Ford GT w nowej specjalnej wersji oddaje hołd wyścigowym protoplastom

2021-08-17 12:38

W hołdzie dla supersamochodu Ford GT, prototypowego pojazdu, który ożywił program wyścigowy ponad pół wieku temu, Ford przedstawia Forda GT ’64 Prototype Heritage Edition. Limitowana edycja pojazdu jest inspirowana prototypem Forda GT z 1964 roku, który zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku 3 kwietnia 1964 roku i stał się jedynym amerykańskim supersamochodem, który wygrał Le Mans.

Wkraczając w ostatni rok produkcji, supersamochód Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition składa hołd prototypom Forda GT z 1964 roku, które doprowadziły do powstania jedynego amerykańskiego supersamochodu, wygrywającego wyścig Le Mans w latach 1966-1969 oraz ponownie w 2016 roku. Auto to nowoczesna interpretacja oryginału, która bezbłędnie wskazuje, czemu ten samochód oddaje hołd. Pojazd ma biały lakier Wimbledon White z grafiką Antimatter Blue, w tym potrójny pas wyścigowy na dachu. Widoczne są odsłonięte elementy z włókna węglowego, w tym 20-calowe koła w kolorze Antimatter Blue (unikalna barwa dla Forda GT), a także odsłonięty przedni spojler z włókna węglowego, progi boczne, podstawy lusterek, żaluzje silnika i tylny dyfuzor wykończone w połysku. Zaciski hamulcowe Brembo lakierowane w kolorze srebrnym z czarną grafiką oraz czarne nakrętki kół dodatkowo unowocześniają estetykę.

Włókno węglowe jest również obecne w kabinie, z progami drzwi z włókna węglowego, dolną częścią słupków A i konsolą, a także z matowymi akcentami również z włókna węglowego. Z niego wykonane są także fotele, pokryte Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue ze srebrnymi przeszyciami, a na powierzchni siedzeń i zagłówkach wytłoczono logo GT. Deska rozdzielcza jest pokryta skórą w kolorze Ebony i Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue. Alcantarą pokryte są również słupki i podsufitka. Niebieskie aplikacje Antimatter Blue na desce rozdzielczej, listwach przy drzwiach i konstrukcji siedzeń są skoordynowane wizualnie z wyjątkowymi kołami. Kierownica jest wykończona Alcantarą w kolorze Ebony z czarnymi przeszyciami, a łopatki zmiany biegów z podwójnym sprzęgłem są surowe i wypolerowane.

Pokonać Ferrari

Mając na celu pokonanie Ferrari i wygranie Le Mans, Ford rozpoczął prace nad własnym samochodem wyścigowym w 1963 roku, a niecały rok później podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku w 1964 roku zaprezentowano prototyp Forda GT (podwozie GT/101). Zbudowano pięć prototypów GT – to pierwsze modele Forda wykorzystujące głęboką analizę aerodynamiczną do optymalizacji osiągów przy dużych prędkościach. Są to jedne z najważniejszych samochodów produkowanych przez Forda, stanowiące podstawę programu GT, którego kulminacją był miejsca 1-2-3 podczas wyścigu Le Mans w 1966 roku. Spośród pięciu zbudowanych prototypów Forda GT, podwozie GT/105 jest jedynym, które przetrwało w oryginale i nosi barwy zgodne z ówczesną wersją. Podwozia GT/101 i GT/102 zostały zezłomowane po testach zderzeniowych Le Mans i Monza. Modele GT/103 oraz GT/104 zostały przemalowane i są ekskluzywnymi eksponatami w Muzeum Shelby w Boulder w Kolorado.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki