Coraz więcej marek stawia na neutralność. O co w tym chodzi?

2021-09-27 18:14
CO2
Autor: pixabay.com CO2

Zmiany klimatu to jeden z najważniejszych problemów, z jakim mierzy się ludzkość. Dlatego konieczne są zdecydowane działania, także na poziomie biznesu. Lidl Polska od lat angażuje się w poprawę ochrony klimatu poprzez prowadzenie działań zarówno wewnątrz firmy, jak i w łańcuchu dostaw. Dziś sieć podejmuje zdecydowany krok naprzód i w swojej strategii klimatycznej stawia sobie ambitne cele redukcji emisji CO2.

Poprzez wdrożenie strategii klimatycznej oraz przyjęcie konkretnych celów klimatycznych opracowanych według metodologii Science Based Targets, sieć podejmuje liczne kroki na rzecz ochrony klimatu. Wnosi tym samym istotny wkład w osiągnięcie celu paryskiego porozumienia klimatycznego, którego założeniem jest globalne ograniczenie wzrostu temperatury. Aby osiągnąć ambitne cele, Lidl Polska opracował w ramach swojej strategii klimatycznej plan działania – dotyczy on zarówno emisji pośrednich, które powstają w łańcuchach dostaw firmy, jak i emisji bezpośrednich, które powstają we własnych sklepach i obiektach Lidl. Efektem ma być osiągnięcie do 2030 r. redukcji emisji operacyjnych CO2 we wszystkich krajach obecności marki o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.).Wyeliminowanie plastikowych odpadów „od ręki” i „raz na zawsze” jest niemożliwe. Jednak minimalizowanie zużycia plastiku i zamykanie jego obiegu w gospodarce jest konieczne. Dlatego Lidl Polska od 2018 r. konsekwentnie realizuje strategię REset Plastic. Strategia REset Plastic zakłada, że do 2025 r. Lidl zmniejszy zużycie plastiku w opakowaniach marek własnych do 20 proc. oraz, że 100 proc. plastikowych opakowań marek własnych będzie nadawało się w maksymalnym stopniu do recyklingu. Chcąc ograniczyć ilość plastikowych opakowań, część bio warzyw i owoców jest znakowanych światłem naturalnym.W 2020 r. Lidl Polska przystąpił do Polskiego Paktu Plastikowego, w ramach którego podmioty z różnych branż i sektorów gospodarki dążą do zbudowania zamkniętego obiegu plastiku. Kluczowym celem Paktu jest ochrona środowiska naturalnego, ale inicjatorzy zwracają również uwagę na wartość plastiku jako surowca. - Współprace i partnerstwa, m.in. z Polskim Paktem Plastikowym, pomagają nam lokalizować źródła problemu, znajdować efektywne rozwiązania, a także inspirować innych do zmian. Wierzymy, że kwestia ochrony środowiska dotyczy wszystkich, dlatego tylko spójne i konsekwentne działania pozwolą nam osiągnąć cel, jakim jest redukcja plastiku – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.Minimalizacja zużycia plastiku to nie jedyny element związany z troską o środowisko. Kolejnym, nie mniej ważnym, jest redukowanie śladu węglowego, m.in. poprzez korzystanie z odnawialnych źródeł energii i stosowanie odpowiednich technologii. W 2020 r. Lidl Polska wdrożył System Zarządzania Energią, zgodny z normą ISO 50001, który wspomaga optymalizację zużycia energii w firmie.

W sklepach Lidl Polska od lat stosowane są ekologiczne rozwiązania, takie jak odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, wykorzystywany w celu ogrzewania obiektu, rekuperacja, pełne energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektu jak i na parkingu, wraz ze sterowaniem oświetleniem mającym na celu optymalizację jego zużycia. Flagowym projektem są pompy ciepła jako odnawialne źródło energii. Co więcej, od tego roku wszystkie nowo wybudowane sklepy, posiadają instalację fotowoltaiczną, a dodatkowo zostanie ona zainstalowana w aż 60 istniejących już placówkach, co oznacza, że w 2021 r. Lidl Polska osiągnie liczbę ponad 120 obiektów z takim rozwiązaniem. Lidl Polska bierze pod lupę sprzedawane produkty odzwierzęce i zachęca swoich dostawców do podnoszenia standardów hodowli poszczególnych gatunków zwierząt. Osiągnięcie strategicznych celów zaplanowane jest na 2025 r., a wśród nich firma zapowiada m.in., że 100 proc. ryb sprzedawanych pod marką własną w stałym asortymencie będzie certyfikowanych zgodnie ze standardem ASC/MSC, a jaja z chowu klatkowego będą wycofane ze sprzedaży. Już dziś Lidl Polska nie prowadzi sprzedaży żywych ryb, a 50 proc. świeżych jaj sprzedawanych w sklepach firmy stanowią jaja z chowu zrównoważonego (ściółkowego, wolnego wybiegu oraz ekologicznego). Firma rozszerza również asortyment o produkty neutralne dla klimatu, dając w ten sposób klientom możliwość aktywnego wspierania ochrony środowiska. Jedną z pierwszych marek wyróżniających się neutralnością klimatyczną jest Vemondo – szeroki asortyment produktów wegańskich.Zrównoważone podejście widać także w działaniach Lidl dotyczących przeciwdziałaniu marnotrawieniu żywienia. Sieć prowadzi liczne działania w tym kierunku, m.in. autorski projekt „Kupuję, nie marnuję” polegający na sprzedaży przecenionych nawet do 70 proc., ale wciąż pełnowartościowych produktów ze zbliżającym się do końca terminem przydatności do spożycia. Zainteresowaniem klientów cieszą się także sprzedawane po atrakcyjnej cenie niewymiarowe owoce i warzywa, np. jabłka i buraki. Nadwyżki żywności przekazywane są organizacjom charytatywnym, a odpady organiczne trafiają do recyklingu i biogazowni. Raz do roku we wszystkich swoich sklepach Lidl przeprowadza kampanię zachęcającą klientów do racjonalnego gospodarowania żywnością. Dodatkowo firma wspiera swoich partnerów, np. Federację Polskich Banków Żywności w organizowaniu programów edukacyjnych dla młodzieży na temat ograniczenia marnowania żywności. W ideę przeciwdziałania marnowaniu żywności idealnie wpisuje się również współpraca z Caritas Polska, której to organizacji Lidl regularnie przekazuje zarówno produkty żywnościowe, jak i nieżywnościowe. W okresie od 01.03.2020 r. do 28.02.2021 r. do Caritas Polska trafiło 103 609 kg towarów (w tym 81 608 kg żywności) o wartości ponad 1,6 mln zł.

Źródło: materiały prasowe

Sonda
Kupujesz ubrania w Lidlu?
Raport z Anteny 27.09
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE