Yamaha YZF-R125 - TEST małego ścigacza, który chce być klasowym liderem - OPINIA, DANE TECHNICZNE

2019-08-22 22:35

Najmniejszy ścigacz Yamahy reprezentuje producenta w klasie 125, ale swoją dojrzałością zaskoczy niejednego motocyklistę. Liczba zalet tego jednośladu sprawia, że jest on świetnym wyborem zarówno dla początkujących, jak i dla wyjadaczy, którzy potrzebują lekkiego motocykla do poruszania się w gęstym, miejskim ruchu.

Choć YZF-R125 reprezentuje Yamahę w klasie 125 ccm, zachwyca zaletami, które czynią z niego uniwersalną propozycję. W zgodzie z najnowszymi trendami i standardami, jakie panują wśród wiodących producentów, mały ścigacz czerpie garściami z większych, droższych modeli. 

Przeczytaj: Jak sportowa może być 125-tka? Suzuki GSX-R125 - TEST

Te inspiracje wyszły YZF-R125 na dobre. Motocykl świetnie się prezentuje i dla niewprawnego oka nie wygląda jak sprzęt z silnikiem o pojemności 125 ccm. Pod względem wizualnym to bardzo dojrzała maszyna. Zarówno sportowa sylwetka, jak i dbałość o detale wpływają na ogólne wrażenie, jakie robi na ulicy mały ścigacz. 

Yamaha YZF-R125

i

Autor: Maciej Lubczyński Yamaha YZF-R125 Link: Zobacz więcej w GALERII

Yamaha oferuje również bardzo dobrą pozycję do jazdy. Mimo, że wymiary nie odbiegają za bardzo od typowych dla konkurencji, to właśnie na tym motocyklu siedzi się najwygodniej wyższym jeźdźcom. Przy moim wzroście 190 cm to szczególnie ważna zaleta.

Sprawdź także: Suzuki GSX-S125 ABS. Prosto, przyjemnie i głośno - TEST motocykla 125 ccm

O tym, że YZF-R125 to jak najbardziej "poważny" model świadczy również spory i niezwykle czytelny zestaw wskaźników, który informacje wyświetla w negatywie - czyniąc je widoczne nawet w pełnym słońcu. Sportowym akcentem znanym z większych jednośladów jest również fabrycznie montowana osłona dźwigni hamulca.

Yamaha YZF-R125

i

Autor: Maciej Lubczyński Yamaha YZF-R125 Link: Zobacz więcej w GALERII

Choć najmniejszy ścigacz Yamahy nie jest najlżejszym motocyklem w klasie, i tak może się pochwalić niską masą własną. Waży 142 kg, dzięki czemu łatwo jest nim manewrować i prowadzi się lekko. Choć na konkurencyjnym Suzuki GSX-R125 serie szybkich zakrętów były z początku prostsze do przejechania, YZF-R125 może się pochwalić lepszą stabilnością i pewnością w pokonywaniu szybkich łuków. Motocykl jest przyjazny dla początkujących i bez problemu można się zorientować gdy zbliżamy się do limitu swoich możliwości.

Yamaha YZF-R125

i

Autor: Maciej Lubczyński Yamaha YZF-R125 Link: Zobacz więcej w GALERII

W klasie 125 ccm nie ma cudów - te motocykle nie mogą być zbyt szybkie. YZF-R125 również nie jest, ale charakterystyka jednostki napędowej jest bardzo przyjemna w codziennym użytkowaniu. Jednocylindrowy silnik nie kręci się tak wysoko jak te, które stosuje Suzuki, ale ma bardziej płaski przebieg momentu obrotowego i znacznie mocniejszy "dół". Naprawdę, można tu zmieniać biegi zachowawczo i wcześnie, bez wrażenia, że męczymy maszynę na zbyt niskich obrotach. 

