Jakie predyspozycje powinien mieć kontroler ruchu lotniczego? – Zawsze powtarzam, że tu nie trzeba być Albertem Einsteinem, bo nie można „przekombinowywać” określonych sytuacji. Natomiast trzeba mieć podstawową umiejętność: przede wszystkim logicznego myślenia i łączenia kilku faktów naraz, a także podzielność uwagi – zaznacza Janiszewski.
Jak długo trwa i jak wygląda szkolenie kontrolera ruchu lotniczego? Czy kontroler musi znać się na matematyce? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć również w wypowiedzi prezesa PAŻP, opublikowanej na platformie edukacyjnej azir.edu.pl
– Naszym podstawowym zadaniem jest oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Odbywa się to na zasadzie, że my cały czas projektujemy sobie to, co się wydarzy w przyszłości, na 10 do 15 minut do przodu. Czyli my jak gdyby układamy sobie te puzzelki, które są w powietrzu i tworzymy sytuację, która ma się wydarzyć za 10-15 minut – mówi o pracy kontrolera ruchu lotniczego Janusz Janiszewski. Jak dodaje, na każdą sytuację kontroler musi mieć „mniej więcej 4 rozwiązania i gdzieś z tyłu piąte, awaryjne, gdyby coś nie wyszło”.
Standardowo kontroler ruchu lotniczego ma „na łączności” aż 14-20 samolotów jednocześnie! A jak wygląda dzień pracy w tym zawodzie? O tym także opowiedział prezes PAŻP.
Platforma edukacyjna azir.edu.pl łączy świat nauki ze światem praktyków. Misją AZiR jest wspieranie procesu edukacji i rozszerzanie go o praktyczne wskazówki oraz doświadczenia liderów biznesu i ekspertów. Na platformie znani menedżerowie, naukowcy i osoby będące autorytetami w różnych dziedzinach dzielą się swoimi przemyśleniami, radami i wskazówkami z wszystkimi, którzy planują podjąć nowe studia, zastanawiają się, jaki wybrać zawód lub chcieliby go zmienić. Partnerem strategicznym Akademii Zarządzania i Rozwoju jest Żabka Polska. Partnerem platformy jest również Program Kariera, tworzony przez Polską Radę Biznesu.
Więcej informacji na stronie https://azir.edu.pl/ oraz na Facebooku: