Którą wersję silnika wybrać? Czy warto dopłacać 100 000 zł? TEST, OPINIA - Toyota GR Supra 2.0 & GR Supra 3.0

2020-11-23 4:54 Paweł Kaczor

Toyota GR Supra 2.0 Turbo kosztuje 209 900 zł, a topowa odmiana tego japońskiego sportowca jest droższa o ponad 100 000 zł. Czy 3-litrowy, 340-konny motor warty jest aż tak sowitej dopłaty? Postanowiłem to sprawdzić, wnikliwie studiując nie tylko osiągi i porównując wrażenia z jazdy obu modeli, ale także zerkając w stronę wyposażenia seryjnego.

Najnowsze wcielenie Toyoty Supry już od chwili debiutu wzbudza olbrzymie kontrowersje. Jedni chwalą to auto za ostry wygląd i świetne osiągi, inni wypominają jej zbyt duże pokrewieństwo z BMW Z4. Gdzie leży prawda? Zapewne gdzieś po środku. Jednak w niniejszym tekście skupie się na różnicach między dwoma wersjami Supry - 2.0 i 3.0. Jakiekolwiek analogie do BMW zostawiam daleko w tyle.

Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway & Toyota GR Supra 3.0 Executive
Autor: Paweł Kaczor Toyota GR Supra 2.0 Twin-Scroll Turbo 258 KM 8 A/T & 3.0 Twin-Scroll Turbo 340 KM 8 A/T

Po pierwsze silnik

Topowa Toyota GR Supra i co za tym idzie droższa dokładnie o 106 000 zł od podstawowej wersji z silnikiem 2.0 litra, jest napędzana 3-litrowym, 6-cylindrowym benzynowym silnikiem z turbodoładowaniem. Generuje on 340 KM mocy maksymalnej oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całość przenoszona jest na koła tylnej osi za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej przekładni.

Zobacz koniecznie: Japończycy nie zapomnieli jak robi się sportowe auta! Tak zmieniła się Toyota Supra - TEST WIDEO, ZDJĘCIA

Podstawowa odmiana skrywa pod maską zdecydowanie mniej pobudzające 4-cylindrowe mechaniczne serce o pojemności 2 litrów. Jednak moc maksymalna wynosząca 258 KM już tak mało pobudzająca nie jest. Podobnie jak solidny moment obrotowy równy 400 Nm. Tylny napęd i automat także tutaj są w standardzie. Nie ulega jednak wątpliwości, że lepsze osiągi ma mocniejsza wersja.

GR Supra 3.0 dobija do 100 km/h w 4,3 sekundy. GR Supra 2.0 na ten sam manewr potrzebuje 5,2 sekundy. To duża różnica. Ale czy faktycznie warta dopłaty ponad 100 000 zł?

Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway & Toyota GR Supra 3.0 Executive
Autor: Paweł Kaczor Toyota GR Supra 2.0 Twin-Scroll Turbo 258 KM 8 A/T & 3.0 Twin-Scroll Turbo 340 KM 8 A/T

Po drugie układ napędowy

Jak już wspomniałem obie wersje mają tylny napęd oraz automatyczne, 8-biegowe przekładnie ZF. Jednak na tym podobieństwa ich napędów się kończą. Pomijając już wspominanie wyżej różne silniki, topowy wariant oferuje w standardzie aktywne zawieszenie AVS. Topowy wariant nie wymaga również żadnej dopłaty do sportowego mechanizmu różnicowego oraz sportowych przednich i tylnych hamulców z zaciskami w kolorze czerwonym. 

Pełna historia: Toyota Supra – poznaj historię kultowego auta

Podstawowa odmiana 2.0 wymaga do podbicia wrażeń z jazdy wymaga dopłat, a dokładnie dołożenia 10 000 zł do pakietu Sport. W skład tego pakietu wchodzą wszystkie wyżej wymienione elementy oraz aluminiowe nakładki na pedały. Tak doposażona wersja kosztuje wówczas 219 900 zł czyli o 96 000 zł mniej od odmiany topowej z wilkiem 3.0. To wciąż duża różnica.

Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway
Autor: Paweł Kaczor Toyota GR Supra 2.0 Twin-Scroll Turbo 258 KM 8 A/T

Po trzecie wyposażenie

Dużą różnicę w cenie, oprócz mocniejszego silnika Toyota stara się rekompensować wyposażeniem. W standardzie odmiany z 3-litrowym silnikiem otrzymujemy m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, wyświetlacz HUD, system adaptacyjnego doświetlania zakrętów, skórzaną tapicerkę, 19-calowe felgi aluminiowe, elektryczną regulację fotela kierowcy, regulowane na wysokość oba fotele, system audio z 12 głośnikami sygnowany logo JBL oraz asystenta martwego pola. W podstawowej wersji żaden z tych elementów nie jest dostępny nawet za dopłatą!

Toyota GR Supra 3.0 R6 Turbo 8AT
Autor: Paweł Kaczor Toyota GR Supra 3.0 R6 Turbo 8AT

Po czwarte wygląd

Na sam koniec zostawiłem porównanie stylistyki obu modeli. Z wyjątkiem felg, które i tak zapewne będą często wymienianym elementem nadwozia wersja 2.0 od 3.0 nie różni się absolutnie niczym!

Testowaliśmy: Czy nowa Toyota GR Supra zasługuje na legendarną nazwę? Sprawdziłem wersję A90 Edition - TEST, OPINIA, WIDEO

Jeżdżąc podstawową odmianą Supry nie musimy się niczego wstydzić. Nadwozie nawet w najmniejszym detalu nie zdradza, że pod maską drzemie 4-cylindorwa jednostka. Układ wydechowy, emblematy oraz mocno nabrzmiałe nadkola są dokładnie takie same jak w mocniejszej wersji. 

Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway & Toyota GR Supra 3.0 Executive
Autor: Paweł Kaczor Toyota GR Supra 2.0 Twin-Scroll Turbo 258 KM 8 A/T & 3.0 Twin-Scroll Turbo 340 KM 8 A/T

Różnica 100 000 zł

Nowa Toyota GR Supra jest świetnym autem. Nawet w podstawowej 258-konnej odmianie budzi olbrzymie emocje. Jest świetnie narysowana, ma wystarczające wyposażenie i w zupełności wystarczające osiągi. Jest także podatna na tuning zarówno wizualny jak i mechaniczny. Droższa o około 100 000 zł topowa odmiana z 3-litrowym silnikiem oczywiście jest szybsza. Jest także lepiej wyposażona. Ale czy faktycznie warta jest tak sowitej dopłaty?

Zobacz: Toyota GR Supra doczekała tuningu AC Schnitzer

Jeśli lubisz bogate wyposażenie oraz jak najlepsze osiągi, na pewno nie będziesz narzekał, że wydałeś na japońskiego sportowca ponad 300 000 zł. Jeśli jednak rozsądnie podchodzisz do wartości aut i dokładniej liczysz każdy grosz, podstawowa kosztująca nieco ponad 200 000 zł wersja raczej spełni twoje oczekiwania. Warto do tego auta dopłacić 10 000 zł do pakietu Sport. Dzięki niemu 4-cylindrowa Supra będzie zwinnym i szybkim autem nie tylko podczas jazdy na wprost, ale także na bardziej wymagającej drodze pełnej zakrętów.

silnik/wersja Dynamic Fuji Speedway Executive
2.0 Twin-Scroll Turbo 258 KM 8 A/T 209 900 zł 223 900 zł -
3.0 Twin-Scroll Turbo 340 KM 8 A/T - - 315 900 zł

WIDEO - tak zmieniła się Supra

Dane techniczne

Toyota GR Supra 2.0 Toyota GR Supra 3.0
SILNIK R4, 16V R6, 24V
Paliwo benzyna benzyna
Pojemność 1998 cm3 2998 cm3
Moc maksymalna

258 KM

przy 5000-6500 obr./min.

340 KM

przy 5000-6500 obr./min.

Maks moment obrotowy

400 Nm

przy 1550-4400 obr./min.

500 Nm

przy 1600-4500 obr./min.

Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,2 s 4,3 s
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd tylny tylny
Pojemność zbiornika paliwa 52 l 52 l
Katalogowe średniezużycie paliwa 7,3 l/100 km 8,1 l/100 km
poziom emisji CO2 167 g/km 185 g/km
Długość 4379 mm 4379 mm
Szerokość 1854 mm 1854 mm
Wysokość 1292 mm 1292 mm
Rozstaw osi 2470 mm 2470 mm<
Masa własna 1450 kg 1520 kg

Pojemność bagażnika

290 l 290 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe, wentylowane/

tarczowe, wentylowane

tarczowe, wentylowane/

tarczowe, wentylowane

Zawieszenie przód Kolumny MacPhersona Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe

Opony przód i tył

255/40 R18 przód,

275/40 R18 tył

255/35 R19 przód

275/35 R19 tył

Najnowsze