Przedświąteczne zakupy przez Internet. Jak nie dać się oszukać?

i

Autor: Pixabay Przedświąteczne zakupy przez Internet. Jak nie dać się oszukać?

Przedświąteczne zakupy przez Internet. Jak nie dać się oszukać?

2018-12-10 9:47

Gorączka przedświąteczna trwa! Pamiętajmy jednak, by zachować zdrowy rozsądek i nie paść ofiarą oszustów. Tylko w ostatnich dniach na policję zgłosiło się kilkanaście osób, które straciły pieniądze i nie otrzymały towaru, który zamówiły przez Internet. Jak nie dać się oszukać?

Kupowanie przez Internet dla wielu osób jest bardziej komfortowe, niż przysłowiowe „bieganie po sklepach”, ponieważ nie ruszając się sprzed monitora, możemy zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. Takie zakupy dają też możliwość wyboru najbardziej atrakcyjnej ceny spośród ofert licznych sklepów internetowych czy portali aukcyjnych. Kupując w sieci, musimy pamiętać, że oszuści internetowi wykazują się coraz większą kreatywnością, co sprawia, że wiele osób pada ich ofiarą.

Czytaj też: Zagraniczne media doceniły Kraków. Jarmark Bożonarodzeniowy numer jeden w Europie!

Policjanci radzą, jak nie dać się oszustom:

1. Nie reaguj na tzw. super okazje

Jeżeli cena towaru jest podejrzanie zaniżona, w porównaniu do ceny proponowanej na innych aukcjach, należy zachować szczególną ostrożność.

Czytaj też: Sylwester w Zakopanem? Uwaga! Oszuści oferują w sieci nieistniejące pensjonaty

2. Nie kupuj poza aukcją

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu - choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

3. Sprawdź komentarze

Kupując na aukcji internetowej, sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność, ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

4. Sprawdź sprzedającego.

Zwróć uwagę, jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

5. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu, upewnijmy się, czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

Czytaj też: Roraty 2018 w Krakowie: O których godzinach? [LISTA PARAFII]

6. Jeżeli sprzedajesz, poczekaj aż pieniądze wpłyną na konto

Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

  •  Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
  • Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
  • Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

Zobacz TO WIDEO:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki