50 lat poduszki powietrznej w samochodach

i

Autor: Mercedes-Benz Fundamentalny patent na poduszkę powietrzną marki Mercedes-Benz

To już 50 lat poduszki powietrznej! Ta marka pierwsza wprowadziła ją do aut

2021-11-01 17:10

Poduszka powietrzna ma już 50 lat. Mało kto wie, że to jedna z przełomowych innowacji marki Mercedes-Benz w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Ważną datą w historii jej sukcesu był październik 1971 r.: właśnie wtedy, 50 lat temu, ówczesny koncern Daimler-Benz AG złożył wniosek o udzielenie patentu pt. „Urządzenie służące do ochrony podróżujących pojazdem silnikowym przed skutkami zderzenia”. Inżynierowie Mercedesa pracowali nad nadmuchiwaną poduszką powietrzną od 1966 r. Pierwsza poduszka dla kierowcy pojawiła się na wyposażeniu Mercedesa Klasy S (seria 126) pod koniec 1980 r.

50 lat temu Mercedes-Benz uzyskał fundamentalny patent na poduszkę powietrzną, której konstrukcja przyczyniła się do zmniejszenia liczby osób rannych lub zabitych na drogach. Pierwsze egzemplarze Mercedesa Klasy S wyposażone w poduszkę powietrzną dla kierowcy dostarczono pod koniec 1980 r. Napinacz pasa bezpieczeństwa wprowadzono w tym samym czasie, co poduszkę powietrzną. Nowy system bezpieczeństwa biernego miał swoją publiczną premierę podczas salonu samochodowego w Amsterdamie w dniach 5-15 lutego 1981 r. 

50 lat poduszki powietrznej w samochodach

i

Autor: Mercedes-Benz Fundamentalny patent na poduszkę powietrzną marki Mercedes-Benz

Pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna jako jeden zespół

Od 21 stycznia 1974 r. w Republice Federalnej Niemiec obowiązkowe było montowanie w nowych samochodach pasów bezpieczeństwa. Szybko upowszechniły się zwijane trzypunktowy pasy, które można obsługiwać jedną ręką. Efekt: bezpieczeństwo jazdy znacząco wzrosło. Inżynierowie Mercedes-Benz ds. bezpieczeństwa szybko dostrzegli jednak dodatkowy potencjał ochrony podróżujących. Wynikiem ich pracy był system wprowadzony pod koniec 1980 r.: po stronie kierowcy była to poduszka powietrzna, która uzupełniała działanie pasa bezpieczeństwa, a po stronie pasażera wprowadzono napinacz pasa. Te dwa elementy skutecznie współpracowały ze sobą w obliczu ciężkich zderzeń czołowych. Poduszka powietrzna nie tylko podpierała tułów, ale podtrzymywała też głowę i szyję oraz łagodziła kontakt z kierownicą, podczas gdy pasy bezpieczeństwa i napinacze pasów przytrzymywały tułów. Już w 1984 r. napinacze pasów dla obu przednich miejsc stały się standardowym wyposażeniem samochodów osobowych Mercedes-Benz. Napinacz był uruchamiany razem z poduszką powietrzną – tu także wykorzystano pirotechnikę. Dzięki temu trzypunktowy pas bezpieczeństwa mógł zostać napięty w ciągu kilku milisekund. Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu byli mocno przytrzymywani na swoich siedzeniach.

50 lat poduszki powietrznej w samochodach

i

Autor: Mercedes-Benz Fundamentalny patent na poduszkę powietrzną marki Mercedes-Benz

Coraz więcej poduszek bezpieczeństwa

W trosce o bezpieczeństwo Mercedes-Benz stale rozwija projekt poduszek powietrznych. Kolejnymi innowacjami w tym zakresie były: poduszka powietrzna dla pasażera z przodu (1987 r.), boczne poduszki powietrzne (1995 r.), kurtyny powietrzne (1998 r.), poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową (2001 r.), poduszka kolanowa (2009 r.) oraz poduszki boczne chroniące klatkę piersiową i miednicę, poduszka w siedzisku i poduszka powietrzna w pasie bezpieczeństwa (wszystkie zadebiutowały w 2013 r.). W obecnej Klasie S (model 223) po raz pierwszy dostępne są czołowe poduszki powietrzne dla pasażerów dwóch zewnętrznych tylnych siedzeń.

Inny ważny krok nastąpił w 2002 r., wraz z wprowadzeniem prewencyjnego systemu ochrony podróżujących PRE-SAFE®, który oprócz innych swoich podstawowych funkcji obejmował pas bezpieczeństwa z dodatkowym silnikiem elektrycznym w mechanizmie bezwładnościowym. W przeciwieństwie do napinacza pasów wyzwalanego pirotechnicznie napięcie w tym wariancie było odwracalne i dlatego można było je aktywować przed wypadkiem, np. w razie wykrycia niebezpiecznej sytuacji. Jeśli nie dojdzie do kolizji, pas zostanie ponownie poluzowany.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki