Nie daj się OSZUKAĆ na wakacjach. Wiemy, JAK TO ZROBIĆ

2011-07-03 18:45

Każdy chciałby swój wakacyjny wyjazd zamienić na niezapomnianą przygodę. Żeby wakacje nie stały się zmorą przez nieuczciwe biuro podróży albo hotelarzy, warto przeczytać poradnik "Super Expressu". Jak nie dać się oszukać - radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Okazuje się, że prawo wymienia aż 700 punktów, których biuro podróży nie ma prawa umieścić w umowie. Jednak często organizatorzy wyjazdów się do tego nie stosują.

Uwaga na szczegóły

Zapis głoszący, że biuro nie ponosi odpowiedzialności za błędy w katalogu, jest niezgodny z prawem.

Trzygwiazdkowy hotel w Polsce to całkiem co innego niż w innym kraju. Pytaj o konkrety, znajdź stronę internetową hotelu i sprawdź, czy zdjęcia w folderze są prawdziwe.

Zwracaj uwagę na ogólniki. Pytaj, co dokładnie znaczą. Być może "blisko morza" to kilka kilometrów.

Przeczytaj koniecznie: Praca na wakacje. Zarób w sezonie nawet 10 tys. miesięcznie

Triki z umową

Przeczytaj całą umowę, zwracaj uwagę na zapisy drobnym drukiem.

Jeśli biuro informuje, że gdy kupujesz ofertę promocyjną, nie przysługują ci prawa do reklamacj, jest to niezgodne z prawem.

Zapis mówiący, że biuro nie ponosi odpowiedzialności za zgubiony bagaż, jest niezgodny z prawem.

Ceny mogą ulec zmianie tylko w 3 określonych przez prawo przypadkach - zmiany opłat transportowych, urzędowych i zmiany kursów walut.

Klimatyzacja nie działa

Biuro nie ma prawa zrzucać odpowiedzialności za usługi hotelowe niezgodne z umową na hotelarza. Ponosi odpowiedzialność za wszystkie elementy wycieczk. Jeśli nie działa klimatyzacja, ma przenieść gości do innego hotelu lub dać rekompensatę.

Zwyczajowe rekompensaty w przypadku konkretnych niedogodności wypisane są w tak zwanej tabeli czy karcie frankfurckiej, powstałej na podstawie orzeczeń sądów niemieckich. Nie ma ona mocy prawnej, ale ma zwyczajową - i warto się na nią powołać.

Jak składać reklamację

Od ubiegłego roku na złożenie reklamacji masz 30 dni od powrotu do kraju. Wcześniej był to czas nieograniczony. Biuro musi odpowiedzieć w ciągu kolejnych 30 dni, a jeśli nie odpowie, możesz uznać, że uznaje twoje roszczenia.

Składaj reklamację na piśmie i zachowaj jakiś dowód tego, że została złożona - e-maila czy zaświadczenie.

Artur (33 l.) i Ola (32 l.) Mikulscy z Gorzowa:

- Ostatnio straciliśmy zaufanie do jednego z polskich biur podróży. Pojechaliśmy z nim do Egiptu, do jednego z pięciogwiazdkowych kompleksów hotelowych, położonego w pobliżu Hurghardy. Na miejscu okazało się, że nasz pokój miał się mieścić w budynku głównym, a zakwaterowani zostaliśmy na piętrze bungalowu i to jeszcze na samym końcu kompleksu. Nikt nie chciał z nami rozmawiać o przekwaterowaniu. Do hotelowej restauracji mieliśmy kawałek drogi w upale. Poza tym nasz pokój miał gorszy standard od tych w budynku głównym.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki