Dlaczego jazda na luzie i na wciśniętym sprzęgle jest zła

2013-10-14 23:43

Kierowcy często nadużywają sprzęgła, na przykład dotaczając się kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset metrów do świateł z wciśniętym w podłogę pedałem. Taka jazda podobnie jak przemieszczanie się "na luzie", jest nieekonomiczna oraz niebezpieczna.

Jazda na biegu jałowym, tak samo jak na wciśniętym sprzęgle powoduje niepotrzebne zużycie paliwa oraz zmniejsza kontrolę nad pojazdem - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Warto wyrabiać zwyczaj hamowania silnikiem, czyli toczenia się na biegu bez dodawania gazu.

Gdy pojawia się niebezpieczeństwo na drodze i powinniśmy natychmiast przyśpieszyć, to przy hamowaniu silnikiem kierowca musi jedynie nacisnąć na pedał gazu. Gdy jedzie na luzie, musi najpierw wrzucić bieg, tracąc przy tym cenny czas. Dodatkowo, jeśli koła kręcą się "na luźno" w trakcie pokonywania zakrętu na drodze o zmniejszonej przyczepności, można łatwiej wpaść w poślizg – ostrzegają specjaliści od nauki jazdy.

Patrz też: Jak zmieniać biegi w dieslu i benzynie, żeby zaoszczędzić na paliwie

Sprzęgło należy wykorzystywać w następujących sytuacjach:

- przy ruszaniu
- podczas zmiany biegów
- przy zatrzymywaniu się, aby nie zgasł silnik
- podczas awaryjnego hamowania

W innych sytuacjach lewa stopa powinna spoczywać na podłodze. Gdy zamiast tego znajduje się na sprzęgle, powoduje niepotrzebne zużycie tego podzespołu. Warto też pamiętać, że jazda na luzie lub na biegu z wciśniętym sprzęgłem to to samo.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki