Wirtualne spacery po galerii sztuki? To już nie science-fiction tylko teraźniejszość [AUDIO]

i

Autor: Grzegorz Lipski Tak prezentuje się wnętrze wirtualnej galerii.

Wirtualne spacery po galerii sztuki? To już nie science-fiction, tylko teraźniejszość [AUDIO]

2020-01-16 14:57

Eksponaty można oglądać, poruszać, przestawiać a nawet nimi... rzucać. Student Akademii Górniczo-Hutniczej stworzył wirtualną galerię sztuki.

W Krakowie powstał kulturowy matrix. Student Akademii Górniczo-Hutniczej stworzył wirtualną galerię sztuki, w której zamieścił obrazy, rzeźby i rysunki krakowskiego Artysty Zygmunta Niewiadomskiego. Galeria ma prawie 700 metrów kwadratowych i składa się z kilkunastu pomieszczeń, w których młody programista umieścił blisko 150 dzieł.

Na początku trzeba zająć się odwzorowaniem modeli 3D, ponieważ musimy przenieść obiekty z rzeczywistości do wirtualnego świata. Wszystkie modele odwzorowałem metodą fotogrametrii, czyli wykonałem zdjęcia dookoła modelu i następnie stworzyłem modele przestrzenne w silniku - mówi twórca galerii, Grzegorz Lipski.

Silnik, w jakim powstała wirtualna galeria, to Unreal Engine 4. Jeden z najsłynniejszych i najsilniejszych na świecie. Grzegorz Lipski podkreśla, że jego zdaniem wirtualna rzeczywistość to przyszłość rozwoju technologicznego ludzkości.

Wirtualna rzeczywistość rozwinęła się za pomocą gamingu i gier, które wyszły na ten system, ale coraz więcej projektów powstaje z wykorzystaniem tej technologii w innych dziedzinach, takich jak edukacja, medycyna i dziedzictwo kulturowe - mówi.

Żeby zapoznać się z dziełami, potrzebne są specjalne gogle WR oraz kontrolery do poruszania się i chwytania poszczególnych eksponatów. 

W przyszłości Grzegorz Lipski chciałby tworzyć wirtualne wystawy istniejących muzeów i galerii sztuki.

Świat niczym z filmu "Matrix" coraz bliżej. Posłuchaj relacji Kuby Paducha:
Express Biedrzyckiej - Tomasz Siemoniak

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki