Nowa Toyota Corolla

i

Autor: Maciej Lubczyński Jazda samochodem hybrydowym

5 zasad oszczędnej jazdy hybrydą. Co trzeba robić, kiedy jest ekonomicznie?

2021-09-27 13:37

Technologia hybrydowa stosowana w samochodach od lat jest czymś więcej niż tylko ciekawostką. Hybrydowy układ napędowy wbrew pozorom wcale nie jest tak skomplikowany pod kątem konstrukcji, jak się to pozornie wydaje, a do tego pozwala oszczędzać paliwo i redukuje emisję szkodliwych związków do atmosfery. Jak wykorzystać pełny potencjał hybrydy w użytkowanym aucie? Jak jeździć ekonomicznie hybrydą? Oto pięć pomocnych wskazówek.

1. Dynamiczne przyspieszanie

Nowoczesne hybrydy nie wymagają specjalnej wiedzy, by umożliwiać oszczędną jazdę. Samochody wyposażone w zelektryfikowany układ napędowy dostosowują się do stylu jazdy kierowcy, by jeździć oszczędnie, a zmagazynowaną energią zarządzają inteligentnie. Nie oznacza to jednak, że nasz styl jazdy pozostaje zupełnie bez znaczenia dla ostatecznego zużycia paliwa. Pierwsza wskazówka wydaje się przeczyć logice, ale może się okazać naprawdę pomocna. Szybkie przyspieszanie do określonej prędkości i odpuszczenie gazu, gdy ją osiągniemy, pozwoli skorzystać z pełnej sprawności układu hybrydowego. Samochód podczas takiego przyspieszenia będzie zużywał więcej paliwa i energii, ale przyspieszanie odbędzie się na krótszym dystansie i przez krótszy czas. Zaowocuje to niższym średnim zużyciem paliwa. W hybrydach na oszczędność paliwa wpływ ma również stosowana często w konstrukcji bezstopniowa skrzynia biegów, która dostosowuje obroty silnika tak, by ten zawsze pracował w optymalnym zakresie obrotów.

2. Pomaga używanie wyobraźni

Na przyspieszaniu jazda się nie kończy, a szczególnie ta w mieście. Dobrze jest patrzeć daleko przed siebie, przewidywać, co wydarzy się na drodze i obserwować ruchy innych kierowców, zmiany świateł, zbliżające się ograniczenia i przejścia dla pieszych. Wszystko to, co może zmusić do hamowania, warto przewidzieć zawczasu. Dzięki temu można zaplanować hamowanie tak, by odzyskać jak najwięcej energii toczącego się pojazdu. Hybrydą, w przeciwieństwie do konwencjonalnego auta spalinowego, powinniśmy hamować przez długi czas i z niewielką siłą. Nie zmuszamy wtedy układu hamulcowego do pracy, a rolę hamulca przejmuje silnik elektryczny, który zamienia się w generator odzyskujący energię. Jest ona następnie magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do ponownego przyspieszania. Odrobina planowania jazdy i szczypta wyobraźni wystarczą, by nie hamować zbyt mocno i nie tracić cennej energii.

Toyota Yaris Cross - wnętrze

i

Autor: Toyota Zużycie paliwa w hybrydowej Toyocie Yaris Cross

3. Monitorowanie wskazań

Hybrydowe auta często same podpowiadają nam, jak jeździć oszczędnie. Auta z takim napędem mają wskaźniki wykorzystania mocy napędu, które są podzielone na sekcje, przedstawiające, kiedy jedziemy ekonomicznie, kiedy wykorzystujemy moc, a kiedy odzyskujemy energię. Odpowiednia podziałka obecna zwykle na zegarach podpowiada, w którym momencie włączy się silnik spalinowy. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnego przyspieszania i przejechać większą odległość z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. W większości aut hybrydowych pojawia się także wskaźnik pracy napędu hybrydowego na ekranie systemu multimediów, który pozwala łatwo monitorować wskazania i ułatwia ekonomiczną jazdę.

Lexus ES 300h Omotenashi

i

Autor: Rafał Mądry Monitor przepływu energii w Lexusie ES 300h

4. Nie jedziesz, wyłącz układ

Choć po uruchomieniu pojazdu hybrydowego, zwykle panuje przyjemna cisza (silnik spalinowy nie pracuje, a energię do pracy różnych funkcji auta dostarcza akumulator), nie warto przesiadywać w pójdzie na takim „rozruchu”. Z akumulatora układu hybrydowego cały czas jest pobierana energia na zasilanie klimatyzacji, urządzeń pokładowych, reflektorów i osprzętu. To przyczynia się do rozładowania baterii i wreszcie silnik spalinowy będzie musiał się uruchomić o doładować swoją pracą baterię. Postój z włączonym zapłonem nie jest więc ekonomiczny. Najlepiej jest włączać zapłon pojazdu bezpośrednio przed ruszeniem i wyłączać go od razu po tym, jak dotrzemy do celu. Unikniemy w taki sposób niepotrzebnych strat energii, a co za tym idzie, zużycie paliwa będzie niższe.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT Executive

i

Autor: Marcin Idziaszek Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT Executive

5. Korzystaj z funkcji odzyskiwania energii

Współczesne auta hybrydowe dość dobrze odczytują intencje kierującego. Maszyny nie są jednak wszechwiedzące, dlatego w określonych sytuacjach warto korzystać z funkcji dostępnych w hybrydach. Wiele hybryd ma wbudowany tryb EV, pozwalający na poruszanie się z niewielkimi prędkościami z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. Ta funkcja przyda się nam np. na parkingach, gdy manewrujemy lub jedziemy w zatłoczonym centrum, poszukując miejsca parkingowego. Tryb EV odpowiednio wykorzystywany przynosi korzyść w postaci zmniejszenia zużycia paliwa. Automatyczne skrzynie biegów w hybrydach mają także często tryb pracy B. Po ustawieniu dźwigni w pozycji B, w pełni wykorzystywane jest hamowanie silnikiem spalinowym. Skutecznie odzyskiwana jest wtedy energia i ładowane są akumulatory. Warto z trybu B korzystać przykładowo podczas zjazdu z dużych wzniesień. Znaczenie ma również tryb ECO, który w większości zmienia charakterystykę układu napędowego, jak i wpływa na pracę urządzeń pokładowych takich jak klimatyzacja i ogrzewanie.

Nowoczesne samochody, często podporządkowane jak najniższemu zużyciu paliwa i energii, mają szereg właściwości i opcji pozwalających oszczędzać na codziennych podróżach. Dobrze jest je znać i z nich korzystać.

Hybrydy to nie tylko Toyota - QUIZ

Pytanie 1 z 16
Pierwsze hybrydowe auto zostało zaprezentowane w roku:
(2021) Toyota Corolla Cross

i

Autor: Toyota (2021) Toyota Corolla Cross

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki