KGHM utrzymuje wszystkie swoje urządzenia służące ochronie środowiska w pełnej sprawności technicznej. Śledzi nowości techniczne, które ograniczyłyby wpływ przemysłu miedziowego na środowisko, rozwija Gospodarkę Obiegu Zamkniętego oraz współpracuje z lokalną społecznością i władzami samorządowymi w zakresie ochrony środowiska, a swoje działania podporządkowuje polityce klimatycznej kraju. Współpracuje także z europejskim przemysłem wydobywczym i przemysłem metali nieżelaznych w ramach Unii Europejskiej. Wciela w życie unijny zbiór rekomendacji (najlepsze dostępne techniki BAT), które określają docelowe wielkości emisji gazów powstających w procesach technologicznych przy produkcji metali nieżelaznych. Te inwestycje skupione są w Programie BATAs.
CZYM JEST PROGRAM BATAS
Program BATAs ruszył w październiku 2017 r. Składa się z projektów inwestycyjnych w Hucie Miedzi Głogów i w Hucie Miedzi Legnica. Wśród tych inwestycji są m.in. nowe instalacje technologiczne lub modernizacja już działających i poprawa stopnia oczyszczenia spalin emitowanych przez huty.
Elektrofiltry w głogowskiej hucie
Jednym z kluczowych elementów programu BATAs jest zabudowa elektrofiltrów mokrych kontynuowana w Hucie Miedzi Głogów. Elektrofiltry niemal całkowicie oczyszczą emitowane gazy z pyłów. Tego typu urządzeń używa się w końcowej fazie usuwania zanieczyszczeń. Jest to obecnie jedna z najlepszych i najbardziej efektywnych metod oczyszczania gazów. Elektrofiltry mokre dostosują instalacje huty do coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych. Po zabudowie staną się jednym z głównych urządzeń wchodzących w skład instalacji odpylającej gazy technologiczne z pieców Dörschla, pracujących w wydziale ołowiu, oraz z pieców konwertorowych w wydziale P-23. Technologia elektrofiltrów mokrych jest wykorzystywana również w innych miejscach huty: w wydziale pieca elektrycznego i konwertorów w Hucie I, a także w obu instalacjach fabryk kwasu siarkowego. Obecnie, mimo pandemii, trwają prace przy zabudowie filtrów
Instalacja oczyszczania gazów w Legnicy
Kolejnym przykładem bardzo istotnej inwestycji, również kluczowym elementem programu BATAs, jest instalacja oczyszczania gazów w Hucie Miedzi Legnica. Będzie gotowa jeszcze w tym roku. – Pandemia nie zmienia naszej strategii. Uruchomiliśmy kolejną znaczącą inwestycję, wartą około 110 mln zł. KGHM postawił na czyste powietrze, efektywność energetyczną i zieloną energię. W ten sposób zmieniamy z roku na rok obraz polskiego przemysłu. W każdym z tych obszarów mamy już znaczące osiągnięcia i plany na przyszłość – zapowiada Marcin Chludziński, Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A
Nowa instalacja przejmie wstępnie oczyszczone gazy technologiczne, doczyści je i skieruje do istniejącej wieży absorpcyjnej usuwającej dwutlenek siarki. Praktycznie w gazie będą jedynie tlen, azot, woda, dwutlenek węgla i odrobina dwutlenku siarki. Docelowo inwestycja zmniejszy ładunek resztkowych zanieczyszczeń aż o 99 proc. Instalacja będzie się składała z dwóch elektrofiltrów mokrych w pierwszym stopniu oczyszczania, dwóch w drugim stopniu oraz z wieży kalomelowej.
Mobilne Laboratorium Środowiskowe
Mobilne Laboratorium Środowiskowe pozwoli na analizy próbek powietrza, wód powierzchniowych i gleb, jakich jeszcze nie było. Na te ostatnie analizy specjalistycznym urządzeniom wystarczą zaledwie minuty! Laboratorium zostało przygotowane przez Centrum Badań Jakości z Grupy Kapitałowej KGHM. Do pomiarów będą używane m.in. drony. Inwestycja w specjalistyczne auto to jeden z elementów realizowanej w miedziowej spółce strategii, która kładzie szczególny nacisk na rozwiązania proekologiczne. Mobilne Laboratorium Środowiskowe to jedyny tego typu sprzęt na Dolnym Śląsku. Oprócz zamontowanego sprzętu diagnostycznego auto będzie zintegrowane z dronem, tak by w razie zagrożenia można było bezpiecznie pobierać próbki powietrza z terenów zanieczyszczonych. Już wkrótce specjalistyczny samochód będzie mógł wyruszyć w teren.
Energia ze słońca
W ciągu najbliższych 24 miesięcy w ramach GK KGHM Polska Miedź S.A. planowane jest oddanie do użytku elektrowni fotowoltaicznych o mocy ponad 10 MW. W skali roku pozwoli to uniknąć emisji ponad 8 tys. ton CO2 oraz innych związków azotów, siarki, a także pyłów Już w grudniu 2020 r., na terenie zakładu KGHM ZANAM w Legnicy otwarto pierwszą elektrownię fotowoltaiczną w technologii 4.0 o mocy 3 MWp. To obiekt w pełni zinformatyzowany i zautomatyzowany, wyposażony w wirtualną dyspozytornię (Control Room) i wybudowany zgodnie z zalecanymi przez Międzynarodową Agencję Energii kierunkami rozwoju energetyki fotowoltaicznej.
Energetyka ma ważne miejsce w Strategii KGHM na lata 2019–2023. Jednym z jej podstawowych założeń jest pokrycie połowy zapotrzebowania energetycznego z własnych źródeł, w tym z OZE. Grupa KGHM to potentat miedziowy – na Dolnym Śląsku ma m.in. trzy kopalnie, dwie huty miedzi i walcownię. Nic dziwnego więc, że zużywa około 2,8 TWh energii elektrycznej rocznie, czyli tyle, ile 150-tysięczne miasto (np. Bytom). Już teraz część zapotrzebowania pokrywa z własnych źródeł wytwórczych, głównie gazowych.
EKOLOGIA – ELEMENT STRATEGII KGHM
Strategia Spółki wyznacza nowe kierunki rozwoju, tzw. cztery E, czyli elastyczność, efektywność, ekologię, e-przemysł. W każdym z nich istotna jest niezależność energetyczna Spółki, zaś własne odnawialne źródła energii wpisują się przede wszystkim w ekologię, ale też w elastyczność i efektywność działania, i są jednocześnie rozwijane zgodnie z trendami e-przemysłu.
Dlaczego dla KGHM tak ważna jest ekologia? Są trzy przyczyny. Pierwsza to ochrona środowiska naturalnego, zwłaszcza Zagłębia Miedziowego, troska o pracowników i mieszkańców. Druga przyczyna ma swoje korzenie biznesowe. Niedługo dla odbiorców może być bardzo istotne, w jaki sposób będzie produkowana miedź, którą kupują. „Zielona miedź”, czyli produkcja miedzi z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, to hasło, które zaczyna być hasłem biznesowym, a KGHM odpowiada na trendy. Poza tym rozwój własnych odnawialnych źródeł energii jest również dla Spółki opłacalny. Trzecią przyczyną jest tzw. Europejski Zielony Ład. Unia Europejska podjęła decyzję o osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r. Polska, która jest niezwykle ważną częścią Wspólnoty, do unijnej koncepcji nazwanej Europejskim Zielonym Ładem ma dochodzić we własnym tempie. KGHM produkuje miedź i metale, które są niezbędne do transformacji energetycznej i klimatycznej.
TO JUŻ UDAŁO SIĘ ZREALIZOWAĆ
Inwestycje proekologiczne miały ogromny wpływ na obniżenie emisji bezpośrednich w KGHM Polska Miedź S.A. w ostatnich latach:
- Uruchomiony został nowy ciąg technologiczny z wykorzystaniem pieca zawiesinowego w Hucie Miedzi Głogów.
- Wzrósł udział złomu we wsadzie (m.in. z wykorzystaniem pieca WTR w HM Legnica) oraz w piecach zawiesinowych HM Głogów. Przerób relatywnie czystych złomów wiąże się z niższą emisją dwutlenku węgla i wpisuje się w zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.
- Wprowadzono usprawnienia technologiczne (np. w zakresie paliw).
Najistotniejszy spadek emisji nastąpił w Hucie Miedzi Głogów, stało się to dzięki zmianie technologii opartej na piecach szybowych. Zmiana technologii doprowadziła do spadku emisji dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery o około 25 proc. Dalsza redukcja śladu węglowego (czyli dalsze zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych) KGHM będzie oparta przede wszystkim na wykorzystywaniu w coraz większym stopniu energii elektrycznej z nisko- lub zeroemisyjnych źródeł.
ELEKTROMOBILNOŚĆ W PRAKTYCE
W Miedziowej Spółce działają cztery nowoczesne, ultraszybkie i ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsza została otwarta przy siedzibie KGHM w Lubinie, potem dołączyły do niej trzy kolejne: przy Hucie Miedzi Głogów, Hucie Miedzi Legnica i przy Zakładach Górniczych Lubin. Przy uruchomieniu stacji KGHM współpracował z Grupą TAURON. Spółka już w 2018 r. postawiła na elektromobilność i sukcesywnie wymienia własną flotę transportową na pojazdy elektryczne. Daje tym samym przykład innym dużym polskim firmom. KGHM ZANAM zaprezentował także prototyp wozu transportowego z napędem elektrycznym – Zanper. Pojazd jest przeznaczony do transportu osób pod ziemią. Ma być wykorzystywany również do przewozu osób poszkodowanych w wypadkach, a także transportu materiałów. Nie każdy wie, że miedź jest kluczowym elementem konstrukcji pojazdów elektrycznych. Wykorzystywana jest w akumulatorach i systemach sterowania, a także w infrastrukturze ładowania. Samochód elektryczny zawiera w sobie średnio prawie cztery razy więcej miedzi niż jego odpowiednik z silnikiem spalinowym (83 kg do 23 kg). Warto podkreślić, że miedź jest metalem, który w 100 proc. nadaje się do recyklingu i może być wielokrotnie używany i przetwarzany bez utraty swoich właściwości technicznych.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST KGHM POLSKA MIEDŹ S.A.