Tak otwierano metro w Warszawie w 1995 roku. Dziś kończy 26 lat. Przewiozło miliardy pasażerów [ZDJĘCIA]

2021-04-07 17:53 Alicja Guz
Tak otwierali metro w Warszawie w 1995 roku
Autor: Wojciech Rzążewski

Metro w Warszawie ma już 26 lat! Dokładnie 7 kwietnia 1995 roku oddano do użytku pierwszy odcinek stołecznej kolei podziemnej. Warszawiacy mogli już przejechać od stacji Kabaty do stacji Politechnika. O godz. 12:35 pociągi metra ruszyły w swoje pierwsze trasy. Co zmieniło się od tamtej chwili? Jak powstawały kolejne stacje? Zobacz!

Metro Warszawskie ma co świętować. Właśnie mija 26 lat, od kiedy do użytku oddany został pierwszy odcinek M1 od stacji Kabaty do stacji Politechnika. Długość trasy wynosiła wtedy 11 km, a uroczyste uruchomienie metra odbyło się 7 kwietnia 1995 roku na stacji Wilanowski. Stamtąd o godz. 12:35 pociągi metra ruszyły po raz pierwszy w trasę.

NIE PRZEGAP: Szczepienia w Warszawie. Borys Budka aż HUKNĄŁ. Wiceprezydent Kaznowska ma ambitny plan

26 maja 1998 roku oddano do eksploatacji kolejny odcinek metra do stacji Centrum. Wówczas Warszawskie Metro miało już 12,5 km długości oraz 12 stacji. Z kolei 11 maja 2001 roku włączone do ruchu zostały stacje Świętokrzyska i Ratusz. Tym samym trasa metra wydłużyła się do 14,2 km.

Kolejnym krokiem było oddanie do użytku stacji Dworzec Gdański 20 grudnia 2003 roku. Była to 15 stacja, a trasa podziemnych pociągów mierzyła już 15,5 km. Decyzją ówczesnego prezydenta Warszawy, Lecha Kaczyńskiego, 16 stacja, czyli Plac Wilsona, została włączona do ruchu 8 kwietnia 2005 roku o godz. 5:08. Następnie 29 grudnia 2006 roku otwarto stację Marymont, 23 kwietnia 2008 roku stację Słodowiec, a 25 października 2010 roku stację Młociny.

Kolejnym etapem rozbudowy Metra Warszawskiego było podpisanie 28 października 2009 roku umowy na budowę centralnego odcinka II linii metra w Warszawie. 16 maja 2012 r. została uruchomiona pierwsza z czterech tarcz drążących centralny odcinek II linii metra. Z kolei 8 marca 2015 roku o godzinie 9:30 otwarty został centralny odcinek M2. Pierwszy pociąg z pasażerami ruszył ze stacji Świętokrzyska w kierunku stacji Dworzec Wileński.

Aktualnie pierwszą linię metra tworzy 21 stacji. Są to:

  • Metro Kabaty
  • Metro Natolin
  • Metro Imielin
  • Metro Stokłosy
  • Metro Ursynów
  • Metro Służew
  • Metro Wilanowska
  • Metro Wierzbno
  • Metro Racławicka
  • Metro Pole Mokotowskie
  • Metro Politechnika
  • Centrum
  • Metro Świętokrzyska
  • Metro Ratusz Arsenał
  • Dworzec Gdański
  • Pl. Wilsona
  • Metro Marymont
  • Słodowiec
  • Metro Stare Bielany
  • Metro Wawrzyszew
  • Metro Młociny

Z kolei linię M2 tworzy obecnie 13 stacji:

  • Metro Księcia Janusza
  • Młynów
  • Płocka
  • Rondo Daszyńskiego
  • Rondo ONZ
  • Metro Świętokrzyska
  • Nowy Świat – Uniwersytet
  • Centrum Nauki Kopernik
  • Stadion Narodowy
  • Dworzec Wileński
  • Szwedzka
  • Targówek Mieszkaniowy
  • Trocka

W planach jest jeszcze wybudowanie stacji Powstańców Śląskich oraz Ulrychów.

Tymczasem głośno jest o planach budowy III linii metra. Ten temat wywołuje skrajne emocje zarówno u mieszkańców Warszawy, jak i u polityków. Problematyczny zdaje się być proponowany przebieg stacji M3. Aktywiście podnoszą głos, że zamiast metra na Gocław, bardziej mieszkańcom przysłużyłby się już dawno obiecany tramwaj. Póki co sytuacja nie jest jeszcze jasna. Analizowane są trzy warianty możliwego przebiegu trasy M3. Jedno jednak jest pewno. Przez ostatnich 26 lat Metro Warszawskie bardzo się rozwinęło, a plany zakładają kolejne rozbudowy podziemnego transportu w stolicy.

Budowa metra z gigantycznym opóźnieniem. Wszystko przez koronawirusa
Komentarze
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE