I nwestycje w Warszawie, czyli metro, most, obwodnica dźwigi i kładki

2014-06-26 4:00

Dziś za stacją rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i komora do zawracania, gdzie pociągi będą zmieniały kierunek jazdy. Podobnie na Pradze - techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. I to właśnie w tych miejscach będą w przyszłości wloty tuneli metra, które poprowadzą podziemną kolej na Bródno i Bemowo.

Kontynuacja budowy II linii metra po uruchomieniu odcinka centralnego to najważniejsza inwestycja komunikacyjna zaplanowana w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Za 8 mld zł do 2022 r. ma powstać 11 nowych stacji.

5 + 6

W kierunku zachodnim (z ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 5,6 km podziemnej kolei (5 stacji). Planowane stacje to:

l C08, roboczo nazywana "Wolska", pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską,

l C07 roboczo nazywana "Moczydło", pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny,

l C06, roboczo nazywana "Księcia Janusza", pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza,

C05 roboczo nazywana "Wola Park" w rejonie skrzyżowania ul. Górczewskiej i Białowiejskiej. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ponad 7 km trasy. Planowane stacje to:

l C16, roboczo nazywana "Szwedzka", pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej,

l C17, roboczo nazywana "Targówek 1", w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z S. Ossowskiego,

l C18, roboczo nazywana "Targówek 2", w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką,

l C19 roboczo nazywana "Zacisze", w rejonie skrzyżowania ul. Rolanda i Spójni,

l C20 roboczo nazywana "Kondratowicza", w rejonie skrzyżowania ul. L. Kondratowicza i Malborskiej,

C21 roboczo nazywana "Bródno", w rejonie skrzyżowania ul. L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania.

Nowe most i drogi w Warszawie

Niemniej ważne będą nowe połączenia drogowe pomiędzy dzielnicami. Powstanie odcinek obwodnicy śródmiejskiej na Pradze - będzie to połączenie od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej. Dzięki niemu z Trasy Łazienkowskiej będzie można dojechać do ul. Radzymińskiej, czyli na Targówek, a także wyjechać z miasta. Koszt tej inwestycji jest niebagatelny - szacuje się go na 980 mln zł.

Żoliborz i Targówek połączy Trasa Krasińskiego od pl. T.W. Wilsona do ul. Jagiellońskiej - z mostem przez Wisłę i linią tramwajową. W budżecie zarezerwowano na ten cel ponad 700 mln zł.

Czytaj: Tunel w Ząbkach już otwarty. Samochody nie muszą czekać przed kolejowym szlabanem

Wzbogaci się siatka ulic na południu - tu poprawiana będzie komunikacja pomiędzy Ursynowem a Wilanowem. Do końca 2017 r. ma powstać ulica nazywana roboczo "Nowokabacką", czyli ulica pomiędzy ul. Relaksową a ul. Ł. Drewny. Kolejnym połączeniem będzie przedłużenie ul. J.F. Ciszewskiego do al. Rzeczypospolitej (realizacja 2020-23 r.). Ursynowskie inwestycje drogowe to także budowa ul. I. Gandhi od rtm. W. Pileckiego do F. Płaskowickiej oraz przebudowa ul. F. Płaskowickiej od ul. Dereniowej do J. Rosoła.

Inne nowe przedsięwzięcia drogowe to m.in. przebudowa ul. Głębockiej od ul. Podwójnej do L. Berensona, Traktu Lubelskiego od ul. Zwoleńskiej do Borowieckiej, modernizacja ul. J. Lewartowskiego.

Zrealizowane będą także mniejsze, ale ważne przedsięwzięcia, jak np. pochylnia przy kładce nad ul. Czerniakowską przy Chełmskiej, urządzenia dźwigowe na wiadukt mostu Józefa Poniatowskiego czy też kładka pieszo-rowerowa z parku Kępa Potocka nad Wisłę.

Rewitalizacja i nowe centrumw Warszawie

Program rewitalizacji Pragi wart 220 mln zł to inwestycja w miejską przestrzeń, aby w Warszawie nie tylko mieszkało się wygodniej, ale i przyjemniej. Podobnie będzie w centrum - trwają prace przy przebudowie ul. Świętokrzyskiej, pl. Powstańców Warszawy, wyremontowano ul. Próżną i pl. Grzybowski. Kolejne place i ulice będą w ten sposób rewitalizowane.

Miasto zbliży się do Wisły - 200 mln zł przeznaczono na przedsięwzięcia związane z zagospodarowaniem brzegów rzeki.

Sporo zainwestują miejskie spółki. Na rozwój infrastruktury wodno-kanalizacyjnej zarezerwowano 3,8 mld zł. Wodociągi będą inwestowały m.in. w Wawrze i Białołęce, czyli tam, gdzie sieć jest słabo rozwinięta.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki