W obliczu kultu technologii i nauk pragmatycznych odpowiedź na tak postawione pytanie wydaje się przecząca. Jeśli jednak baczniej przyjrzymy się wielu dziedzinom współczesnego życia okaże się, że szeroko pojęta humanistyka ma się bardzo dobrze:
- w rozrywce - każdy film, serial, gra czy program musi mieć scenariusz, podobnie rzecz ma się z organizacją różnego rodzaju imprez,
- w wyszukiwaniu informacji - w zalewie wiedzy bezpłatnej, którą oferuje internet oraz wiedzy komercyjnej, zawartej w kosztownych bazach danych, osoba potrafiąca wyłuskać wartościowe informacje staje się prawdziwym skarbem,
- wreszcie w samym Internecie, gdzie zarówno sprzedaż, jak i działalność informacyjna wymagają umiejętności jasnego przekazu treści.
Jak widzimy, praca dla humanistów znajdzie się nawet w nowoczesnym społeczeństwie, które jest zachłyśnięte nowymi technologiami.
Broker informacji - podstawy zawodu
Broker informacji (inaczej infobroker, czy też - jak najczęściej określają ten zawód oferty pracy zawarte choćby na pracuj.pl - researcher) to zawód z niezbyt długą, ale za to burzliwą ścieżką rozwoju. Powstał w USA zaledwie w latach 70. XX wieku i szybko rozprzestrzenił się na kraje o wysokim rozwoju cywilizacyjnym. W Polsce stał się popularny dopiero w początku XXI wieku, jednak od razu zyskał sporą renomę. Do zadań profesjonalnego researchera należy m.in.:
- pozyskiwanie i organizowanie informacji,
- przekazywanie wiedzy na temat poszukiwania informacji,
- selekcja informacji (klient otrzymuje jedynie wiarygodne treści),
- tworzenie przejrzystych raportów, opracowań i baz danych.
Podstawowym zadaniem brokera informacji jest wyszukiwanie wiedzy i danych na zlecenie - taka praca może być świadczona na rzecz biznesu i przemysłu, prawa i sądownictwa, opieki zdrowotnej, resortów publicznych, bankowości i finansów, sektora publicznego czy w końcu nauki.
Z usług infobrokerów korzystają zarówno duże firmy, które muszą monitorować zmiany na różnych polach (np. zachowania konkurencji, badania konsumenckie itp), jak i indywidualni klienci, którzy sami nie mogą odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych czy często wykluczających się wzajemnie danych. Researcher nie tylko pozyskuje informację, ale także potrafi ją wartościować i uporządkować w taki sposób, że płynący z niej przekaz będzie zrozumiały dla zleceniodawcy.
Artykuł sponsorowany