Kolejne ważne informacje przed głosowaniem, w którym może wziąć udział Polonia. Rejestracja przed wyborami także drogą elektroniczną

2014-05-03 2:00

Wciąż nie brakuje pytań Czytelników, którzy chcą wiedzieć jak najwięcej o możliwościach głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Informowaliśmy już, że nowojorczycy będą mogli wybierać polskich europosłów w sobotę, 24 maja, m.in. za pośrednictwem Konsulatu Generalnego RP na Manhattanie. Powtórzmy: głosowanie ma trwać godzinach 7-21. Urny zostaną jednak wystawione nie tylko przy 233 Madison Avenue (Jan Karski Corner), gdzie mieści się polska placówka dyplomatyczna. A gdzie jeszcze? Dodatkowe obwody głosowania dla nowojorczyków i mieszkańców sąsiednich stanów będą zlokalizowane: w Centrum Polsko-Słowiańskim (177 Kent Street, Brooklyn), w Polsko-Amerykańskim Centrum Kulturalnym (1-3 Monroe Street, Passaic, NJ) oraz w Haller Post (112 Grove Street, New Britain, CT).

Wymienione komisje, przypomnijmy, są właściwe dla osób zamieszkałych w 11 stanach północno-wschodniego wybrzeża USA: Connecticut, Delaware, Maine, Massachusetts, New Hampshire, New Jersey, Nowy Jork, Ohio, Pensylwania, Rhode Island i Vermont
Podstawową sprawą, o której należy pamiętać, to dokonanie wcześniejszej rejestracji, bo tylko na tej podstawie będziemy mogli wziąć udział wyborach.

– Konsul nie prowadzi stałego rejestru wyborców, dlatego osoby zamierzające wziąć udział w głosowaniu zobowiązane są przed każdymi wyborami zgłosić swoje dane do spisu sporządzanego przez właściwą terytorialnie placówkę (oczywiście wyborca może być wpisany tylko do jednego spisu) – powiedział Stanisław Pelc z Konsulatu Generalnego RP w Nowym Jorku.


Zgłoszenia do rejestru dokonuje się najpóźniej do trzeciego dnia wyborami, tj. do 22 maja. Można to zrobić telefonicznie (pod numerami: 646-237-2149 i 646-237-2114); pocztą elektroniczną ([email protected]); pisemnie (na adres: 233 Madison Avenue (Jan Karski Corner), New York, NY 10016); ustnie - w siedzibie konsulatu, bądź faksem (nr 646-237-2105), oraz elektronicznie. Ale to nie wszystkie możliwości...
– W celu uproszczenia procedury dokonywania zgłoszeń, zachęcamy do korzystania z elektronicznego systemu rejestracji wyborców „e-wybory”. To najwygodniejszy i najbardziej efektywny sposób zgłaszania wniosków o umieszczenie w spisie. Rejestracji takiej można dokonywać pod poniższymi adresami: https://ewybory.msz.gov.pl lub https://e-wybory.msz.gov.pl – dodaje Stanisław Pelc.


Zgłoszenie powinno zawierać:
* nazwisko;
* imię (imiona);
* imię ojca;
* datę urodzenia;
* numer ewidencyjny PESEL;
* miejsce pobytu wyborcy za granicą (adres zamieszkania);
* numer oraz miejsce i datę wydania ważnego polskiego paszportu;
* precyzyjne oznaczenie adresu, na który może być wysłany pakiet wyborczy;
* miejsce wpisania wyborcy do rejestru wyborców (gmina w Polsce) - tylko w przypadku obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki