Kategorie części motoryzacyjnych:
- oryginalne i nowe – to części najdroższe, ale zalecane przez producentów samochodów,
- odpowiadające im zamienniki – czyli części nowe, ale nie oryginalne,
- używane części oryginalne,
- używane zamienniki,
- części regenerowane, pochodzące głównie ze stacji demontażu – to części zużyte lub uszkodzone, którym przywraca się właściwości użytkowe.
Polecane używane części
Marek Mozga, mechanik i ekspert Akademii Części OTOMOTO uważa, że są używane części, które można wybierać zamiast nowych (jeśli nowe są np. zbyt kosztowne lub niedostępne), pod warunkiem, że są w dobrym stanie to:
- elementy blacharskie: błotniki, zderzaki, boczki drzwi, szyby boczne,
- lusterka,
- wiązki elektryczne do silnika,
- pompa ABS (element bardzo drogi, ale da się go wymienić tylko wtedy, gdy nie jest okodowany),
- lampy (uwaga! niektóre ledy są kodowane, wtedy nie) – używane lampy są lepsze niż chińskie zamienniki. Lampę można też przypolerować, ale jeśli miałeś stłuczkę, musisz ją wymienić,
- półki tylne,
- regenerowane rozruszniki i alternatory.
Jakich części kupować nie warto?
- wszystkie mocno zużyte części,
- klocki i tarcze hamulcowe, a także elementy zawieszenia zużyte nierównomiernie lub przechowywane w nieodpowiednich warunkach,
- stare, zleżałe opony i inne gumowe elementy w podobnym stanie,
- odkształcone, popękane zderzaki – ich naprawa będzie droższa niż zakup odpowiednika w bardzo dobrym stanie,
- koła dwumasowe i sprzęgła – dopóki nie zamontujesz ich w samochodzie, nikt nie będzie miał pewności jak będą działać.
Tego montować nie powinieneś
Jest lista części ujętych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 r. (w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko), które można montować tylko nowe. Na tej liście znajdują się:
- poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami,
- klocki, szczęki hamulcowe,
- przewody i uszczelnianie układu hamulcowego,
- tłumiki układu wydechowego,
- przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,
- fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,
- układ blokady kierownicy,
- immobilisery z transporderami sterowania elektrycznego,
- urządzenie przeciwwłamaniowe i alarmowe,
- elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności: ABS, ASR),
- przewody paliwowe,
- filtry jednorazowe i wkłady filtra,
- zawory recylkulacji spalin,
- instalacje zasilania gazem silników,
- automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem, służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi,
- pióra wycieraczek szyb,
- płyny eksploatacyjne,
- konwertory katalityczne (katalizatory),
- kondensatory zawierające PCB.