniczce. Jak na drodze spisuje się najnowsza odsłona japońskiej hybrydy w wersji z napędem na cztery koła? 

Inteligentny napęd

Hybrydy w motoryzacji niesłusznie kojarzone są z powolnymi środkami transportu, nadającymi się głównie do oszczędnej miejskiej jazdy. Rzeczywistość przedstawia się zupełnie inaczej, bo w wielu przypadkach tego typu auta potrafią zapewniać nie tylko ponadprzeciętne osiągi, ale też sprawdzić się w trasie (pojechaliśmy hybrydą nad Adriatyk - ZOBACZ) i pochwalić się dobrymi właściwościami jezdnymi. Za przykład można wziąć właśnie Toyotę RAV4 Hybrid AWD-i. 

Porównaliśmy: Tak zmieniła się Toyota RAV4 Hybrid. Piąta generacja SUV-a to rewolucyjna ewolucja - TEST, OPINIA

Jak radzi sobie nowa RAV4 Hybrid AWD-i? Napęd został zmodyfikowany w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Zamontowany przy tylnej osi elektryczny silnik-generator, współpracujący z układem hybrydowym jest skuteczniejszy. Moment obrotowy może być przekazywany na tył nawet w 80-procentach, a rozłożeniem mocy inteligentnie steruje elektronika. Funkcja automatycznego dostosowania ustawień do warunków drogowych gwarantuje przyczepność na różnego rodzaju podłożu. Polega to na dostosowaniu pracy wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobraniem przełożeń i rozdziale momentu obrotowego do wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.

Elektryczny układ napędu na cztery koła jest cichy podczas szybkiej jazdy. Gdy warunki tego nie wymagają, napędzana jest tylko przednia oś, co wpływa na niższe zużycie paliwa. Gdy potrzebna jest przyczepność podczas gwałtownego dodania gazu, do pracy natychmiast zaprzęgnięty zostaje tył. Co ważne, RAV4 Hybrid zyskała mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – Trail Mode. Zapewnia on najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem w warunkach jazdy po nieutwardzonej nawierzchni. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem. A co najlepsze, wszystko to odbywa się automatycznie.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT

i

Autor: Marcin Idziaszek Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT Link: Zobacz więcej w GALERII

Komfortowa jazda

RAV4 zbudowana na platformie TNGA jest komfortowym, przewidywalnie prowadzącym się SUV-em. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu wagi wielu elementów i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów – od silnika po fotele w kabinie. Nieprzesadzona masa własna wersji AWD-i wynosi minimum 1645 kg, a nadwozie jest aż o 57 procent sztywniejsze względem poprzedniczki. Stabilność na zakrętach i łatwość manewrowania są za kierownicą bardzo odczuwalne.

Testowaliśmy też: Ten sedan jest lepszy, niż myślisz: Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT Executive

Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów e-CVT raczej przejawia niechęć do dynamicznej jazdy, przez co nie odnajduje się perfekcyjnie w różnych warunkach drogowych. Sposób nabierania prędkości jest po prostu płynny i odbywa się przy akompaniamencie charakterystycznego, jednostajnego dźwięku. Nie jest to jednak natarczywy hałas, ponieważ poprawiono m.in. wygłuszenie auta, a e-CVT nie jest już tradycyjną przekładnią planetarną, jak to było w wypartej już z rynku czwartej generacji. No i na szczęście lewarek automatycznej skrzyni już nie wygląda tak koszmarnie, jak dźwignia zainstalowana w poprzedniku.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT

i

Autor: Marcin Idziaszek Toyota RAV4 AWD-i Link: Zobacz więcej w GALERII

Niskie spalanie

Bez względu na podłoże pod kołami, RAV4 chwilowo może poruszać się na samym silniku elektrycznym. Energia jest magazynowana w akumulatorach poprzez proces rekuperacji. Baterie na szczęście nie zaburzają przestrzeni bagażowej, która ma płaską podłogę i do linii rolety pomieści 580 litrów ładunku. Nowością są lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe i sterownik PCU. Średnie zużycie paliwa? Toyota mówi o poziomie 4,5-4,6 l/100 km. Ja podczas rekreacyjnej jazdy testowej odbytej po drogach różnej jakości oraz kategorii, na dystansie 250 kilometrów, osiągnąłem na koniec średni wynik 4,9 l/100 km.

Polecamy test: Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT

Podczas jazdy czuć, że motor elektryczny wchodzi do gry nie tylko wtedy, gdy auto niespiesznie się toczy, ale też kiedy potrzeba wykorzystania mocy jest największa. Włączenie sportowego trybu jazdy (bo taki jest dostępny) nie tylko zmienia kolor podświetlenia ekranu komputera na czerwony, ale ma faktycznie realny wpływ na dynamikę poprzez podbicie momentu obrotowego przy niższych prędkościach.

Napęd AWD-i ma sens

Dodatkowy silnik elektryczny napędzający tylne koła ma sens. Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT nie jest ani powolna, ani nie ma problemu ze zjechaniem z asfaltu. Tym autem da się bez niespodzianek jeździć po niestabilnym podłożu, a to oznacza raczej bezstresowy wypad gdzieś na zieloną trawkę. To stuprocentowy SUV legitymujący się dobrymi własnościami jezdnymi i przede wszystkim bardzo niskim zużyciem paliwa, jak na tego typu auto. W całym tym pozytywnym obrazie haczykiem niestety jest cena. Na RAV4 Hybrid z napędem AWD-i trzeba przeznaczyć minimum 144 900 zł. Pełna specyfikacja wyposażenia poszczególnych wersji z cenami znajduje się w dołączonym poniżej pliku PDF.

Toyota RAV4 - pełny cennik i wyposażenie PDF

Jesteśmy na facebooku, polub nasz profil

Toyota RAV4 2.5 AWD-i e-CVT - dane techniczne

SILNIK R4 16V benzyna
+ silnik elektryczny
Pojemność 2487 cm3
Moc maksymalna 131 kW/ 176 KM przy 5700 obr./min
+ silnik elektryczny 80 kW / 120 KM
Łączna moc 163 kW /222 KM
Maks moment obrotowy 221 Nm przy 3600-5200 obr./min.
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,1 s
Skrzynia biegów automatyczna e-CVT
Napęd na cztery koła
Emisja spalin 102 g/km
Zbiornik paliwa 60 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 4,5 l - 4,6 l
Długość 4600 mm
Szerokość 1855 mm
Wysokość 1685 mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna 1700 kg
Pojemność bagażnika
siedzenia złożone - rozłożone
580-1690 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w modelu testowym)
225/55 R18

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki