CPK Nowe kolejowe serce Polski

2019-09-30 0:00 Materiał Partnerski
CPK Nowe kolejowe serce Polski
Autor: Shutterstock

Tak wielkiej inwestycji w kolej jeszcze we współczesnej Polsce nie było! Łącznie powstanie ponad 1600 km nowych linii kolejowych. Pociągi będą jeździć z Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy w 10 kierunkach. Pojedziemy koleją szybciej i wygodniej niż kiedykolwiek. CPK to będzie bowiem nie tylko najnowocześniejsze w Polsce lotnisko. To przede wszystkim gigantyczny węzeł kolejowy.

Centralny Port Komunikacyjny ma być nie tylko hubem lotniczym (lotniskiem przesiadkowym obsługiwanym głównie przez naszego narodowego przewoźnika – LOT, choć będą z niego korzystać także inne linie), ale także najważniejszą stacją kolejową w Polsce. Dzięki nowym liniom kolejowym bezpośrednie połączenie z CPK i Warszawą będzie miało łącznie 13mln mieszkańców ze 120 miast! Dojazd do CPK z największych miast zajmie najwyżej 2,5 godz., a docelowo nawet krócej. Świetna wiadomość dla pasażerów to bardzo duża częstotliwość połączeń. PKP Intercity do Warszawy będzie kursować co 5 minut, do Łodzi - co 10 minut, a pociągi do wszystkich regionów Polski będą kursować co najmniej co godzinę! Dzięki temu to miejsce stanie się supernowoczesnym dworcem przesiadkowym.

Kolejowe skrzyżowanie

W rejonie lotniska mieścić się będzie skrzyżowanie szybkiej linii kolejowej Warszawa–Łódź z Centralną Magistralą Kolejową i jej przyszłym przedłużeniem na północ. Skorzystają na tym nie tylko pasażerowie linii lotniczych, ale przede wszystkim mieszkańcy wielu regionów Polski. Będą oni mogli szybciej i łatwiej dostać się do większości miejsc w kraju. „W takim wariancie, położony blisko geograficznego środka Polski hub byłby nie tylko lotniczą bramą do Polski i jej „oknem na świat”, ale też pełnił funkcje węzła przesiadkowego, który umożliwiałby połączenie wszystkich głównych obszarów kraju transportem kolejowym z najwyżej jedną przesiadką. Realizacja tego projektu byłaby najważniejszym krokiem do zasypania różnic pozaborowych w integracji sieci kolejowej Polski” – czytamy w raporcie Warsaw Enterprise Institute.

Z CPK w 10 kierunków

Plany inwestycji kolejowych CPK wyglądają na mapie jak pajęczyna. Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1,6tys. km nowych linii prowadzących z10 kierunków do CPK i Warszawy. Linie te nazywane są „szprychami”, bo niczym szprychy w kole rozchodzą się promieniście z centrum Polski we wszystkich kierunkach. Tzw. etap zero, który będzie gotowy, zanim ruszy Port Lotniczy Solidarność, zakłada wybudowanie 140 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa – CPK – Łódź, po której pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/h. Każda z 10 kolejowych „szprych” prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów już istniejącej infrastruktury

„Szprychy” do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Szprycha nr 1 – Pomorze, Kujawy

  • CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew – Trójmiasto (tzw. CMK Północ) – Lębork – Słupsk
  •  Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg

Szprycha nr 2 – Warmia

  • CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn

Szprycha nr 3 – Podlaskie, Mazury

  • CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa Białystok – – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica państwa
  • Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko

Szprycha nr 4 – Siedlce, Biała Podlaska, Terespol

  • CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków  – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa

Szprycha nr 5 – Lubelskie

  • CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki –  Chełm
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość – – Tomaszów Lubelski – Bełżec – granica państwa

Szprycha nr 6 – Radom, Podkarpackie

  • CPK – Grójec – Warka – Radom – Iłża – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Łętownia – Rzeszów – Sanok
  • Rzeszów – Jasło – Krosno

Szprycha nr 7 – Kielce Tarnów

  • CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków  – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka
  • WMŚ – Czechowice-Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa
  • WMŚ – Katowice
  • CMK – Opoczno – Końskie –Kielce – Busko-Zdrój – Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna

Szprycha nr 8 – Częstochowa, Opolszczyzna

  • CPK – Skierniewice – Częstochowa – Opole  – Nysa – Kłodzko

Szprycha nr 9 – Wielkopolskie, Lubuskie, Zachodniopomorskie

  • CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa
  • Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin – Szczecin Goleniów
  • Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra
  • Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski

Szprycha 10 – Kutno, Konin, Poznań

  • CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań

CPK Nowe kolejowe serce Polski
Autor: Materiały Prasowe

Zobacz, jak zmieni się podróżowanie w twoim regionie!

Pierwszy etap konsultacji przebiegu nowych linii kolejowych w regionach został zakończony w tym tygodniu. Ale będą następne. Nowe inwestycje kolejowe nie mogą kolidować z tymi realizowanymi lokalnie. Powinny też uwzględniać potrzeby mieszkańców. Dopiero po konsultacjach zacznie się ostateczne projektowanie tras.

Kujawsko-pomorskie

Powstanie tu 168 km nowych linii kolejowych. 92 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości w czasie poniżej godziny, co znacząco poprawi komunikację w regionie. W województwie powstaną linie nr 5 i 242 na trasie CPK – Grudziądz – Warlubie (fragment szprychy nr 1). Zbudowana zostanie linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest fragmentem odgałęzienia szprychy nr 1 w kierunku Koszalina i Kołobrzegu. Dla pasażerów mamy dobre wiadomości. Z Bydgoszczy do Warszawy pojedziemy z prędkością nawet 250 km/h. Podróż potrwa 2 godz. i 5min (czyli o godzinę i 25min krócej niż obecnie!), do CPK 1 godz. 50 min, a do Kołobrzegu 2 godz. 5 min (obecnie najkrótszy czas to 3 godz. 50 min). Z Torunia pasażerowie będą mogli dojechać do Warszawy w 1 godz. 30 min, do CPK w 1 godz. 15 min, a do Kołobrzegu w 2 godz. 45 min.

