PKP INTERCITY STAWIA NA NOWOCZESNY TABOR

i

Autor: Materiały Prasowe

PKP INTERCITY STAWIA NA NOWOCZESNY TABOR

2020-01-29 0:00

PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. W ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2023 r. na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację własnego taboru, a także na stacje postojowe spółka przeznaczy około 7 mld zł.

W 2023 r. tabor PKP Intercity będzie już w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery.

W sumie do 2023 r. PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Pasażerowie skorzystają także z 12 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik kupi również 118 i zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część pojazdów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. W latach 2018 i 2019 spółka zrealizowała już istotną cześć programu inwestycyjnego. Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji wzrosła do ponad 4 mld zł. PKP Intercity równolegle dba o zabezpieczenie zaplecza technicznego. Od 2019 r. prowadzi ponad 76 inwestycji w zakresie stacji postojowych i infrastruktury towarzyszącej, mających na celu wzrost efektywności i komfortu realizowanych przewozów. Spółka rozszerzyła umowę na dostawę 20 lokomotyw Griffin z nowosądeckim Newagiem. W ramach prawa opcji producent dostarczy 10 dodatkowych pojazdów. Tym samym PKP Intercity otrzyma łącznie aż 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, a wartość zamówienia wzrośnie do 551,4 mln zł brutto.

Przewoźnik także modernizuje wagony. Już teraz pasażerowie mogą skorzystać z 90 wagonów typu 111A zmodernizowanych przez FPS – H. Cegielski w Poznaniu oraz 10 wagonów 140A-10, których przebudowę wykonało konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki i bydgoska Pesa. Poznańskie przedsiębiorstwo zrealizuje dla PKP Intercity jeszcze dwa inne kontrakty: budowę 81 nowych wagonów przeznaczonych dla połączeń ekspresowych oraz przebudowę 10 wagonów na wagony restauracyjne.

Modernizacją wagonów zajmuje się także PESA Bydgoszcz. PKP Intercity skorzystała z prawa opcji przy trzech zawartych umowach na modernizację 163 wagonów. Dodatkowo zostaną zmodernizowane kolejne 82 pojazdy, co daje liczbę aż 245 komfortowych wagonów.

Latem 2019 r. PKP Intercity podpisała z producentem umowę na modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych. PESA odnowi i zmodyfikuje 14 jednostek ED74, które ponownie będą mogły zabrać na swój pokład pasażerów. Całkowitą nowością będzie natomiast 12 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych, które wyprodukuje dla przewoźnika Stadler Polska. Wartość zamówienia wynosi 1,015mld zł brutto. Nowe pojazdy będą przypominały wyglądem używane obecnie jednostki Flirt3.

PARTNERZY MATERIAŁU: PKP S.A, PKP CARGO S.A., PKP Intercity S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki