Nie brzmi w ogóle, a przyciąga uwagę, jak Ferrari! Toyota GR Yaris - WIDEO

2021-02-12 1:20

Toyota po powrocie do WRC raczy fanów sportowych aut coraz to ciekawszymi samochodami. Zaczęło się od przednionapędowego Yarisa GRMN, potem pojawiła się tylnonapędowa GR Supra, aż wreszcie przyszedł czas na wywodzącego się z rajdów ostrego czteronapędowego cywila. W stu procentach sportowa Toyota GR Yaris co prawda w ogóle nie brzmi, ale wcale nie przeszkadza jej to w odciąganiu uwagi od najbardziej luksusowych i egzotycznych aut. Co czyni akurat to auto tak specjalnym i pożądanym?

Toyota GR Yaris, czyli tzw. “Homologation special” to samochód, mający wiele wspólnego z rajdówką budowaną od podstaw na potrzeby WRC. Choć specyfikacja daleko odbiega od auta, którym Toyota będzie walczyć o podium w rajdach, wygląd zewnętrzny zdradza, że nie jest to typowy miejski pojazd. Równie daleko mu do cywilnego Yarisa nowej generacji, bowiem z popularnym autem, które znajdziemy w salonach japońskiego producenta, łączą go jedynie przednie światła, lusterka oraz antena na dachu. Cała reszta została zbudowana od zera.

Test na torze: Toyota GR Yaris ROZWALA system! To hot-hatch jakiego jeszcze nie było - TEST, OPINIA

Niesamowita, pożądana i już prawie nie do zdobycia. Toyota GR Yaris to samochód, na który miłośnicy motoryzacji czekali latami. Kiedy producent potwierdził, że takie auto trafi do sprzedaży, zainteresowanie drugim modelem z rodziny “GR” (zaraz po Suprze MK5) urosło do tego stopnia, że kupienie go od dealera graniczyło z cudem. Bliżej nieokreślony, lecz mocno limitowany GR Yaris wyprzedał się na pniu.

Jedyny w swoim rodzaju

Ogromny popyt to nie kwestia przypadku. Toyota GR Yaris to jedyny taki samochód w swojej klasie. Inteligentny napęd na cztery koła (GR-FOUR) jest wyposażony w dwa mechanizmy różnicowe typu Torsen i pozwala kierowcy za pomocą jednego pokrętła kompletnie zmieniać jego zachowanie. W trybie Normal moment obrotowy trafia na koła w proporcjach 60:40, w trybie Sport 30:70, zaś w ustawieniu Track równe 50:50.

Zobacz: Czy nowa Toyota GR Supra zasługuje na legendarną nazwę? Sprawdziłem wersję A90 Edition - TEST, OPINIA, WIDEO

Pod maską natomiast pracuje rzędowy, 3-cylindrowy, turbodoładowany benzyniak o pojemności 1.6-litra. Jednostka G16E-GTS generuje w przypadku tego modelu 261 KM i 360 Nm, co w połączeniu z bardzo precyzyjną 6-biegową przekładnią pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna została z kolei ograniczona elektronicznie do 230 km/h. Wisienką na torcie jest dach wykonany z włókna węglowego oraz większe niż w Suprze tarcze hamulcowe (356 mm przód, 297 mm tył) z 4-tłoczkowymi zaciskami na przedniej osi i 2-tłoczkowymi na tylnej. W całej tej układance jest pewien istotny minus - układ wydechowy w ogóle nie brzmi.

WIDEO - tak brzmi Toyota GR Yaris

Cena i wyposażenie

Toyota GR Yaris startuje w polskim cenniku od 143 900 zł. Samochód jest dostępny w czterech kolorach: podstawowym Pure White oraz opcjonalnych Platinum White Pearl (2900 zł), Imperial Red (2900 zł) i Precouis Black (2000 zł). Po wybraniu lakieru stajemy przed wyborem pakietu VIP (11 000 zł) lub Sport (19 000 zł). Ten pierwszy zawiera pomocne systemy bezpieczeństwa, czujniki parkowania z przodu i z tylu, nawigację satelitarną Toyota Touch 2, system Premium Audio JBL z 8-głośnikami, wyświetlacz przyzierny Head-Up, oświetlenie nastrojowe i funkcję rozpoznawania głosu. Czy cokolwiek z tych rzeczy jest w takim aucie potrzebne? Oczywiście, że nie!

Przeczytaj także: Którą wersję silnika wybrać? Czy warto dopłacać 100 000 zł? TEST, OPINIA - Toyota GR Supra 2.0 & GR Supra 3.0

Właśnie dlatego znaczna większość klientów decyduje się na pakiet Sport, w którego skład wchodzi przedni i tylny dyferencjał typu Torsen LSD, czerwone zaciski hamulców i 18-calowe kute felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4S (225/40). Oczywiście nawet rezygnując z pakietu VIP możemy liczyć na kilka udogodnień tj. 2-strefowa klimatyzacja, dotykowy ekran systemu multimedialnego, który jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, gniazda USB i 12V oraz kamerę cofania.

Toyota GR Yaris

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota GR Yaris

W salonie już go nie kupisz

Pierwsze egzemplarze pojawiły się na polskich drogach pod koniec listopada zeszłego roku i na ten moment wszystkie sztuki przeznaczone na polski rynek są już wyprzedane. Jeżeli komuś bardzo zależy, na pewno wejdzie w posiadanie fabrycznie nowego GR Yarisa. Oferty odsprzedaży można znaleźć na portalach ogłoszeniowych, jednak ich cena jest mocno zawyżona.

Toyota GR Yaris - dane techniczne

SILNIK R3, DOHC 12V
Paliwo benzyna
Pojemność 1618 cm3
Moc maksymalna 261 KM przy 6500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 360 Nm przy 3000-4600 obr./min.
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s
Skrzynia biegów manualna / 6 biegów
Napęd AWD (GT-FOUR)
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km
Poziom emisji CO2 186 g/km
Długość 3995 mm
Szerokość 1805 mm
Wysokość 1455 mm
Rozstaw osi 2560 mm
Masa własna 1280 kg
Masa całkowita dopuszczalna 1645 kg
Pojemność bagażnika 174 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe wentylowane /

tarczowe wentylowane

Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył podwójne wahacze
Opony przód i tył 225/45 R18

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki