W salonie kierujemy się przede wszystkim wyglądem, kolorem, ceną, gwarancją, cenami napraw w serwisie. Zwykle jednak nie zastanawiamy się, za ile przyjdzie nam w przyszłości sprzedawać samochód.
W przypadku klientów flotowych, utrata wartości auta to kwestia kluczowa - przy potężnych parkach samochodowych przekłada się to na grube pieniądze. Jednak nawet przeciętny Kowalski może z tej wiedzy zyskać coś dla siebie. Znając prognozę cenową, może zaplanować najbardziej optymalny czas użytkowania auta lub odwrotnie - wybrać samochód, który straci najmniej w okresie, w którym zwykł zmieniać pojazd.
Przyjrzeliśmy się najpopularniejszym i najchętniej kupowanym modelom w czterech segmentach - od klasy mini do średniej. Wybrane przez nas modele to wersje podstawowe w swoich gamach. Do wyliczenie utraty wartości posłużył program "forecast" firmy Eurotax.
Japońskie tracą najmniej
Eliza Kitlas, specjalista ds. marketingu i PR firmy Eurotax-Glass's Polska
Wartość rezydualna to wartość, jaką osiąga samochód po upływie założonego czasu eksploatacji.
Zależy ona od kilku głównych czynników. Jednym z nich jest historia pojazdu, czyli ceny, jakie osiągał dany model na rynku w przeszłości. Ważne jest też, kiedy producent przewiduje istotne zmiany w danym modelu, tzn. zmiany techniczne lub face lifting - one również rzutują na cenę. Istotny wpływ na utratę wartości ma wyposażenie auta. Im większy pakiet wyposażenia ponadstandardowego, tym większa utrata wartości samochodu. Pakiet wyposażenia dodatkowego traci swoją wartość znacznie szybciej niż sam samochód.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na wartość rezydualną jest przebieg samochodu - im większy przebieg, tym większa utrata wartości. Wpływ mają też wszelkiego rodzaju promocje oferowane przez dealerów. Stała i wysoka promocja na dany model może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty wartości - liczonej od ceny cennikowej przed upustem dealera - w okresie pierwszych 9-12 miesięcy eksploatacji pojazdu na poziomie 35-40 proc. wartości.
Oczywiście wszystkie nowe pojazdy najwięcej na wartości tracą w ciągu trzech pierwszych lat eksploatacji. W przypadku aut flotowych i firmowych utrata wartości jest większa niż w przypadku aut "prywatnych", głównie ze względu na z reguły wyższy przebieg.
Na rynku polskim jedne z najmniejszych spadków wartości odnotowują auta marek japońskich, takich jak Toyota czy Honda, które jednocześnie znajdują się w dziesiątce najchętniej kupowanych w naszym kraju aut.
Tak oblicza się utratę wartości aut
Ponadto bierze się pod uwagę:
- wartość wyposażenia dodatkowego w kalkulowanym pojeździe;
- wpływ koloru na wartość rezydualną pojazdu;
- wpływ inflacji na przyszłą wartość pojazdu. Prognoza inflacji dla Polski jest przygotowywana przez Bank Europejski;
- wpływ face liftingów oraz zmian modelowych na wartość rezydualną pojazdu. Im bliżej do zmiany modelu, tym wartość tej korekty będzie wyższa. Informacje o tym, w którym miejscu cyklu życia jest pojazd, Eurotax otrzymuje bezpośrednio od producentów.
Dokonuje się korekty związanej z przebiegiem pojazdu i popularnością danego modelu. Użytkownik programu, wyliczającego utratę wartości auta, opiera się na swoim doświadczeniu oraz dotychczasowej praktyce i sam określa wysokość korekty (+/- 20 proc.). Wszystkie powyżej opisane czynniki po zsumowaniu dają ostateczną wartość rezydualną pojazdu.