Znak B-1 zakaz ruchu

i

Autor: Shutterstock Znak B-1 zakaz ruchu

GDDKiA ma problemy

Wschodnia Obwodnica Warszawy utknęła w sądzie. Co dalej z budową trasy?

2022-12-27 17:05

Co z niedokończonym tzw. ekspresowym ringiem warszawskim? Według założenia urzędników z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, trasa szybkiego ruchu powinna tworzyć wokół stolicy koło. Po ciągnącej się wieki budowie Południowej Obwodnicy Warszawy i dramatycznie opóźnionym otwarciu tunelu pod Ursynowem słyszymy, że drogowcy mają kolejny duży problem. Tym razem ich inwestycje utknęły w sądach i przez to nie zanosi się na razie na budowę wschodniej części warszawskiego węzła drogowego.

Ring ekspresowy wokół Warszawy 

Zgodnie z założeniem urzędników z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Warszawa powinna mieć wokół siebie tzw. ring, utworzony z dróg ekspresowych. W 2008 roku zaczęła powstawać jego część, znana przez kierowców najlepiej pod nazwą S8. Następnie w 2013 roku zakończyła się budowa 20 km S2 i 7 km odcinka S8 między Modlińską a Markami. W 2015 roku oddano do ruchu tzw. trasę AK, którą kierowcy kojarzą z charakterystycznymi ekranami tworzącymi tunel nad jezdnią. W 2017 roku powstały kolejne 2 km ekspresowej ósemki - między Markami a Drewnicą i zaczęły się prace nad Południową Obwodnicą Warszawy, wraz z budową mostu na Wiśle i tunelu pod Ursynowem. Tu drogowcy niestety nie mogli pochwalić się ekspresowym tempem prac. Oddanie trasy do użytku (koniec 2020 roku) było obarczone wieloma opóźnieniami. Nie mówiąc o wspomnianym tunelu, którego otwarcie przesunęło się o ponad rok. Ostatecznie kierowcy pojechali „najnowocześniejszym tunelem w Polsce”, jednak drogowcy w tym miejscu utknęli. Ostatni odcinek trasy wylotowej na Lublin, w miejscowości zakręt (S17), dawał się we znaki mieszkańcom bardzo długo. Auta jeżdżą nim dopiero od czwartku, 22 grudnia. Wybudowany tam skomplikowany węzeł został zaprojektowany z myślą, że ekspresówka pomknie dalej na północ, w kierunku Ząbek. Tu jednak urzędnicy z GDDKiA stanęli przez ogromnym problemem. 

Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy utknęła w sądzie

Niecałe 14 km trasy biegnącej przez bagna i okolice poligonów wojskowych mogłoby już powstawać, gdyby nie postępowania w sądzie. - Od wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie obu odcinków WOW (S17 Ząbki - Warszawa Wschód i S17 Drewnica - Ząbki red.) wpłynęły skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Termin rozpatrzenia skarg kasacyjnych na wyrok WSA zostanie wskazany przez NSA w I kwartale 2023 roku - przekazała Małgorzata Tarnowską, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA. 

Sprawy sądowe dotyczą środowiskowych uwarunkowań dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. - Podjęcie dalszych działań związanych z realizacją WOW będzie możliwe po prawomocnym zakończeniu postępowań (…) przed sądami administracyjnymi - dodała rzeczniczka. 

Ostatni odcinek warszawskiego ringu, czyli Wschodnia Obwodnica Warszawy miałaby mieć dwujezdniową drogę ekspresową, z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Wjazd na nią z dróg lokalnych odbywałby się bezkolizyjnie, poprzez węzły drogowe. Połączenie wszystkich tras ekspresowych w ring usprawniłoby ruch tranzytowy i lokalny pomiędzy dzielnicami stolicy. 

Sonda
Jeździsz Południową Obwodnicą Warszawy?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki