Krążownik nie tylko miejski

2009-04-14 9:00

Urban cruiser to małe auto, które idealnie sprawdza się w ruchu miejskim, a w razie potrzeby radzi sobie również tam, gdzie kończy się asfalt.

Już sam widok najnowszej toyoty zdradza, że nie mamy do czynienia ze zwykłym "mieszczuchem", lecz małym SUV-em, adresowanym w tym przypadku do młodych ludzi ceniących aktywny styl życia. Do ich potrzeb dostosowano wnętrze auta. Zajęli się tym fachowcy z europejskiego centrum projektowego Toyoty we Francji. W aucie, które ma służyć do częstych wypadów za miasto, nie zapomniano rzecz jasna o bagażniku, który jak na pojazd o długości poniżej czterech metrów, ma podstawową pojemność ponad trzystu litrów. Do napędu urbana cruisera przewidziano dwa silniki, nową jednostkę benzynową o pojemności 1,33 l oraz praktycznie przekonstruowanego od podstaw diesla 1,4 l z rodziny D-4D. Oba silniki współpracują z nowymi mechanicznymi skrzyniami biegów o sześciu przełożeniach. W zależności od wersji urban cruiser może mieć napęd przedni lub na obie osie. Ten ostatni system oznaczony jako AWD współpracuje tylko z silnikiem wysokoprężnym. Potrafi on szybko i płynnie rozdzielać siłę napędową między poszczególne osie. Gdy samochód porusza się po równej i przyczepnej nawierzchni, napędzana jest tylko przednia oś, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. W przypadku jakiejkolwiek utraty przyczepności system natychmiast zmienia ten rozdział, dołączając napęd na tylne koła (aż do wartości 50: 50). Podczas jazdy w trudnym terenie możemy wymusić elektroniczne zablokowanie systemu w pozycji 50: 50. Taka blokada działa jedynie do prędkości 40 km/h.

Niektóre z wersji urbana cruisera wyposażone będą w system "Stop & Start", który automatycznie wyłącza silnik w momencie postoju auta np. na czerwonym świetle i natychmiast go uruchamia, gdy kierowca chce wznowić jazdę, naciskając na sprzęgło z zamiarem włączenia pierwszego biegu. Układ wykazuje się jednocześnie inteligentnym działaniem. Jeśli na przykład korzystamy z klimatyzacji, a temperatura wnętrza nie osiągnęła zakładanej wartości, system nie pozwoli wyłączyć silnika. Dopiero po uzyskaniu wymaganych parametrów pracy zmieni tryb klimatyzacji w "Eco-run loading" i uruchomi system "Stop & Start".

Ostatnio w testach zderzeniowych Euro NCAP samochody Toyoty udowodniły, że małe auto może być tak samo bezpieczne jak duże i z dużą dozą pewności można założyć, że urban cruiser to potwierdzi. Pojazd otrzymał bowiem najnowszą generację systemów absorbujących energię uderzenia. Wnętrze zawiera siedem poduszek powietrznych (w tym kolanową kierowcy) oraz trzystopniowe napinacze pirotechniczne wszystkich pasów bezpieczeństwa. Przednie fotele wyposażono w aktywne zagłówki. Do tego trzeba jeszcze dodać takie aktywne systemy bezpieczeństwa, jak ABS z EBD, BA (Brake Assist), TRC (Traction Control) i VSC (Vehicle Stability Control).

W Polsce urban cruiser pojawi się w dwóch poziomach wyposażenia (luna i sol) oraz z napędem na jedną lub na dwie osie. Sprzedaż rozpocznie się na przełomie kwietnia i mają, a już teraz można składać zamówienia. Ceny zaczynają się od 64 000 zł.

Urban cruiser

Wymiary nadwozia:

długość 3930 mm

szerokość 1725 mm

wysokość 1525 (1540 - diesel) mm

Poj. bagażnika 314(305)/749(673) l

Rozstaw osi 2460 mm

Rozstaw kół przód/tył: 1485/1490 mm

Prześwit 160 mm

Zwis przedni 785 mm

Zwis tylny 685 mm

Napęd na koła przednie lub 4x4

Parametry terenowe:

Kąt wejścia 18 st.

Kąt zejścia 32 st.

Silniki:

Benzynowe: 1,33/101 KM

Wysokoprężne: 1,4D-4D/90 KM

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki