Nowa Toyota bZ4X ma dziwną nazwę i jest w pełni elektryczna

2021-10-29 10:37

Toyota bZ4X to całkowita nowość w portfolio japońskiej marki. Auto jest pierwszym zaprojektowanym od podstaw samochodem elektrycznym Toyoty, przeznaczonym do seryjnej produkcji. Wiadomo, że model ten trafi na polski rynek, ale zanim to nastąpi, musi dojść wcześniej do premiery wersji przeznaczonej dla Europy, która odbędzie się 2 grudnia.

Toyota bZ4X jest w pełni elektrycznym SUV-em średniej wielkości o dużym rozstawie osi, przekładającym się na przestronność 5-osobowej kabiny oraz obszerny bagażnik. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach przestrzeń ładunkowa wynosi 452 l. Skąd taka dziwna nazwa tego modelu? To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero), czyli samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym. Pojazd zbudowano na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych aut. Platforma ta może zostać wykorzystana w kolejnych modelach z linii bZ i została zaprojektowana do wielkoseryjnej produkcji. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia, co przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, komfortu jazdy i prowadzenia. Całkiem nowy napęd na cztery koła wykorzystuje oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi.

Toyota wykorzystała prawie 25 lat doświadczeń w technologiach stosowanych w zelektryfikowanych samochodach, by uzyskać najlepszą na świecie jakość, wytrzymałość i niezawodność litowo-jonowej baterii zastosowanej w bZ4X. Nawet po 10 latach jazdy, spodziewane osiągi akumulatora zachowają 90 procent pierwotnej pojemności. (Docelowe osiągi z testów. Okres użytkowania i przebieg określono na 10 lat lub 240 tys. km, w zależności co nastąpi wcześniej).

Z w pełni naładowaną baterią spodziewany zasięg powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie). Nowy bZ4X otrzymał takie premierowe rozwiązania technologiczne, jak dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju, oraz trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

W porównaniu z Toyotą RAV4, elektryczna Toyota bZ4X jest o 85 mm niższa, ma krótsze zwisy, a jej rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest położona o 50 mm niżej. Wiodący w klasie promień skrętu wynosi 5,7 m. W stylistyce pojazdu zawarto elementy aerodynamiczne, które przyczyniają się do dużego zasięgu auta, w tym otwory umieszczone głęboko w narożnikach przedniego zderzaka, tworzące gładkie kurtyny powietrzne. Do tego dochodzą: pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy, spojler pod tylną szybą, tylny dyfuzor oraz tylna szyba o precyzyjnie wyliczonym nachyleniu. Smukła dolna kratka ma przesłonę, która dostosowuje się do przepływu powietrza chłodzącego do akumulatora i pomaga zmniejszyć opór powietrza.

We wnętrzu poczucie komfortu wzmacniane jest przez zastosowanie miękkich tkanin, satynowych detali i opcjonalnego panoramicznego dachu. Tablica rozdzielcza jest smukła i umiejscowiona nisko, zapewniając dobrą widoczność z fotela kierowcy. Kokpit stworzono zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”, z ekranem umieszczonym na linii wzroku kierowcy i ponad kołem kierownicy, co pozwala odczytać informacje przy niewielkim ruchu oczami.

Toyota bZ4X

i

Autor: Toyota Elektryczna Toyota bZ4X

Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma silnik wytwarzający moc 204 KM (150 kW) i 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm. Przyspieszanie wersji dwusilnikowej od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji). W wersji z napędem na wszystkie koła zastosowano dwa silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ XMODE z różnymi trybami jazdy może być dostosowany do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji. Dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującym pompę ciepła, niezawodność baterii utrzymana jest także przy temperaturach poniżej zera, z tylko niewielkim spadkiem zasięgu. Bateria może być też szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW.

Kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości i trwałości akumulatora są czujniki monitorujące napięcie, natężenie oraz temperaturę w każdym z ogniw baterii. Jeśli zostanie wykryte jakiekolwiek nieprawidłowe wytwarzanie ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Zastosowano środki zaradcze, by złagodzić skutki jakiejkolwiek degradacji materiału, a proces produkcyjny zabezpieczono tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Toyota bZ4X

i

Autor: Toyota Elektryczna Toyota bZ4X

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu. Co ciekawe, bZ4X będzie pierwszym modelem Toyoty z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip, który w Europie zostanie wprowadzony w późniejszym terminie. Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. To rozwiązanie pozwoliło też uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjne koło kierownicy zostało zastąpione wolantem One Motion Grip, sprawiając, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, bez konieczności przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.

Brak fizycznego połączenia pozwolił na zlikwidowanie wibracji przenoszonych z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.

W modelu bZ4X zostanie zastosowana trzecia generacja systemu Toyota Safety Sense z nowymi oraz udoskonalonymi funkcjami, które zapewniają lepszą ochronę w większej liczbie sytuacji potencjalnego zagrożenia wypadkiem. System współpracuje z kierowcą na zasadach partnerskich, by osiągnąć ostateczny cel zarówno producentów samochodów, jak i kierowców – zero ofiar i rannych w wypadkach drogowych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki