Centralny Port Komunikacyjny. Wizualizacje

i

Autor: materiały prasowe

Z Tarnowa do Warszawy w nieco ponad 2 godziny, z Nowego Sącza w 2,5 godziny! Szczegóły CPK

2020-06-16 11:25

Znamy szczegóły Programu Kolejowego CPK. To jedna z największych inwestycji w powojennej Polsce. W jej ramach powstanie blisko 1800 kilometrów nowych linii kolejowych, w tym trasa Busko Zdrój – Żabno – Tarnów – Nowy Sącz. Dzięki niej do Warszawy dojedziemy pociągiem z Tarnowa w 2 godz. 10 min., a z Nowego Sącza w 2 godz. 30 min. Ukończenie tej linii jest zaplanowane w 2033 roku.

Nowa linia kolejowa przez Tarnów i Nowy Sącz

W 2022 roku rozpoczną się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej Busko Zdrój – Żabno – Tarnów – Nowy Sącz. Planowane linie kolejowe nr 73 i 96 stanowią fragment ciągu nr 7 łączącego Warszawę i CPK ze Świętokrzyskiem, Małopolską i Śląskiem. Po jej realizacji Końskie i Żabno zostaną włączone do sieci kolejowej, a Busko-Zdrój do sieci połączeń dalekobieżnych.

W 2033 roku z Tarnowa do Warszawy dojedziemy w 2 godz. 10 min. i z Nowego Sącza w 2 godz. 30 min. Łącznie w województwie małopolskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 179 km nowych linii kolejowych, a kolejne 254 km zostaną zmodernizowane.

Czym jest Program Kolejowy CPK?

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.

Powstanie prawie 1800 km nowych linii, z czego dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku. Dotyczą one pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

Obejmą one m.in. roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Najbardziej widowiskowa część inwestycji, czyli prace budowlane, powinny rozpocząć już za trzy lata. Wszystkie inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym mają być gotowe do końca 2034 roku.

Był COP, będzie CPK

Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, który zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego, a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.

Centralny Port Komunikacyjny. Wizualizacje

i

Autor: materiały prasowe

Przyszłość zaczyna się dziś

CPK będzie portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowsze dostępne rozwiązania – już na etapie planowania – Polska ma szansę na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą ufać. Tzw. inwestycja greenfield, czyli planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych.

Artykuł sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki