Projekt skierowany był do publicznych szkół podstawowych z powiatów: głogowskiego, legnickiego, lubińskiego, polkowickiego, bolesławieckiego, jaworskiego oraz złotoryjskiego. Miały za zadanie przedstawić projekt utworzenia szkolnej pracowni chemiczno-fizycznej. Trzeba było go jednak tak uzasadnić, by wykazać, że pracownia wpłynie na polepszenie warunków nauczania. Projekt musiał wyróżniać się kreatywnością i pomysłowością. Odzew zaskoczył Polską Miedź. Do konkursu zgłoszono aż 36 projektów. Każda ze szkół mogła wnioskować o maksymalnie 100 tys. zł dofinansowania
WYGRAŁY WYBITNE PROJEKTY
– Konkurencja była ogromna i tym większe gratulacje należą się zwycięzcom. Kreatywność nauczycieli była niezwykła, a popularność konkursu bardzo nas ucieszyła. Mieliśmy ogromny problem z wyborem tych 5 najlepszych i to są wybitne projekty. To oznacza, że nauczyciele i dyrektorzy, którzy je zgłosili, wykazali się ogromnym zaangażowaniem, a nie była to tylko prośba o wyposażenie. Widać troskę o to, aby uczniowie nie tylko przeszli z sukcesem przez siódmą i ósmą klasę, ale również dostali możliwość rozwijania swoich pasji – przekonuje Lidia Marcinkowska-Bartkowiak z zarządu Fundacji KGHM Polska Miedź. Konkurs „Laboratoria XXI wieku” został już rozstrzygnięty i dzięki temu pięć szkół wzbogaci się o profesjonalne wyposażenie pracowni fizyczno-chemicznych.
Nagrody przyznano:
- 1. Szkole Podstawowej nr 9 w Legnicy – 100 tys. zł
- 2. Szkole Podstawowej nr 4 im. Janusza Korczaka w Chojnowie – 59 850 zł
- 3. Szkole Podstawowej nr 3 w Lubinie z Oddziałami Integracyjnymi – 50 tys. zł
- 4. Zespołowi Placówek Oświatowych w Ścinawie – 64 036,62 zł
- 5. Szkole Podstawowej nr 3 im. Henryka Brodatego w Złotoryi – 84 789,47 zł.
RADOŚĆ ZWYCIĘZCÓW
Szkoły mogą już realizować projekty, bo pieniądze wpłynęły na ich konta w połowie listopada. – W naszej szkole mieliśmy dużą potrzebę zorganizowania pracowni fizyczno- chemicznej. Nasza nauczycielka jest entuzjastką i pasjonatem. Dlatego przystąpiła do tego konkursu od razu – mówi Katarzyna Hornicka, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 9 w Legnicy. - Projekt już jest realizowany. Przyjeżdżają meble i pomoce dydaktyczne. W pracowni znajdzie się masa pomocy dydaktycznych do realizacji doświadczeń fizycznych i chemicznych oraz dodatkowo tablica interaktywna. Myślę, że za dwa-trzy tygodnie ruszymy z gotową salą – cieszy się pani dyrektor. Radość panuje także w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Lubinie. Dyrektor szkoły Krystyna Głowacka zapewnia, że dofinansowanie z Fundacji to bardzo duża pomoc dla szkoły. – Otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 50 tys. To pokaźna kwota i duża pomoc. Szkole ciężko byłoby poradzić sobie z takim wydatkiem na jedną pracownię. Mamy już projekt i go realizujemy. Już niedługo dzieci skorzystają z nowego wyposażenia pracowni, dygestorium czy tablicy interaktywnej – wylicza.
TO NASZE MIEJSCE, NASZA SPOŁECZNOŚĆ
– KGHM jest firmą technologiczną, która potrzebuje inżynierów bardzo wielu specjalności. Dlatego doceniamy edukację, bo każdy sukces naukowy zaczyna się w szkole podstawowej. Do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Dlatego postanowiliśmy uruchomić ten konkurs, czyli sfinansować pracownie fizyko-chemiczne w szkołach podstawowych – mówił Marcin Chludziński, prezes KGHM Polska Miedź wręczając symboliczne czeki zwycięzcom Konkursu „Laboratoria XXI wieku”. - To nie jest koniec naszych działań związanych z edukacją. Będziemy się angażować, szczególnie w Zagłębiu Miedziowym. Czujemy się odpowiedzialni – to jest nasze miejsce i nasza społeczność – podkreślił.
Prospołeczna działalność Fundacji KGHM Polska Miedź
Fundacja KGHM Polska Miedź wspiera inicjatywy w czterech obszarach – kultury i tradycji, sportu i rekreacji, nauki i edukacji oraz zdrowia i bezpieczeństwa. Powstała w 2003 roku, w naturalny sposób kontynuując tradycję wieloletniej działalności prospołecznej Fundatora KGHM Polska Miedź S.A., światowego producenta miedzi i srebra. W latach 2016–2017 Fundacja KGHM Polska Miedź przekazała ponad 15,6 mln złotych na realizację blisko 500 projektów w Zagłębiu Miedziowym.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST
i