Wielkopolska

Planowana jest tu budowa 196 km nowych linii. Prawie 70 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości. W regionie powstanie linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz –Poznań. To będzie fragment Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław, który od swojego kształtu jest nazywany igrekiem. Pociągi pojadą tu z prędkością do 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9. Powstanie też prowadząca w stronę wybrzeża linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek (fragment szprychy nr 1). Z Poznania do Łodzi dojedziemy w 1 godz. 5 min (o 2 godz. i 15 min krócej niż dzisiaj!), do CPK 1 godz. 40 min, a do Warszawy – 1 godz. 55 min (o godzinę krócej niż dzisiaj). Z Kalisza pasażerowie będą mogli dojechać do Łodzi w 35 min, do CPK w 1 godz. 10 min, a do Warszawy w 1 godz. 25 min

Mazowsze

Powstanie tu 344km nowych linii kolejowych. Najważniejsze są dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK –Łódź –Poznań, która przetnie Polskę ze wschodu na zachód, oraz prowadząca na północ linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk). To fragmenty „szprychy” nr 1 i „szprychy” nr 9 w ramach Programu CPK. Zbudowany zostanie także odcinek linii nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka. Przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h z Warszawy dojedziemy do Łodzi w 50 min (to duża poprawa, bo teraz najkrótszy czas to 1 godz. 21 min), do Gdańska w 2 godz. (dziś podróż pociągiem zajmuje minimum 3 godz.), a do Poznania – w 1 godz. 55 min (czyli o ponad 1 godz. krócej niż dziś!). W kolejnej fazie programu planowana jest budowa odcinków CPK Warka i Radom – Ostrowiec Św. (fragmenty szprychy nr 6) oraz linii Warszawa Choszczówka – Kątne, upraszczających przebieg szprychy nr 2 na Warmię. Efekt? Dzięki inwestycjom 86 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Łódzkie

Wybudowane zostanie tu 219 km nowych linii. W regionie powstaną dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 z Warszawy do CPK, Łodzi i Sieradza, gdzie odbije w stronę Poznania, oraz linia nr 87 z Sieradza przez Wieruszów do Wrocławia. 60 proc. mieszkańców województwa będzie wstanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości. Pasażerowie mogą zacierać ręce. Budowa nowych linii pozwoli na włączenie Łodzi do ogólnopolskiej sieci szybkich połączeń kolejowych i znacząco skróci czas przejazdu, np. do Poznania dojedziemy w 1 godz. 5 min (zamiast obecnych 3 godz. 20 min), do Warszawy – w 45 min (teraz – 1 godz. 21 min), Wrocławia w 1 godz. (zamiast obecnych 3 godz. 20min),  a do CPK w35min.

Dolnośląskie

Powstanie tu 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko- -czeska (z połączeniem do Pragi). Co to oznacza dla pasażerów? Przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h z Wrocławia do Wałbrzycha dojedziemy zaledwie w 50 min (obecnie najkrótszy czas to 60 min), do Warszawy – 1 godz. 50 min (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 55 min), do Pragi – w 2 godz. 30 min (zamiast obecnych 5 godz.). Aż 82 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Teraz mamy sieć kolejową z XIX w.
 Dr Jakub Majewski przewodniczący Fundacji ProKolej
Dr Jakub Majewski przewodniczący Fundacji ProKolej

– Ten projekt po raz pierwszy uruchomił dużą dyskusję na temat rozbudowy sieci kolejowej. Dotychczas mówiło się tylko o tym, że musimy budować w Polsce autostrady, a linie kolejowe ewentualnie modernizować. To nieuczciwe z punktu widzenia równej konkurencji między koleją a transportem drogowym. Bo sieć drogowa rośnie w oczach. W ostatnich latach zbudowano prawie 4 tys. km dróg ekspresowych i autostrad, a nowe tory to ciągle margines. Drogi budujemy od podstaw, w nowym standardzie w sensie prędkości i przepustowości. Dokładnie to samo powinno się stać na kolei. Jeżeli chcemy rozwijać gospodarkę, zwiększać mobilność, poprawiać dostęp do regionów i partnerów z zagranicy, to nie możemy tego robić w oparciu o sieć kolejową z XIX w. A tak w gruncie rzeczy się to dzieje. Uzupełnienie sieci kolejowej, sprowadzenie do Polski pociągów jeżdżących z prędkością 200–300 km/h jest kwestią cywilizacyjną. Tak, jak wszyscy mówili, że musimy mieć autostrady, żeby być wysoko rozwiniętym krajem, tak musimy mieć sprawne, szybkie połączenia kolejowe. W tym sensie uważam, że komponent kolejowy CPK ma sens. Niektórzy pukają się w głowę – 1,6 tys. km, jak oni to zrobią? Nic takiego się nie uda! Ale z autostradami było tak samo – po latach marazmu mało kto wierzył w sukces, a jednak się udało. Teraz czas na zmianę podejścia do rozwoju kolei. Według szacunków Fundacji ProKolej potrzebne jest nie 1,6 tys. km, ale około 2,5 tys. km nowych linii kolejowych. I to nie tylko tras dla dużych prędkości, ale również krótszych linii i odcinków, które dostosują sieć do aktualnych potrzeb przewozowych iw końcu zniwelują pozostałości po zaborach.

Najnowsze