otomoto

i

Autor: Materiał prasowy

auto

Jakie części można kupować używane i kiedy warto to robić?

2024-04-22 0:00 Materiał sponsorowany

Warto wiedzieć, że niektóre używane części, zwłaszcza te oryginalnie zamontowane w samochodzie, bardzo często mają większą wytrzymałość niż najtańsze, nowe zamienniki. Jednak używane elementy nie mogą być zbyt wysłużone! Jeśli stawiasz na jakość, a używana, oryginalna część jest w dobrej kondycji, działa poprawnie, a sprzedający daje tzw. gwarancję rozruchową, to rozważ jej zakup.

Kategorie części motoryzacyjnych:

  • oryginalne i nowe – to części najdroższe, ale zalecane przez producentów samochodów,
  • odpowiadające im zamienniki – czyli części nowe, ale nie oryginalne,
  • używane części oryginalne,
  • używane zamienniki,
  • części regenerowane, pochodzące głównie ze stacji demontażu – to części zużyte lub uszkodzone, którym przywraca się właściwości użytkowe.

Polecane używane części

Marek Mozga, mechanik i ekspert Akademii Części OTOMOTO uważa, że są używane części, które można wybierać zamiast nowych (jeśli nowe są np. zbyt kosztowne lub niedostępne), pod warunkiem, że są w dobrym stanie to:

  • elementy blacharskie: błotniki, zderzaki, boczki drzwi, szyby boczne,
  • lusterka,
  • wiązki elektryczne do silnika,
  • pompa ABS (element bardzo drogi, ale da się go wymienić tylko wtedy, gdy nie jest okodowany),
  • lampy (uwaga! niektóre ledy są kodowane, wtedy nie) – używane lampy są lepsze niż chińskie zamienniki. Lampę można też przypolerować, ale jeśli miałeś stłuczkę, musisz ją wymienić,
  • półki tylne,
  • regenerowane rozruszniki i alternatory.

Jakich części kupować nie warto?

  • wszystkie mocno zużyte części,
  • klocki i tarcze hamulcowe, a także elementy zawieszenia zużyte nierównomiernie lub przechowywane w nieodpowiednich warunkach,
  • stare, zleżałe opony i inne gumowe elementy w podobnym stanie,
  • odkształcone, popękane zderzaki – ich naprawa będzie droższa niż zakup odpowiednika w bardzo dobrym stanie,
  • koła dwumasowe i sprzęgła – dopóki nie zamontujesz ich w samochodzie, nikt nie będzie miał pewności jak będą działać.

Tego montować nie powinieneś

Jest lista części ujętych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 r. (w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko), które można montować tylko nowe. Na tej liście znajdują się:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami,
  • klocki, szczęki hamulcowe,
  • przewody i uszczelnianie układu hamulcowego,
  • tłumiki układu wydechowego,
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,
  • układ blokady kierownicy,
  • immobilisery z transporderami sterowania elektrycznego,
  • urządzenie przeciwwłamaniowe i alarmowe,
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności: ABS, ASR),
  • przewody paliwowe,
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra,
  • zawory recylkulacji spalin,
  • instalacje zasilania gazem silników,
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem, służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi,
  • pióra wycieraczek szyb,
  • płyny eksploatacyjne,
  • konwertory katalityczne (katalizatory),
  • kondensatory zawierające PCB.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki