INNOWACYJNE DWORCE SYSTEMOWE

2015-05-27 2:00

Dworce stają się coraz piękniejsze i bardziej przyjazne podróżnym. Zmodernizowane, odrestaurowane stacje mogą być prawdziwą ozdobą i wizytówką miast. Niektóre z nich to architektoniczne perełki. Inne – np. budowane od nowa w ramach realizowanego przez PKP S.A. pilotażowego projektu Innowacyjne Dworce Systemowe – zachwyca nowoczesnością. Pierwsze obiekty tego typu powstaną w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich Wschód.

Miliony na inwestycje dworcowe

PKP S.A. zarządzają około 2,3 tys. Dworców w całej Polsce. Od kilku lat spółka prowadzi największy w historii program inwestycyjny. Tylko w ubiegłym roku na inwestycje dworcowe PKP S.A. wydały ok. 220 mln zł, a w tym planuje na nie przeznaczyć ok. 350 mln zł. Niektóre obiekty są gruntownie przebudowywane, modernizowane i odnawiane, inne – budowane od podstaw. Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A., który zakłada wyburzenie dotychczasowych stacji kolejowych i postawienie zamiast nich kompaktowych, parterowych budynków.

Taniej i krócej

Innowacyjne Dworce Systemowe powstają w miejscach, w których modernizacja obecnych obiektów byłaby mniej opłacalna. Zbyt duże w stosunku do lokalnych potrzeb dworce zastępowane będą mniejszymi i w pełni zagospodarowanymi komercyjnie. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów utrzymania obiektów. Niższy jest również koszt budowy.

Ten sam wzór, inne detale

Innowacyjne Dworce Systemowe będą budowane według standardowego wzoru z przetworzonych, ekologicznych elementów. Różnić się będą jedynie detalami dopasowanymi do konkretnej lokalizacji. Dzięki wcześniejszym analizom potencjału komercyjnego dworce zostaną również lepiej zagospodarowane i dostosowane do potrzeb lokalnych społeczności. Każdy obiekt składa się z trzech modułów funkcjonalno- użytkowych: modułu „dworcowego", modułu „miejskiego" i wiaty parkingowej lub rowerowej od strony peronu, stanowiących niezależne bryły połączone wspólnym zadaszeniem. W budynkach w części dworcowej znajdą się m.in.: poczekalnia, kasy, toalety, pokój dla opiekuna z dzieckiem, pomieszczenia techniczne (energetyczne, teletechniczne, pomieszczenie wodomierzy, kotłownia) i otwarta poczekalnia pod zadaszeniem od strony peronów. W części miejskiej – przestrzeń pod lokal usługowy, a na fasadzie budynku pojawi się zegar.

Ekologia wszędzie obecna

Nowe dworce będą mniejsze, ale też tańsze w utrzymaniu i eksploatacji, m.in. dzięki zastosowaniu rozwiązań ekologicznych. Dbałość o środowisko będzie zauważalna niemal w każdym miejscu dworca. Na „zielonym dachu" wiat budynków będą np. umieszczone ogniwa fotowoltaiczne pozwalające na wykorzystanie energii słonecznej do wytwarzania prądu dla urządzeń na dworcu. Taki dach jest dobrym izolatorem – latem chroni przed nagrzewaniem kondygnację, która znajduje się pod nim, zimą – ogranicza ucieczkę ciepła z budynku. Ale nie tylko – na „zielonym" dachu będzie się gromadzić woda deszczowa, dzięki temu mniej jej odpłynie do kanalizacji. Mało tego – woda z dachu zostanie odzyskana i wykorzystywana m.in. do nawadniania terenów zielonych. To nie koniec oszczędności. Energooszczędne oświetlenie LED wraz z czujkami obecności w pomieszczeniach dworca umożliwią zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przeznaczonej na oświetlenie budynku. Kolejny przykład wykorzystania odnawialnych źródeł energii to pompy ciepła (powietrzne lub gruntowe), które posłużą do ogrzewania i wentylacji pomieszczeń dworcowych, a jednocześnie ograniczą negatywny wpływ na środowisko.

Nowe technologie w natarciu

Nowy dworzec systemowy będzie pełen rozwiązań wykorzystujących najnowsze technologie. Bardzo ciekawą koncepcją jest dynamiczna iluminacja, sprawiająca, że dworzec rozświetli się, sygnalizując przyjazd pociągu na stację. Wpłynie to zarówno na podniesienie bezpieczeństwa podróżnych wsiadających do pociągu, jak i na zmniejszenie kosztów utrzymania obiektu. Nowe obiekty zostaną również wyposażone w BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Ułatwienia dla podróżnych

PKP S.A., budując nowe dworce, stara się uwzględnić potrzeby różnych grup społecznych. Nowe budynki będą bardziej przyjazne dla mam z dziecięcymi wózkami – zostaną tam zamontowane specjalne pochylnie i przejścia, w których bez trudu zmieści się wózek. Z myślą o ich wygodzie powstaną też specjalne pomieszczenia „dla opiekuna z dzieckiem". Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się zaprojektowano przejścia pozbawione przeszkód architektonicznych oraz odpowiednio dostosowane toalety. Ułatwieniem dla osób niedowidzących oraz niewidomych będą prowadnice i płytki kierunkowe ułatwiające poruszanie się.

EWA ROWICKA – Departament Inwestycji PKP S.A.

Projekt Innowacyjnych Dworców Systemowych w pełni wpisuje się w plan tworzenia infrastruktury w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, czyli z dbałością o środowisko i jakość życia człowieka. Głównym założeniem jest poprawa komfortu pasażerów – powstaną nowoczesne, przyjazne podróżnym i środowisku obiekty, w których uwzględnione zostaną potrzeby różnych grup społecznych. Będą specjalne udogodnienia i ułatwienia dla podróżujących z małymi dziećmi, dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową czy niedowidzących i niewidomych. Jednocześnie zostaną zastosowane rozwiązania, które pozwolą ograniczyć szkodliwy wpływ na środowisko. Atutem tego projektu jest także to, że uwzględnia on nie tylko obecne potrzeby, ale także te, które mogą pojawić się w przyszłości. Przewidziano bowiem możliwość zarówno rozbudowy kubatury dworca, jak i zmniejszenia jego powierzchni, bez konieczności gruntownych zmian (budynek jest jednokondygnacyjny i obudowany rozległą wiatą, instalacje są uporządkowane i doprowadzone do jednego dedykowanego miejsca z możliwością ich rozbudowy). Nowe dworce na początek zastąpią stare budynki w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich Wschód. Podobne obiekty mogą powstać nawet w kilkudziesięciu miejscach w Polsce.

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki