Odszkodowanie za kradzież w hotelu

2011-12-19 3:00

- Podczas pobytu w jednym z hoteli mojemu mężowi skradziono z pokoju aparat fotograficzny wart ponad tysiąc złotych. W recepcji powiedziano mu, że tak drogiego sprzętu nie powinien zostawiać w pokoju i pokazano wiszącą na ścianie informację, że hotel nie odpowiada za cenne przedmioty pozostawione przez gości w pokojach i że należy je zgłaszać do przechowania. Czy naprawdę właściciel hotelu w żaden sposób nie jest zobowiązany do wynagrodzenia mężowi tej straty?

- Hotele odpowiadają za rzeczy wniesione do nich przez gości. Mają obowiązek przyjąć na przechowanie pieniądze i cenne przedmioty, których goście nie chcą zostawiać w pokojach, ale z kolei goście nie mają obowiązku oddawania takich przedmiotów na przechowanie. Mąż może wystąpić o odszkodowanie za utratę aparatu pozostawionego w pokoju hotelowym. Odpowiedzialność hotelu za przedmiot wniesiony do pokoju nie może być wyeliminowana ani nawet zmniejszona przez wywieszenie informacji "Hotel nie odpowiada za cenne przedmioty pozostawione przez gości..."

. Ta odpowiedzialność mogłaby być wyłączona jedynie wtedy, gdyby mąż był winny zaistniałej sytuacji, czyli "zniknięciu" aparatu. Na przykład gdyby przedmiot został skradziony, ponieważ mąż nie zamknął drzwi pokoju na klucz albo zostawił aparat w korytarzu zawieszony na klamce. Jeśli mąż nie zawinił, hotel nie może uchylić się od odpowiedzialności. Opiera się ona bowiem na zasadzie ryzyka, a to oznacza, że ma miejsce również wtedy, kiedy ani hotelarz, ani jego pracownicy nie zawinili, a aparat ukradł na przykład jakiś inny gość hotelowy.

W przypadku jednej utraconej rzeczy odpowiedzialność właściciela hotelu jest ograniczona do 50-krotności kwoty, którą pani mąż zapłacił za dobę hotelową. Aby uzyskać odszkodowanie za skradziony aparat, należy w ciągu sześciu miesięcy od utraty aparatu wnieść do sądu cywilnego roszczenie odszkodowawcze wobec osoby zarobkowo utrzymującej hotel: właściciela hotelu, dzierżawcy lub leasingobiorcy. Właściciel, dzierżawca lub leasingobiorca może być osobą fizyczną, ale i prawną: np. spółką. Wnoszący roszczenie będzie musiał dowieść wartości utraconego przedmiotu.

Może to zrobić na podstawie rachunku, instrukcji obsługi, gwarancji oraz na podstawie zeznań świadków, popartych opinią biegłego sądowego. Mąż będzie musiał również udowodnić, że niezwłocznie zgłosił utratę aparatu właścicielowi hotelu lub komukolwiek, kto był upoważniony do działania w imieniu hotelu (np. osobie zatrudnionej w recepcji). Jeśli zrobił to jedynie ustnie i nie było przy tym świadków, udowodnienie może być trudne.

Adwokat Maciej Krakowiński, Kancelaria Adwokacka Krakowiński, Krakowińska, Łódź, ul. Żwirki 6, tel. 42-636-40-42, www.adwokat-lodz.eu

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki