Audi AI:TRAIL quattro: terenówka z własnymi dronami - WIDEO, ZDJĘCIA

2019-09-11 11:19 Rafał Mądry

Audi pokazało samochód terenowy z napędem elektrycznym, reprezentujący mobilność przyszłości. Koncepcyjny pojazd mający poradzić sobie na przełajowych szlakach to czteroosobowe Audi AI:TRAIL quattro, wyposażone w takie ciekawostki, jak m.in. własne drony.

Audi AI:TRAIL quattro łączy w sobie przygotowanie do zautomatyzowanej jazdy z możliwościami użytkowania auta w terenie. Kabina przeszklona aż do podłogi, daje nieograniczoną widoczność, a olbrzymiej pojemności akumulator gwarantuje wystarczający zasięg nawet poza gęstą siecią stacji ładowania. Samochód wyposażony jest w cztery silniki elektryczne, rozbudowane systemy wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy oraz stały napęd na cztery koła quattro.

Przeczytaj też: Druga generacja Audi RS7 Sportback: osobowy odrzutowiec na kołach - WIDEO, ZDJĘCIA

Potencjał do jazdy poza asfaltowymi drogami jest duży. Pojazd mierzy 4,15 m długości, 2,15 m szerokości i jest wysoki na 1,67 m. karoseria wisi 340 mm nad ziemią i jest zawieszona na olbrzymich 22-calowych kołach ze specjalną konstrukcją ogumienia w rozmiarze 850 mm, które zwiększaj skok zawieszenia o dodatkowe 60 mm. Opony posiadają kontrolowaną regulację ciśnienia powietrza. Optyczne czujniki w połączeniu z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC wykrywają rodzaj nawierzchni i odpowiednio do niej dostosowują ciśnienie w oponach. Masywne wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona ze sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami zapewniają odpowiednią wytrzymałość i bezpieczną stabilność podczas jazdy. Auto może brodzić w wodzie o głębokości przekraczającej pół metra.

Maksymalne przeszklenie

Kabina to z kolei wielokątna przestrzeń otoczona dużymi przeszklonymi powierzchniami, oferująca miejsce dla czterech osób. We wnętrzu krawędzie bocznych szyb dają najwięcej miejsca tam, gdzie pasażerowie najbardziej go potrzebują – na wysokości ramion i łokci. Zapewniają także dodatkową przestrzeń tam, gdzie nisko sięgająca szyba boczna daje swobodny widok na podłoże. Całość otoczenia jest wykonana z materiałów z recyklingu. W drugim rzędzie znajdują się dwa siedzenia wykonane na wzór hamaków. Połacie materiału, rozciągnięte na przenośnej ramie z rurek, tworzą wygodne miejsce do siedzenia i oparcia pleców. Siedzenia te mogą być wykorzystane w celach relaksacyjnych na wiele sposobów. Można je wyjąć i użyć jako przenośnych mebli ogrodowych.

Nie przegap: Debiutuje Audi RS6 Avant C8. Jest ostentacyjne, mocne i piekielnie szybkie! Zobacz ZDJĘCIA i WIDEO

Dzięki elektrycznemu układowi napędowemu umieszczonemu bezpośrednio na osiach i dzięki montażowi akumulatora w podłodze, nie było tu potrzeby wydzielania poszczególnych sekcji nadwozia np. dla umieszczenia silnika, czy akumulatora. Lekka konstrukcja i maksymalna sztywność karoserii to ważne cele techniczne, zwłaszcza w przypadku samochodu terenowego. Dlatego karoseria Audi AI:TRAIL to kompozycja wielomateriałowa składająca się z najnowocześniejszych stali, aluminiowych powierzchni i włókna węglowego. Mimo zastosowania wydajnych akumulatorów, masa pojazdu to zaledwie 1750 kg.

