Monorail_kolej nadziemna

i

Autor: Bombardier/MAT. PRASOWE

Internauci komentują futurystyczne plany urzędników Metropolii [WIDEO]

2019-11-20 16:16

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przypomniała niedawno o koncepcji wybudowania nadziemnej kolei jednotorowej łączącej Katowice z lotniskiem międzynarodowym w Pyrzowicach. Przypomniała, bo pomysł przedstawiono już w styczniu 2019 r.

GZM często prezentuje mocno dyskusyjne koncepcje. Tak było m.in. z elektrycznymi rowerami dla urzędników, budową spalarni śmieci produkującej z nich prąd, wykorzystaniem dronów m.in. do transportu krwi. Nie mniej kontrowersyjna jest koncepcja budowy nadziemnego torowiska biegnącego m.in. nad katowickim Rynkiem. Koncepcja takiego połączenia, roboczo z angielskiego nazwanego MONORAIL, po tym, jak przedstawiły ją dwa śląskie dzienniki, wywoła wiele komentarzy. Zacytujmy niektóre z nich:

„Wisząca kolej była w planach sto lat temu z Gliwic do Katowic, wy polnische dziady”. „Przecież to jest bzdura piramidalna. To jakaś pralnia pieniędzy albo maszynka do robienia szybkiego szmalu za nic nie warte ekspertyzy”. „Przecież trzeba być idiotą, by zaproponować, by to szło 3 Maja i Korfantego. Po co ciasnymi ulicami śródmieścia? To nie tramwaj, gdzie przystanki są co 200 m, tylko szybka kolej”. „Tak to jest jak ktoś pół życia oglądał Gwiezdne Wojny i inne takie cuda i uwierzył, że to co na ekranie, to i za oknem. Pewnie mu po placu Tirex biegał”. I na koniec jeden z gatunku nader rzadkich, czyli pozytywnych: „Bardzo dobry pomysł, oby się udał tylko barany i nieudacznicy są przeciwni”.

Tymczasem zdaje się, że szybka kolej Monorail bardzo ładnie wygląda na wizualizacjach firmy Bombardier, produkującej jednoszynowe pociągi. GZM wkrótce ma zlecić przeprowadzenie tzw. studium wykonalności. A potem trzeba tylko znaleźć wykonawcę i pieniądze. O to drugie wcale nie będzie łatwo. W 2018 r. inż. Michał Bihajło z Politechniki Śląskiej przedstawił, podczas branżowej konferencji, koncepcję połączania kolejowego konurbacji górnośląskiej z portem lotniczym w Pyrzowicach. W zależności od wariantu koszt budowy takiego połączenie wynosiłby od 550 mln do 640 mln zł. Najdrożej kosztowałoby wybudowanie najkrótszej (34 km), ale i najszybszej linii (czas dojazdu – 30 min). Dla porównania: budżet samorządu województwa śląskiego to ok. 1,2 mld zł. I drugie porównanie: linia kolejowa łącząca Szanghaj z portem lotniczym Szanghaj-Pudong ma długość 30,5 km i pociąg pokonuje ten dystans maksymalnie w 8 minut i 10 sekund. Może jednak GZM uda się zbudować Monorail? Niekoniecznie na wzór chiński.

20.11.2019

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki