Kto chrapie głośniej – kobiety czy mężczyźni? Jak temu zaradzić

2020-01-14 8:52
Kto chrapie głośniej
Autor: Shutterstock

Chrapanie pogarsza jakość życia i jest męczące dla otoczenia. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że tę uciążliwą dolegliwość trzeba leczyć, bo często towarzyszy jej groźny dla zdrowia bezdech. Podczas snu mięśnie wiotczeją. Gdy wdychane powietrze mija rozluźnione ściany gardła, te zaczynają wibrować i powstają głośne dźwięki. Najczęściej tak hałaśliwie drga podniebienie miękkie. Ale chrapanie może też być efektem przedzierania się powietrza przez przeszkody, np. skrzywioną przegrodę nosową, polipy, przerośnięte migdałki lub języczek. Odgłosy chrapania nasilają się po rozluźniającym mięśnie alkoholu czy środkach nasennych i uspokajających.

Częściej chrapią osoby, które śpią na plecach, bo to sprzyja zapadaniu się podniebienia i języka, usta otwierają się – wszystko to utrudnia przepływ powietrza do płuc, wywołując charakterystyczne dźwięki. Chrapaniu sprzyja nadwaga, ponieważ tłuszcz odkłada się wokół podniebienia, zwiększając jego ciężar, więc powietrze z trudem przeciska się do płuc i wiruje. Skutek – stopniowo zmniejsza się liczba wdechów, stają się one coraz płytsze, co prowadzi do zaburzenia naturalnego procesu oddychania. Z czasem pojawia się chwilowe zatrzymanie oddychania, czyli bezdech.

Zdrowe zatoki, oskrzela i płuca
Autor: Piotr Dąbrowski

NOWOCZESNE ZABIEGI

Wykonuje się je ambulatoryjnie, są bezpieczne i pozwalają w krótkim czasie pozbyć się dolegliwości.

Koblacja Celon. To najnowsza technologia. Dzięki użyciu bipolarnej elektrody uzyskuje się unikalny efekt koagulacji niskotemperaturowej. Nie ma krwawienia, a pacjent praktycznie nie odczuwa bólu. Zabieg trwa 20–40 minut w znieczuleniu miejscowym. W określone punkty podniebienia lekarz wprowadza elektrodę, która generuje fale elektromagnetyczne o częstotliwości radiowej. W efekcie przejściowego wzrostu temperatury dochodzi do koagulacji i jałowego stanu zapalnego. Tkanki obkurczają się, zagęszczają i podnoszą ściany podniebienia do góry. Podniebienie usztywnia się i już nie opada. Teraz nic nie ma prawa drgać w strumieniu wdychanego powietrza. Bezpośrednio po zabiegu można wrócić do normalnych zajęć. Przez 3–4 dni w gardle mogą się utrzymywać obrzęk i niewielki ból, który złagodzą dostępne bez recepty środki przeciwbólowe. Przez dwa dni należy mniej mówić, żeby nie przesilać gardła. Już po godzinie wolno zjeść posiłek, ale przez pięć kolejnych dni należy unikać potraw gorących, pikantnych i produktów o ostrych krawędziach, np. chipsów. W pierwszych dniach gojenia chrapanie może się nieco nasilić. Proces usztywnienia tkanek trwa 4–5 tygodni. Gdyby chrapanie nie ustało, zabieg można powtórzyć, ale zdarza się to sporadycznie – w 98 proc. przypadków dolegliwość nigdy nie wraca.

Technika Pillar. Polega na wprowadzeniu w podniebienie (przez niewielkie nakłucia) implantów poliestrowych, które w sposób naturalny współdziałają z organizmem, pomagając usztywnić wibrujące tkanki podniebienia. Tak zostaje usunięta podstawowa przyczyna chrapania i bezdechu. Zabieg tą techniką jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym, trwa 20–30 minut. Daje trwałe efekty. U niektórych osób na skutek naturalnych procesów starzenia organizmu z czasem może dojść do osłabienia wytrzymałości tkanek w tej części jamy ustnej.

Laser diodowy. Umożliwia mało inwazyjne zmniejszenie nadmiaru tkanki tłuszczowej. Metoda pozwala precyzyjnie wykonać zabieg na m.in. podniebieniu miękkim i migdałkach podniebiennych. Często stosuje się ją u osób ze zróżnicowanymi zmianami w jamie ustnej i gardle.

Usunięcie przeszkody. Jeśli przyczyną chrapania są wady anatomiczne, najskuteczniejsza jest operacja likwidująca przeszkodę. Ambulatoryjnie można zrobić korektę skrzywionej przegrody, usunąć migdałki lub guzy polipy w obrębie nosa i zatok.

DOMOWE  SPOSOBY

Spanie na boku lub na brzuchu. Najlepiej na płaskiej poduszce. Jeśli głowa jest ułożona wysoko, podobnie jak podczas spania na wznak, drogi oddechowe się zwężają, nasilając chrapanie. Lekarze zalecają poduszkę anatomiczną, dopasowującą się do kształtu głowy.

Rezygnacja z używek. Nikotyna sprzyja zaleganiu śliny w tchawicy i krtani, podrażnia gardło oraz powoduje obrzęk śluzówki, co utrudnia wydobywanie się powietrza z płuc. Przed snem lepiej nie pić alkoholu, gdyż powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka. Podobne działanie mają środki nasenne i uspokajające.

Walka z nadwagą. Otyli chrapią częściej i głośniej, dlatego warto zwracać uwagę na to, co jemy, oraz systematycznie ćwiczyć. Gimnastyka poprawi samopoczucie i zwiększy napięcie mięśni.

Preparaty. Na rynku są dostępne środki bez recepty, które mogą pomóc zredukować chrapanie. Nale do nich np. spreje udrażniające drogi oddechowe, listki, które przykleja się na podniebienie, krople do nosa, płukanki o ust i gardła.

Więcej na temat chrapania i innych dolegliwości związanych z górnymi drogami oddechowymi znajdziesz w książce „Zdrowe zatoki, oskrzela i płuca”, która kupisz w salonikach prasowych i na stronie www.sklep.grupazpr.pl w zakładce SuperPoradnik

Zdrowe zatoki, oskrzela i płuca
Autor: Piotr Dąbrowski
Najnowsze