Audi AI:TRAIL quattro
Autor: Audi Audi AI:TRAIL quattro

Moc i zasięg

Audi AI:TRAIL jest przygotowane do podróżowania w terenie pozbawionym infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdu. Zasięg wynosi od 400 do 500 km jazdy drogą utwardzoną lub w lekkim terenie, dzięki akumulatorowi litowo-jonowemu. W terenie, gdzie zwiększony uślizg kół niesie ze sobą wyższe zużycie, oznacza to ograniczenie do 250 km. Maksymalna prędkość na drodze utwardzonej jest ograniczona do 130 km/h. Elektronika pojazdu nieustannie monitoruje przepływ energii i zużycie, zapewniając także w terenie maksymalną ekonomikę jazdy.

Testowaliśmy: Audi RS4 Avant B9 2.9 TFSI V6 450 KM Tiptronic quattro: rodzinny odlot

Za napęd odpowiadają cztery silniki elektryczne, z których każdy napędza bezpośrednio jedno koło. Moc systemowa wynosi maksymalnie 320 kW, a maksymalny moment obrotowy do 1000 Nm. Zazwyczaj tylko niewielka część tej mocy jest mobilizowana do pracy. Dzięki niezależnie od siebie napędzanym kołom, można było więc zrezygnować z mechanizmów różnicowych i blokad. Dzięki umiarkowanie skalkulowanej prędkości maksymalnej można tak ustawić przełożenie, by w każdej chwili do każdego koła docierało wystarczająco dużo momentu obrotowego. Elektronika koordynuje stabilność jazdy i przyczepność.

Audi AI:TRAIL quattro
Autor: Audi Audi AI:TRAIL quattro

Świetlne drony

Miejsce klasycznych reflektorów zajęły źródła światła swobodnie umieszczone poniżej słupków A, mogące emitować światło zarówno na zewnątrz, jak i do wewnątrz pojazdu. Przyciemniane i ze sterowanym kierunkiem świecenia, diodowe źródła światła mogą służyć i jako lampa oświetlająca wnętrze i jako oświetlenie pola przed autem. Tak samo funkcjonują światła tylne. Rozciągając się na całą szerokość tyłu, element ten może służyć jako oświetlenie bagażnika oraz jako światła tylne.

Zamiast konwencjonalnych świateł mijania i świateł drogowych, Audi AI:TRAIL dysponuje pięcioma bezwirnikowymi, trójkątnymi dronami z elektrycznym napędem ze zintegrowanymi elementami diodowych świateł Matrix LED. Są one w stanie lądować na bagażniku dachowym albo bezpośrednio na dachu pojazdu, a tam dokować się do indukcyjnych urządzeń ładujących. Te obiekty latające o nazwie „Audi Light Pathfinder" dzięki niezmiernie lekkiej konstrukcji, mogą ze stosunkowo niewielkim nakładem energii latać przed AI:TRAIL i oświetlać drogę – całkowicie zastępując tym samym reflektory. W razie potrzeby wbudowane kamery generują obraz wideo, który można przesłać na ekran przed kierowcą za pośrednictwem Wi-Fi, zmieniając Pathfindery w „oczy na niebie”.

Podczas postoju AI:TRAIL, drony mogą także z swych pozycji na dachu oświetlać otoczenie – na przykład podczas pikniku w pobliżu pojazdu. A przez przezroczysty panoramiczny dach oświetlają wnętrze pojazdu na wypadek, gdyby pasażerowie woleli pozostać w jego środku. Zasadniczo drony, koordynowane w sposób w pełni zautomatyzowany przez AI:TRAIL, latają parami. Jednak w razie potrzeby, łącząc się podczas lotu w grupy do pięciu urządzeń latających, mogą emitować dodatkową moc świecenia albo oświetlać dodatkową powierzchnię wokół pojazdu. Przy pomocy specjalnej aplikacji sterującej na smartfonie, pasażerowie mogą zarządzać nimi zgodnie z własnymi życzeniami.

Najnowsze