Yamaha YZF-R125

i

Autor: Maciej Lubczyński Yamaha YZF-R125 Link: Zobacz więcej w GALERII

Dzięki takiej, a nie innej specyfice, jednostka jest genialnie oszczędna. Podczas spokojnej jazdy zadowoli się 2 litrami paliwa na sto kilometrów. Zero-jedynkowa, bezsensowna jazda z wiecznie otwartą przepustnicą ledwo winduje spalanie w okolice trzech litrów. W praktyce, podczas normalnej, codziennej jazdy zużycie wyniosło nie więcej niż 2,3 litra na 100 km. W taki cykl wliczają się też odcinki przejechane z prędkością około 100 km/h, które nota bene nie robią na maszynie najmniejszego wrażenia. Możliwości silnika kończą się tu zdecydowanie szybciej, niż możliwości całej reszty. Motocyklem można spokojnie podróżować po obwodnicach i krótkich odcinkach ekspresówki.

Yamaha YZF-R125

i

Autor: Maciej Lubczyński Yamaha YZF-R125 Link: Zobacz więcej w GALERII

W takich "trasach" można też docenić cechę, którą niektórzy uznają za wadę. Chodzi o cichy układ wydechowy - choć nosi on logo Akrapovica, jest dość cichy i brzmi typowo na tle innych jednośladów tej klasy. Do akcesoryjnego wydechu Yoshimury, montowanego na życzenie w jednośladach Suzuki, nie ma startu. Z drugiej strony, jeśli komuś koniecznie zależy, by hałasować 125-tką, bez problemu zaradzi problemowi montując coś z gamy wydechów tuningowych.

Testowaliśmy też: Suzuki Burgman 125: młodszy brat legendy

Do kompletnego obrazu małego ścigacza klasy premium brakuje jeszcze systemu bezkluczykowego, obecnego w konkurencyjnym Suzuki. Yamaha ma gotowe rozwiązanie, które zaimplementowano do XMAX'a - maxiskutera obecnego na rynku również jako 125-tka. Z jakichś powodów ten system nie został zastosowany w YZF-R125, a szkoda. To spora wygoda.

Yamaha YZF-R125

i

Autor: Maciej Lubczyński Yamaha YZF-R125 Link: Zobacz więcej w GALERII

Jak przystało na motocykl aspirujący do miana klasowego lidera, Yamaha kosztuje swoje. Bez żadnego akcesoryjnego wyposażenia, kosztuje 21 900 zł. To cena ze standardowym wydechem. Opcjonalny Akrapovic to wydatek nieco ponad 3000 zł. Według mnie, możecie go śmiało odpuścić i wybrać tańszą opcje - podgrzewane manetki za 731 zł. 

Dowiedz się: Czy dziecko może jeździć na quadzie? Co mówią przepisy?

W porównaniu ze swoim największym rywalem - przytaczanym w tekście niejednokrotnie Suzuki GSX-R125, Yamaha jest wygodniejsza i wysokim osobom może bardziej przypaść do gustu. Jest również odrobinę bardziej ekonomiczna i ma przyjemną charakterystykę silnika. Suzuki jest jednak wyposażone w system bezkluczykowy i jest kilka kilogramów lżejsze. Wyboru najlepiej dokonać samodzielnie, po zapoznaniu się z jednym i drugim jednośladem. 

Yamaha YZF-R125 - dane techniczne

SILNIK jednocylindrowy
Paliwo benzyna
Pojemność 124,7 cm3
Moc maksymalna 15 KM/ przy 9000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 11,5 Nm przy 8000 obr./min.
Prędkość maksymalna b.d.
Przyspieszenie 0-100km/h b.d.
Skrzynia biegów manualna 6
Napęd łańcuch
Zbiornik paliwa 11,5 l
Katalogowe zużycie paliwa 2,13l /100 km
Długość 1955 mm
Szerokość całkowita 680 mm
Wysokość/ wysokość siedziska 825 mm (bez lusterek)/ 1065 mm
Rozstaw kół 1355 mm
Masa własna 142 kg
Hamulec przód/ tył tarczowy nawiercany/ tarczowy
Zawieszenie przód teleskopowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe
Zawieszenie tył Wahacz wleczony
Opona przód/ opona tył 100/80 17 / 140/70 17

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają