Prokrastynacja (syndrom studenta) – zwykłe lenistwo czy choroba cywilizacyjna?

i

Autor: thinkstockphotos.com

Jak pokonać lenistwo i prokrastynację? 6 kroków ku większej produktywności

2022-07-12 13:20

Zmiany w życiu powinny być wprowadzane małymi krokami, dzięki temu będą one łatwiejsze do wdrożenia, a ich skutki bardziej długotrwałe. Jeśli więc chcesz pozbyć się swojej tendencji do ciągłego odpoczynku i odkładania obowiązków na ostatnią chwilę, musisz działać stopniowo, lecz konsekwentnie. Zobacz 6 wskazówek, które w genialny sposób pozwolą Ci pokonać lenistwo i prokrastynację!

Jeśli możesz powiedzieć o sobie, że często leniuchujesz lub w obowiązkach stosujesz prokrastynację, zapewne nieobce jest Ci uczucie ulgi, kiedy obowiązki odkładasz w czasie. Takie odcinanie się od wysiłku w sporadycznych ilościach może być dobre, ponieważ pomaga unikać stresu. Na dłuższą chwilę jednak prokrastynacja przynosi negatywne konsekwencje.

Codzienne lenistwo może silnie przeszkadzać Ci w osiąganiu sukcesów w życiu zawodowym czy prywatnym. Nieustanne unikanie obowiązków i odpowiedzialności sprawi, że możesz nigdy nie osiągnąć swoich celów, ani nie spełnić osobistych marzeń. Jak zatem pozbyć się tych tendencji? Sprawdź jak w 6 małych krokach pozbyć się lenistwa raz na zawsze!

1. Twórz listę zadań

Kiedy dopada Cię chęć odwleczenia w czasie jakichś obowiązków – zapisuj je. Pomoże Ci to zobrazować, które z obowiązków odkładasz najczęściej. Wypracowanie robienia list zadań do wykonania jest istotnym krokiem, aby stać się człowiekiem bardziej produktywnym.

2. Analizuj wady i zalety prokrastynacji

Patrząc na poszczególne zadania z listy przeanalizuj, jakie plus i minusy ma ich odkładanie. A jakie wady i zalety pojawiłyby się, gdybyś te konkretne zadanie wykonała? Dzięki takim przemyśleniom lepiej poznasz naturę swojego lenistwa, co ułatwi Ci późniejszą pracę nad sobą.

3. Zacznij małymi kroczkami!

Pamiętaj, że kiedy przechodzisz do wykonywania jakiejkolwiek czynności – najlepiej jest zacząć od małych kroków. Łatwiej będzie Ci przełamać chęć odpoczynku, kiedy trudne zadanie podzielisz na mniejsze elementy i rozłożysz je odpowiednio w czasie. Przyda się tutaj Twoja lista odkładanych zadań. Tym razem jednak rozpisz je znacznie obszerniej – dzieląc obowiązki na małe kroczki.

4. Nie staraj się być perfekcyjna!

Pragnienie perfekcjonizmu – kiedy jest zbyt silne – zamiast motywować do pracy, zniechęca do niej. Jeśli obawiasz się, że zadanie, którego się podejmiesz nie będzie wykonane tak idealnie jakbyś tego chciała, może pojawić się właśnie chęć odkładania go w czasie. Staraj się więc w codziennym życiu pozwalać sobie na błędy. Każde działanie może zakończyć się porażką. Może się też zdarzyć, że dany obowiązek wykonasz świetnie, lecz z koniecznością wprowadzania poprawek. To jest jak najbardziej OK.

5. Motywuj się w odpowiedni dla Ciebie sposób

Zwróć uwagę na to, co w wykonywaniu obowiązków jest dla Ciebie najważniejsze. Wyobraź sobie, że zadanie wykonałam przed terminem końcowym – co wtedy czujesz? Jesteś szczęśliwa, że możesz poświęcić czas na wyspanie się, na swoje ulubione rozrywki? A może cieszysz się z otrzymanych za dane zadanie pieniędzy? Cokolwiek motywuje Cię do działania się tutaj sprawdzi! Kiedy masz już wstać z kanapy i zabrać się do pracy, myśl właśnie o tych przyjemnościach.

6. Nie porównuj się z innymi

Porównywanie się do innych nie ma najmniejszego sensu. Każdy z nas ma zupełnie inną sytuację życiową i swoje siły – te fizyczne, ale i te psychiczne – musi rozkładać w całkowicie inny sposób. Porównywanie się do innych może złudnie utrzymywać Cię w przekonaniu, że jesteś bardziej produktywna od innych lub też, że jesteś dużo bardziej leniwa. Oba przekonania są dla Ciebie złe. Jesteś tylko sobą i to do siebie możesz porównywać swoje postępowanie każdego dnia!

Sonda
Starasz się spełniać swoje marzenia?
Wakacje po polsku – Mazury

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki