Ford Mustang Mach 1 kosztuje 56 tys. zł ekstra. Z przyjemnością wydasz te pieniądze! TEST, OPINIA

2021-08-05 5:43

Ford Mustang Mach 1 po raz pierwszy w historii trafił do Europy i jest najdroższym Mustangiem, jakiego można kupić w Polsce. Kosztuje minimum 283 710 zł, a to dokładnie 56 tys. zł więcej w stosunku do Mustanga GT. Co takiego ma w sobie amerykański mięśniak napędzany bulgoczącym silnikiem V8, że trzeba do niego dołożyć równowartość nowej Dacii Logan? Dlaczego na ten wóz każda złotówka zostanie wydana z przyjemnością?

Ford Mustang bez względu na wersję to zawsze gwarancja pokaźnych dawek emocji. Dla jednych liczy się już sam niepowtarzalny wygląd i logo galopującego konia, dla innych główną rolę gra układ napędowy oraz nieskrępowana możliwość kręcenia widowiskowych bączków i palenia gumy. Im większy i mocniejszy silnik, tym pokłady charakteru zostają spiętrzone. Mustang to marka sama w sobie, samochód kultowy, który wywarł wielki wpływ na świat motoryzacji i stał się integralną częścią popkultury. Widok kciuka w górę od innych kierowców i uśmiech na twarzach obserwatorów, nie są niczym szczególnym. Mustangów się nie zazdrości. To auta wzbudzające pozytywne emocje, a nie wozy dla snobów z portfelami wypchanymi gotówką.

Anonimowość i wtapianie się w tłum? O nie, nie w Mustangu! A już szczególnie nie w Mustangu Mach 1. Dlaczego? Mach 1 to obok wersji GT, Boss czy Shelby, jedna z najbardziej znanych odmian, jakie towarzyszą Mustangowi w jego ponad 55-letniej historii. Mach 1 zasługujący na miano motoryzacyjnego bóstwa, po raz pierwszy pojawił się w roku 1969 z kolejnymi ewolucjami na lata 1970 i 1971. W topowej wersji miał pod maską abstrakcyjnie wielki i głośny silnik V8 o objętości skokowej aż 7 litrów! Dziś takie rozwiązanie byłoby nie do pomyślenia, a auto z takim silnikiem wyjechałoby z fabryki co najwyżej po trupach kilkuset ekologów. Mach 1 powrócił w 1974 roku i jeszcze raz w 2003, a aktualna limitowana odmiana z 2021 r. jest jego najnowszą wariacją opartą na szóstej generacji Mustanga po liftingu.

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray

Czym charakteryzuje się Ford Mustang Mach 1? Auto rozpoznamy już po wyglądzie za sprawą dodatkowych elementów aerodynamicznych, nawiązujących do wyścigów. Inny wygląd to przede wszystkim indywidualny design grilla z okrągłymi wcięciami po bokach. W ponad 50-letnim klasyku miejsca te zajmowały duże okrągłe lampy, a w nowym mamy do czynienia tylko z zabiegiem stylistycznym. Trochę szkoda, że nie są to choćby prawdziwe wloty powietrza. To zdecydowanie miejsce do popisu dla tunerów oraz producentów części i kwestia czasu, kiedy na rynku pojawią się pasujące jak ulał akcesoryjne lampy. Groźnie wygląda przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza i splitterem, nowy jest tylny dyfuzor, który zresztą Ford zapożyczył z mocarnego Shelby GT500 oraz tylny spojler. Mach 1 wytwarza w sumie 22% większą siłę docisku aerodynamicznego niż Mustang GT. Dłuższa jest osłona podwozia, z żebrami kierującymi strumień powietrza chłodzącego na tarcze hamulcowe. Indywidualne są 19-calowe felgi o pięciu grubych ramionach, nawiązujące designem do staruszka (testowany Mach 1 miał inne opcjonalne lżejsze felgi obniżające masę nieresorowaną).

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray

To jeszcze nie wszytko. Z dyfuzora na dwie strony wyprowadzono ryczący układ wydechowy z podwójnymi końcówkami o średnicy 4,5”. Wydech z zaworami Active Valve Performance pozwala kierowcy na zmianę natężenia dźwięku. W uproszczeniu - albo grzeczny cichy sąsiad przy odpaleniu, albo gardłowo rycząca bestia, wielbiąca bezsensowne przepalanie benzyny. Tutaj posłuchasz, jak brzmi wydech w Mach 1 - KLIKNIJ.

Logo „Mach 1” trafiło na tył oraz na błotniki i zostało pomalowane grafitowym kolorem. W barwie tej jest m.in. także pędzący koń na grillu oraz obudowy lusterek. Do tego dochodzi okleina nadwozia. Jest szeroki 2-kolorowy pas na masce i 2-kolorowe pasy wzdłuż boków nadwozia. Na koniec wybór jednej z ośmiu kombinacji kolorów nadwozia oraz wspomnianych pasów. Na zdjęciach przedstawiam auto w lakierze Fighter Jet Grey z czarno-pomarańczowymi pasami, pomarańczowymi zaciskami hamulcowymi oraz opcjonalnymi felgami. Co ciekawe, standardowo montowane są opony Michelin Pilot Sport 4 S.

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 w kolorze Fighter Jet Gray

Dobrze znane wnętrze

Kozacki wygląd nadwozia nie ma swojej kontynuacji w kabinie. Wnętrze właściwie wygląda tak samo, jak w zwykłym Mustangu GT. Wersja Mach 1 wyróżnia się górnym wykończeniem deski rozdzielczej w kolorze ciemnego aluminium i unikatową tabliczką znamionową z logo Mach 1 i indywidualnym numerem egzemplarza. Specjalne są też nakładki na progach z logo Mach 1 oraz okrągła biała gałka manualnej dźwigni zmiany biegów, znana z Mustanga Bullitta. Skórzana tapicerka foteli dostała wyraźne poprzeczne przeszycia na oparciach, nawiązujące do klasycznego Mach 1. Plastiki i tworzywa w wykończeniu na szczęście cały czas są matowe i nie dotknięto ich uciążliwym w użytkowaniu lakierem piano black.

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 - wnętrze

Jeśli mowa o praktyczności, to również ten sam Mustang, do którego od kilku lat przyzwyczajeni są jego użytkownicy. To typowy „amerykan” z obszernymi fotelami o dużym zakresie regulacji, przystosowanymi do gabarytów tęgich kierowców. W opcji po dopłacie 7500 zł dostępne są kubły RECARO. Po otwarciu pozbawionych ram okiennych drzwi, których długość jest problematyczna po zaparkowaniu pomiędzy innymi autami, uderza zaskakująca ilość miejsca. Kabina jest dość przestronna i dzięki rozstawowi osi liczącemu 2720 mm z tyłu usiądą dzieci lub niewysokie osoby.

Przeczytaj: Ford Mustang Bullitt 5.0 V8 vs. Lexus RC F Carbon 5.0 V8 - PORÓWNANIE. Zatęsknimy za takimi autami

Duży otwór drzwiowy sprawia, że słupek B jest znacznie odsunięty za plecy, więc trochę ciężko sięgnąć po pasy bezpieczeństwa, które łatwo wypadają z paskowych zapinek w fotelach. Bagażnik o pojemności 408 litrów pomieści zaskakująco dużo ładunku i zawstydza pod tym względem auta kompaktowe. Mało tego, Mustangiem uda się przewieść dłuższe przedmioty bo oparcia kanapy składają się w schemacie 50/50. O tym, że Mustang potrafi być praktycznym wozem, pisaliśmy obszernie w tym tekście - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 - wnętrze

Duży 12-calowy wyświetlacz elektronicznych zegarów po odpaleniu wozu wita kierowcę specjalną grafiką. Ekran jest czytelny i ma kilka definiowanych widoków, zależnych od ustawionego trybu jazdy. Kierownica sprawia wrażenie trochę za dużej, ale za to wszystkie przełączniki odpowiedzialne za najważniejsze funkcje i ustawienia są fizyczne i pod ręką. Wśród standardowo oferowanych elementów wyposażenia zapewniających komfort znalazły się: podgrzewane i wentylowane przednie fotele, podgrzewana kierownica, system łączności SYNC 3.2 z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym w centrum konsoli, modem FordPass Connect 6 odpowiedzialny za komunikację ze światem, 2-strefowa klimatyzacja automatyczna, kamera parkowania tyłem oraz 12-głośnikowy system audio B&O. Jest też radio DAB+ i odtwarzacz CD/MP3 (tak, w Mustangu wciąż dostajemy czytnik płyt CD). Do wyposażenia podstawowego należy też pakiet przydtnych systemów wsparcia kierowcy, wpłuwających na bezpieczeństwo jazdy.

Mocarny Ford Mustang Mach 1

Wolnossący silnik 5.0 V8

Jedną trzecią długości muskularnego nadwozia rozciągniętego na 4797 mm zajmuje maska. To pod nią umieszczone zostało mocarne wolnossące serducho, którego brzmienie wywołuje ciary. Specjalne zestrojony 5-litrowy silnik V8 lubi wysoko się kręcić. Po moc 460 KM trzeba sięgnąć aż do 7250 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 529 Nm oferowany jest przy przy 4900 obr./min. Motor wyposażono w wysokowydajny układ dolotowy Open Air Induction System z modelu Shelby GT350 i kolektor z 87-milimetrowymi przepustnicami. Podawanie paliwa to kombinacja systemu niskociśnieniowego wtrysku benzyny do kolektora z wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem do komory spalania. Nowe systemy chłodzenia podzespołów wpływają na większą sprawność.

Dowiedz się: Jak jeździ Ford Mustang Mach-E? Czy elektryczny SUV ma w sobie coś z legendarnego fastbacka? TEST, OPINIA

Palenie gumy w kłębach dymu, kręcenie bączków przy akompaniamencie piszczących opon, jazda efektownymi slajdami - Mustang Mach 1 na wszystko to pozwala, jak na tylnonapędowego „amerykana” z krwi i kości przystało. Ba! To auto ma nawet do takich zabaw dedykowane tryby i pozwala na swawole bez kagańca. Za to kochamy amerykańską motoryzację! Mach 1 to auto, które daje mnóstwo frajdy. Bez znaczenia, czy mamy ochotę powoli i spokojnie snuć się po ulicach miasta w akompaniamencie widlastej jednostki, czy wypróbować możliwości auta na torze przy jednoczesnym zweryfikowaniu własnych umiejętności. Zużycie paliwa? Ile wlejesz, tyle z pewnością przepalisz. Ford oficjalnie mówi o średniej dawce 12,4 l/100 km, natomiast ja swój test skończyłem ze średnim wynikiem 17 litrów.

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 - wnętrze

Mustang Mach 1 to zdecydowanie szybki i głośny wóz. Odczuwalnie reaguje na gaz, płynnie przyspiesza i przy tym poważnie uzależnia generowanym dźwiękiem. To pierwszy seryjnie produkowany Mustang, dostępny w Europie ze sportową, 6-biegową manualną skrzynią biegów TREMEC, wyposażoną w system płynnej redukcji biegów. Krótka dźwignia drążka zmiany biegów stawia przyjemny opór przy zmianie przełożeń, a redukcjom towarzyszą uzależniające międzygazy, za generowanie których odpowiada elektronika. Przyspieszanie od 0 do 100 km/h z manualem wynosi 4,8 s, na drugim biegu można gnać nawet 130 km/h, a prędkość maksymalna według danych fabrycznych dochodzi do 267 km/h. W ofercie jest też 10-biegowy automat (dopłata 10 000 zł) z dostosowaną chłodnicą oleju i przestrojonym oprogramowaniem, który sprawia, że „setka” osiągana jest w imponującym czasie 4,4 s, za to szybkość maksymalna spada do 249 km/h.

2021 Ford Mustang Mach 1

i

Autor: Rafał Mądry Ford Mustang Mach 1 - wnętrze

Najlepiej prowadzący się Mustang

Ford obiecał, że Mach 1 będzie najlepiej prowadzącym się Mustangiem, jaki kiedykolwiek dotarł do Europy i dotrzymał słowa. Ten Mustang szokująco dobrze skręca i zaskakuje zwrotnością, o czym przekonałem się na Autodromie Słomczyn. Mach 1 w porównaniu z GT ma wyraźnie lepszą zdolność pokonywania zakrętów, pewniej radzi sobie z obciążeniami i jest stabilniejszy przy dużych prędkościach. Już w standardzie montowany jest mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z chłodnicą mechanizmu z Shelby GT500, zmodyfikowany i bardziej bezpośredni układ kierowniczy (nowe oprogramowanie sterujące wspomaganiem), a także pneumatyczne amortyzatory MagneRide, sztywniejsze sprężyny, nowe stabilizatory i zmienione parametry pracy tulei. Architektura wielowahaczowego zawieszenia z ramami pomocniczymi i elemntami łączników pochodzi z Mustangów Shelby GT350 i GT500. Kielichy przednich amortyzatorów mają dedykowaną górną rozporkę, którą widać po uniesieniu pokrywy silnika.

Cena i podsumowanie

Szalenie popularny Ford Mustang zapracował sobie na sukces. Szósta generacja to drugi rok z rzędu najlepiej sprzedające się auto sportowe na świecie i szósty rok z rzędu najlepiej sprzedające się sportowe coupe na całym globie! To też najchętniej wybierane auto sportowe w Polsce. Niestety Mustang z roku na rok systematycznie drożeje i teraz trzeba za niego zapłacić minimum 227 710 zł w przypadku wersji GT z silnikiem V8 (2.3 EcoBoost już dawno wypadł z oferty). Ford Mustang Mach 1 to najdroższy Mustang jakiego można kupić w Polsce. Coupe przygotowane dla osób poszukujących w nim faktycznie sportu to wydatek od 283 710 zł. Kwota 56 tysięcy ekstra zawiera wspomnianą w tym tekście pokaźną paczkę nowych części, które sprawiają, że mechaniczny wierzchowiec jest łatwy do opanowania i jedzie dokładnie tam, gdzie chce tego jeździec, a każdy wygenerowany dźwięk wywołuje ciary i szeroki uśmiech.

Nowych samochodów z tak tradycyjnym układem napędowym już praktycznie nie ma. Charakterny Mustang Mach 1 legitymujący się świetnymi parametrami, ponadczasową stylistyką i bogatym wyposażeniem to prawdziwa gratka dla miłośników sportowych samochodów. Każda wydana złotówka na ten porywający wóz będzie dla jego właściciela przyjemnością. Czy Mach 1 jest limitowany i trzeba się spieszyć z jego kupnem? Nie do końca. Ford wyprodukuje tyle egzemplarzy, ile będzie na niego chętnych. Dokładnie ten sam model sprzedaży Ford przyjął przy wersji Bullitt (NASZ TEST). Z kupnem czekać jednak nie warto - to z całą pewnością ostatni taki Mustang zbudowany według starej szkoły. W czasach downsizingu, nacisku na ekologię i globalną elektryfikację motoryzacji, wolnossące motory V8 za chwilę przejdą do historii...

Ford Mustang Mach 1 - dane techniczne

SILNIK V8, 32V
Paliwo benzyna
Pojemność 4951 cm3
Moc maksymalna 338 kW/ 460 KM przy 7250 obr./min.
Maks moment obrotowy 529 Nm przy 4900 obr./min.
Prędkość maksymalna 267 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 sekundy
Skrzynia biegów manualna / 6 biegów
Napęd tylny (RWD)
Zbiornik paliwa 61 l

Katalogowe zużycie paliwa

(średnie WLTP)

12,4 l
Poziom emisji CO2 (WLTP) 284 g/km
Długość 4797 mm
Szerokość 1916 mm
Wysokość 1382 mm
Rozstaw osi 2720 mm
Prześwit 120 mm
Masa własna 1839 kg
Maksymlana masa dopuszczalna 2114 kg
Pojemność bagażnika 408 litrów
Hamulce przód

Tarcze wentylowane 380 mm x 34 mm,

6-tłoczkowe aluminiowe zaciski stałe Brembo 36 mm

Hamulce tył

Tarcze wentylowane 330 mm x 25 mm,

1-tłoczkowe pływające zaciski żeliwne 45 mm Brembo,

zintegrowany hamulec ręczny

Zawieszenie przód

System amortyzatorów MagneRide,

niezależne kolumny MacPhersona, dwuprzegubowe wahacze,

odwrócone amortyzatory Monotube ze sprężynami,

rurowy drążek stabilizatora 33,3 mm i przednie tuleje

montowane do ramy pomocniczej

Zawieszenie tył

System amortyzatorów MagneRide®,

niezależne, zintegrowane zawieszenie wielodrążkowe

z indywidualnie dobranymi sprężynami,

z pełnym drążkiem stabilizatora 24,0 mm,

tylne amortyzatory jednorurowe

Opony 

(w testowym modelu)

przód: Opony Michelin Pilot Sport 4 255/40 R19,

felgi 19 cali x 9,5 cala

tył: Opony Michelin Pilot Sport 4 275/40 R19,  

felgi 19 x 10 cali

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki