ADHD - Nie jesteś z tym sam

2010-04-20 4:00

Niezwykle ważną rolę w pomocy rodzicom w wychowaniu dziecka z ADHD odgrywa poradnia psychologiczno-pedagogiczna.

Poradnia zajmuje się kompleksową opieką psychologiczno-pedagogiczną nad dziećmi i młodzieżą. Zazwyczaj kadra składa się z wyspecjalizowanych psychologów, lekarzy, pedagogów oraz terapeutów.

Poradnia dla dzieci z ADHD zajmuje się diagnostyką i leczeniem ADHD, zaburzeń zachowania, zaburzeń lękowych, somatyzacyjnych, zaburzeń adaptacyjnych, depresji i fobii. Oferta pomocy jest bardzo bogata. Są to zarówno terapie indywidualne, grupowe, rodzinne, jak i wsparcie w trudnych sytuacjach. Do tego dochodzą szkolenia i warsztaty dla rodziców oraz rad pedagogicznych. Do poradni można się także zgłosić po poradę indywidualną z dziedziny psychologii i pedagogiki.

Jedną ze skutecznych metod terapii oferowanych przez poradnie jest EEG - biofeedback. Pozwala ona na ustalenie harmonii czynności fal mózgowych na zasadzie bioregulacji i samouczenia się mózgu formą treningową wideozabawy. Treningi wyciszają i relaksują przy jednoczesnej aktywacji procesów myślowych. Poprawiają koncentrację, wyciszają nadpobudliwość psychoruchową, niepokój i lęki, znoszą agresywność i poprawiają stosunki z otoczeniem.

Zajęcia terapeutyczne z integracji sensorycznej pomagają tak dzieciom, jak i dorosłym w różnych zaburzeniach: nadpobudliwości psychoruchowej, kłopotach z nauką, kłopotach w koncentracji, słabej pamięci, wadach wymowy, niskiej sprawności manualnej, kłopotach z koordynacją ruchową. Są pomocne także w zaburzeniach lateralizacji, kierunkowości, percepcji wzrokowej i słuchowej, złym poziomie graficznym, obronności dotykowej.

Zajęcia grupowe adresowane są do dzieci i młodzieży. Grupy ustalane są pod kątem wieku dzieci. Adresatami zajęć są dzieci oraz młodzież z trudnościami w relacjach z rówieśnikami, kłopotami z koncentracją uwagi, nadpobudliwością.

Terapia umożliwia dzieciom wykorzystanie uzdolnień i talentów, nauczenie szacunku dla siebie i innych. Na zajęciach dzieci nabywają umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i poprawy kontaktów, zarówno z rówieśnikami, jak też z opiekunami i nauczycielami.

Ważna jest także praca nad podniesieniem samooceny dzieci i wyposażenie ich w skuteczne narzędzia przydatne zarówno w nauce, jak i zabawie. Zajęcia polegają na interakcji dzieci z prowadzącym. W trakcie zajęć prowadzone są gry i zabawy integracyjne, gry służące wyjaśnieniu omawianych zagadnień.

Poszukaj pomocy

Jeżeli podejrzewasz, że twoje dziecko ma ADHD, nie wpadaj w panikę. Nie jesteś z tym problemem sam. Przy pierwszych niepokojących symptomach zwróć się do lekarza rodzinnego. Wskazówki na temat odpowiednich poradni powinien również mieć pedagog lub psycholog szkolny. Dodatkowych informacji można też poszukać w Internecie, np. na stronach www.adhd.org.pl czy www.ptadhd.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze artykuły