Będzie klapa?

Przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce wielkie otwarcie. Pojawiły się zaskakujące problemy

2022-08-25 14:25

Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z najbardziej sztandarowych inwestycji. Do oficjalnego otwarcia kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostały 3 tygodnie. Dokładnie 17 września ma się odbyć oficjalna inauguracja. Tymczasem pojawiają się już pierwsze problemy.

Przekop Mierzei Wiślanej. Prace na ukończeniu

Kanał, który ma połączyć Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany, jest już na ukończeniu. Dzięki niemu jednostki pływające nie będą musiały za każdym razem prosić Rosji o zgodę na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską. Inwestycja ma również na celu rozwój portu morskiego w Elblągu i innych stanowisk nad Zalewem Wiślanym. Nowy kanał żeglugowy ma kilometr długości i pięć metrów głębokości, sama śluza ma 200 metrów długości, 25 metrów szerokości i 6,5 metra głębokości. Dzięki kanałowi do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów. W lipcu poinformowano, że niemal wszystkie elementy inwestycji w części lądowej zostały już wykonane. Oficjalne otwarcie ma nastąpić 17 września.

Postęp prac na przekopie Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej. Pojawiły się problemy

Jak podaje Wirtualna Polska, elementem inauguracji nowego szlaku ma być przepłynięcie barki z węglem. Sama data otwarcia 17 września jest symboliczna - to 83. rocznica napaści Związku Radzieckiego na Polskę. Przepłynięcie statku z węglem ma symbolicznie pokazać uzależnienie się od Rosji. Tymczasem eksperci biją na alarm. - Taki pokazowy rejs groziłby katastrofą wizerunkową, gdyby płynąca nieoznaczoną trasą barka utknęła na mieliźnie. Mam nadzieję, że to nie dojdzie do skutku - mówi wp.pl Daniel Kotur, kapitan żeglugi śródlądowej z 20-letnim stażem. Wszystko dlatego, że szlak nie został jeszcze ukończony i odpowiednio oznakowany.

- Barki o nośności 400 ton mają 1,9 metra zanurzenia, a większe jednostki o ładowności 800 ton - 2,5 metra. Tymczasem kanał żeglugowy ze śluzy Nowy Świat do Elbląga jest nieukończony i nieoznakowany. Mogą być miejsca, gdzie głębokość to tylko 1,7 metra - dodaje.

Przepłynięcie barki nie jest jednak jeszcze oficjalnie potwierdzone, bowiem do Urzędu Morskiego w Gdyni nie wpłynął jeszcze wniosek w tej sprawie.

Sonda
Czy budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to dobry pomysł?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki