Black Friday 2020. W tym roku zamiast Black Friday będzie Black November?

i

Autor: pexels.com Black Friday 2020. W tym roku zamiast Black Friday będzie Black November? Kiedy ruszają wyprzedaże?

Black Friday. Czy zakupy podczas święta wyprzedaży są opłacalne?

2020-11-18 16:09

Już od kilku lat Black Friday rozgrzewa Polaków i ich portfele. Z powodzeniem można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia handlu w większości przypadków pod tym hasłem kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją sprzedaży, a więc krótkotrwałe działania w celu jej pobudzenia. W tym przypadku skupiające się głównie na obniżce cen, co najbardziej przemawia do wyobraźni konsumentów. Jak będzie wyglądał dzień wielkich wyprzedaży w 2020 roku?

Black Friday to wielkie święto zakupów, które do naszego kraju przywędrowało ze Stanów Zjednoczonych. Tradycyjnie w ostatni weekend listopada, dzień po Święcie Dziękczynienia Amerykanie wyruszają na łowy zakupowe, należy podkreślić, że za oceanem Black Friday to prawdziwe święto nie tylko z nazwy, wiele sklepów czynnych jest dłużej, niektóre całą noc, a rabaty sięgają nawet 80-90 procent. Obniżkami objęte jest praktycznie wszystko, od elektroniki poprzez ubrania i kosmetyki aż po wszelkiego rodzaju gadżety. Tegoroczny Black Friday wypada 27 listopada. 

Czytaj także: Chcesz obciąć włosy? DO DZIEŁA! Krótkie fryzury są najmodniejsze. Zobacz trendy

W Polsce sklepy dosyć szybko wyczuły, że Black Friday w naszym kraju może się przyjąć. Niestety, nadal oferowane promocje są niższe niż w Stanach Zjednoczonych, a wiele firm próbuje oszukiwać klientów, kilka dni przed listopadowym dniem wyprzedaży podnosząc ceny. Nad Wisłą zauważalne jest także przedłużanie promocji, w mediach można znaleźć nawet reklamy zapowiadające cały Czarny Tydzień - Black Week.

Sprawdź również: Wróżby na Andrzejki 2020. Wywróż szczęście i miłość. Tych sposobów nie znałeś

Jeżeli zdecydowaliśmy się na zakupowe szaleństwo i posiadamy określoną, odłożoną kwotę, którą możemy wydać to nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z wyprzedaży. Sklepy w galeriach, co prawda, będą zamknięte, ale praktycznie każda większa sieć handlowa posiada swój sklep internetowy. Co ważne, w sklepach online obowiązują zazwyczaj te same promocje co stacjonarnie. Ponadto, często możemy liczyć na dodatkowe rabaty, na przykład w postaci darmowej dostawy. Kupując online dodatkowo wspieramy przedsiębiorców, dla których obecnie może to być jedyna droga dochodu.

Jak oszukują sklepy na Black Friday?

- Należy się także zastanowić, czy dzięki Black Friday jako konsumenci naprawdę oszczędzamy? Czy może narażamy się na niepotrzebne wydatki? Jednoznacznej odpowiedzi oczywiście nie ma. Można jedynie doradzić, żeby starać się nie kupować pod wpływem impulsu. Hasła typu „minus 90%” opatrzone są gwiazdką, iż dotyczą jedynie wybranego asortymentu. A tym wybranym jest najczęściej jakiś jeden produkt od kilku sezonów zalegający na półkach magazynowych. W związku z tym, żeby uniknąć późniejszych rozczarowań, najlepiej porównywać ceny bieżące u różnych handlowców i patrzeć na ceny produktów (szczególnie tych droższych) w określonym przedziale czasowym. Należy też pamiętać, że część handlowców może pokusić się o nielegalne praktyki w czasie Black Friday, jak i całego dwumiesięcznego okresu, których możemy nie dostrzec w ferworze przedświątecznych przygotowań. Skrajnym przypadkiem może być podszywanie się pod znany sklep internetowy i sprowokowanie dokonania płatności przez konsumenta za towar, którego oczywiście nigdy nie otrzyma. Z innych nieuczciwych praktyk można spotkać manipulację ceną – sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie (pod hasłem promocji) do poziomu zbliżonego do ceny regularnej. Inną nielegalną praktyką może być informowanie konsumenta, iż dany produkt w promocyjnej cenie dostępny jest tylko w określonym czasie, np. w Czarny Piątek, podczas gdy jest to niezgodne z prawdą – celem takiego działania jest nakłonienie klienta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie. Tym samym konsument pozbawiany jest niejako możliwości dokonania świadomego wyboru - komentuje w komunikacie dr Mariusz Woźniakowski z Katedry Marketingu, Wydział Zarządzania UŁ.

Kiedy powrót do szkół? Koniec zdalnego nauczania

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki