Profesjonalista

2008-02-11 18:55

Dłuższy, niższy i lżejszy od wersji 5-drzwiowej - taki jest kompaktowy pro_cee'd. To najtańszy na rynku hatchback o sportowych ambicjach.

- Cee'd to czarny koń w walce o tytuł "Samochodu roku 2008" - powiedział nam jeden z polskich jurorów jeszcze w październiku, przed finałem konkursu. I niewiele się pomylił - cee'd zaszedł wysoko i zasłużył na miano pierwszego, w pełni europejskiego "koreańczyka". Teraz swojej wersji doczekali się wszyscy, którym bliższy jest sportowy charakter 3-drzwiówki.

Typowy "hot hatch"

Tak jak po latach nauki i badań magistrom "wyrasta" skrót "dr" przed nazwiskiem, tak cee'd otrzymał przedrostek "pro". Domyślamy się, że chodzi tu o profesjonalizm, czyli ostatni stopień wtajemniczenia. Pytanie tylko, w co cee'd się wtajemniczył? Można to rozpatrywać na kilku płaszczyznach - przede wszystkim stylizacja. Z dość nudnej i konserwatywnej 5-drzwiówki przeobraził się w "hot hatcha" - tak Anglicy nazywają sportowe odmiany tradycyjnych kompaktów. I co ważniejsze, za dynamiczną sylwetką poszło coś więcej. Samochód ma znacznie twardsze od większego brata zawieszenie, utwardzono też pracę układu kierowniczego. Dzięki temu "pro" prowadzi się bardzo przyjemnie i daje kierowcy poczucie większej bezpośredniości w przekazywaniu poleceń kierownica-koła. Szkoda tylko, że za tym wszystkim nie idzie żadna zmiana w obrębie silników. Wprawdzie mówi się o tym, że pojawi się wersja 200-konna, ale uwierzymy, jak zobaczymy!

Oto jest pytanie

Pro_cee'd omija dwie podstawowe wersje wyposażeniowe, które dostępne są w 5-drzwiówce (comfort i comfort plus) i startuje z górnej półki - od wersji optimum. Tam standardem jest komplet 8 poduszek powietrznych, ABS z EBD, manualna klimatyzacja, radio z CD, port USB na zewnętrzne źródła muzyki, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, centralny zamek oraz 16-calowe alufelgi.

Pod maską może znaleźć się jeden z 3 silników benzynowych: 1,4 (109 KM), 1,6 (122 KM) lub - nieoferowany do tej pory w Polsce - 2,0 (143 KM). Z kolei wśród diesli jest 1,6-litrowy diesel CRDi (90 lub 115 KM) oraz najmocniejszy silnik wysokoprężny 2,0 (140 KM).

Pro_cee'da w Polsce można kupić od 51 400 zł, co stawia go w gronie faworytów wśród tych, dla których cena jest najważniejsza. My jednak wciąż zadajemy pytanie, czy nie warto tych samych pieniędzy wydać na używane auto ze sprawdzonego źródła? Odpowiedź pozostawiamy wam!

Cennik wersji (zł): optimum optimum plus

1,4 CVVT 109 KM 51 400 54 400

1,6 CVVT 122 KM 53 900 56 900

2,0 CVVT 143 KM 59 900 62 900

1,6 CRDi 115 KM 60 900 63 900

2,0 CRDi 140 KM 64 900 67 900

Konkurencja czuwa

toyota auris, cena: 57 600 zł

ford focus, cena: 50 000 zł

hyundai i30, cena: 52 900 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki