Sondaż przeprowadzony przez pracownię Opinia24 dla Radia ZET zadał respondentom dwa kluczowe pytania dotyczące ich nastawienia do kandydatów na prezydenta. Pytania brzmiały: „Jak chętnie zagłosowałby Pan / Pani na Rafała Trzaskowskiego?” oraz „Jak chętnie zagłosowałby Pan / Pani na Karola Nawrockiego?”. Ankietowani mieli do wyboru sześć opcji odpowiedzi, od entuzjastycznego poparcia po całkowite odrzucenie kandydatury.
Trzaskowski kontra Nawrocki: Kto ma większe szanse na wygraną?
Z sondażu wynika, że aż 36 proc. badanych zdecydowanie nie zagłosowałoby na Rafała Trzaskowskiego, wybierając odpowiedź: „Zdecydowanie nie zagłosuję, wykluczam to”. W przypadku Karola Nawrockiego, kandydata popieranego przez PiS, taką odpowiedź wskazało 41 proc. respondentów!
Zobacz: Wiemy, na kogo zagłosują wyborcy Hołowni, Brauna i Zandberga. Zaskakujące dane
Mimo to, 32 proc. respondentów zadeklarowało, że bardzo chętnie zagłosuje na Rafała Trzaskowskiego, a 13 proc. – raczej chętnie. Z kolei w przypadku Nawrockiego, 24 proc. badanych odpowiedziało, że bardzo chętnie na niego zagłosuje, a 15 proc. – raczej chętnie.
Kobiety bardziej skłonne głosować na Trzaskowskiego i Nawrockiego?
Sondaż ujawnił również ciekawe różnice w preferencjach wyborczych ze względu na płeć. W grupie najbardziej przekonanych do głosowania na Rafała Trzaskowskiego jest więcej kobiet niż mężczyzn. Odpowiedź: „Bardzo chętnie, jestem w pełni przekonany / przekonana do tego kandydata” wskazało 36 proc. pań i 27 proc. panów. Proporcje te wyglądają odwrotnie wśród osób, które zdecydowanie odrzucają możliwość oddania głosu na Trzaskowskiego – 29 proc. kobiet i 43 proc. mężczyzn.
Podobna tendencja występuje w przypadku Karola Nawrockiego. Więcej kobiet niż mężczyzn przyznaje, że zagłosuje na niego „bardzo chętnie” (36 proc. pań i 27 proc. panów). Z kolei więcej mężczyzn niż kobiet wybiera opcję „Zdecydowanie nie zagłosuję, wykluczam to” (43 proc. mężczyzn i 29 proc. kobiet).
Sondaż przeprowadzono w dniach 23-26 maja na reprezentatywnej próbie 1021 Polaków w wieku 18 lat i więcej metodą wywiadu telefonicznego (CATI) oraz internetowego (CAWI).